Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tankevekkende om mobilbruk og foreldrerollen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-12, 20:43   #1
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tankevekkende om mobilbruk og foreldrerollen

Anbefaler dere å lese dette. Øyvind Holte skriver veldig bra, og treffer også denne gangen mange midt i hjertet.

"Hun fortjente applaus, men måtte ta til takke med trøst..."

Gammel 13-10-12, 20:44   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tankevekkende om mobilbruk og foreldrerollen...

Leste den, og syns den var skikkelig suppete.

Gammel 13-10-12, 20:46   #3
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøver være veldig besvisst på det der, men er ikke flink nok. Dessverre.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 20:46   #4
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det kan man si, men ser man den fra barnets side så stemmer det nok ganske bra.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 20:46   #5
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Han skriver kanskje ikke så typisk "mandig" men suppete? Hva var suppete?
Uansett så var det temaet som helhet jeg synes var bra

Synes den setter fokus på noe som er veldig aktuelt for veldig mange av oss. Fikk i hverfall meg til å reflektere litt

Gammel 13-10-12, 20:48   #6
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 13-10-12, 20:48   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 13-10-12, 20:48   #8
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Et godt poeng, men sjangeren er ikke min kopp te. Det finnes mye fin teori på akkurat dette med oppmerksomheten som ikke rettes mot barnet, men mot alt annet, og hva det kan gjøre med barns psykososiale "grunnmur", men jeg foretrekker tørr teori framfor fjasete fedre med dårlig samvittighet.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 20:51   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et godt poeng om å være tilstede i situasjonen selv om distraksjonen like godt kunne vært en avis. Det var det da jeg var liten. Idag er det mobiler, og det er kanskje hakket mer vanedannende.

Gammel 13-10-12, 20:51   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Øh, nei litt sånn, ååå jeg angrer og det er egentlig litt mobilen sin feil at jeg glemte å ha oppmerksomheten på ungen min. Litt cats in the cradle. Og skrevet veldig søtt og spiller på dårlig samvittighet.

Gammel 13-10-12, 20:53   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Jeg er enig i hovedbudskapet altså, at voksne må prioritere ungenes ve og vel, selv om man faktisk av og til må få snakke i mobilen. Eller lese avisa. Bare ikke hele tiden.

Gammel 13-10-12, 20:56   #12
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Øh, nei litt sånn, ååå jeg angrer og det er egentlig litt mobilen sin feil at jeg glemte å ha oppmerksomheten på ungen min. Litt cats in the cradle. Og skrevet veldig søtt og spiller på dårlig samvittighet.

Ser den...men han treffer i hvertfall mange med den lette skrivestilen sin. Han bruker stilen bevisst på slike temaer

Han er journalist og skriver fast i Fvn. Har stor leserskare

Gammel 13-10-12, 20:59   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Jeg har aldri lest noe av han før. Sikkert like greit.

Gammel 13-10-12, 21:00   #14
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Jeg er enig i hovedbudskapet altså, at voksne må prioritere ungenes ve og vel, selv om man faktisk av og til må få snakke i mobilen. Eller lese avisa. Bare ikke hele tiden.

Jeg synes jeg for ofte sier "er øyeblikk" til barna fordi jeg bare skal legge et trekk med WF, eller se de siste oppdateringene på FB etc.
Jeg tenkte på det her om dagen, og skal skjerpe meg

Gammel 13-10-12, 21:02   #15
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Jeg har aldri lest noe av han før. Sikkert like greit.

Smaken er som baken, heldigvis

Han skrev veldig mye bra under Brevik rettsaken bl.a.

Gammel 13-10-12, 21:04   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Vi skal jo liksom være gode rollemodeller for disse ungene våre også, som jo fort havner i mobilalderen. Da kan det være greit å ikke møte seg selv i døra.

Gammel 13-10-12, 21:08   #17
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg trengte denne påminnelsen. Veldig. Og jeg trengte at den var litt suppete for å treffe meg i dag.

Gammel 13-10-12, 21:11   #18
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg trengte denne påminnelsen. Veldig. Og jeg trengte at den var litt suppete for å treffe meg i dag.

Jeg også. Ikke med mobil (har en eldgammel en fra 2003 som brukes til å ringe og sende meldinger med - og sånn har jeg tenkt å ha det en god stund til), men med data.

Gammel 13-10-12, 21:57   #19
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig i budskapet. Jeg er bare litt irritert på at det er mobil og teknologi som alltid er den stygge ulven. Det kan godt hende jeg selv er mer fjern etter iPhone, men jeg tror, som Katta sier, at det var slik før også, bare med andre ting. At man leser avis, at man småsnakker med andre foreldre på sidelinjen under treningen, har med en bok ut på plenen mens ungene leker osv.

Det er jo sånn det er. Det er mange ting vi skal bruke oppmerksomheten på. Og det er greit, synes jeg. Dersom man også har fokus på barna ofte nok. Men jeg kommer ikke til å slutte å stable med naboer selv om ungene leker, og da kan det hende jeg ikke ser det aller første tråkket på sykkelen.

Gammel 13-10-12, 23:43   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det er mange ting vi skal bruke oppmerksomheten på. Og det er greit, synes jeg. Dersom man også har fokus på barna ofte nok. .

Jepp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.