Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bestemødre på Facebook

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-12, 19:35   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Bestemødre på Facebook

Vi har en bestemor på facebook, og det er ikke bare-bare. Ihvertfall ikke ifølge 13-åringen og 17-åringen. Hun går i "fotspora" deres, liker linker de liker, og liker alle bilder og oppdateringer de kommer med. Og kommenterer også.

Det som er verre er at når hun ser bilder der barna er med har hun ingen filter når det gjelder hvem som har lagt ut bilde, og hun liker og kommenterer selv om jentene mine kun er tagget i bildet, og det er noen andre som egentlig har lagt ut bildet. Dette blir jentene kjempeflaue over.

Det er ikke lett altså, når generasjonen som er oppdratt til superhøflighet inntar nye arenaer, og ikke har forståelse for sjargongen. Jeg måtte i dag sende en høflig liten melding til henne hvor jeg tipset henne om å se på hvem som hadde lagt ut bildet før hun tenker på å kommentere på det.

Gammel 04-11-12, 19:45   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bestemødre på Facebook

Bestemor på FB har vi ikke, men jeg har en tante (60 +) som legger ut et bilde fra "visdomsord-siden" (eller hva det nå heter) minst en gang i timen: Type: Fin tegning av solndegang med tekster som: "Utsett ikke til i morgen det du kan gjøre i dag" og sånn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 19:45   #3
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan hende det er like lurt å begrense tilgangen hennes? Hun vil jo ikke merke noe til det...

Gammel 04-11-12, 19:45   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at tenåringer skal slippe å ha både mødre og bestemødre på FB, om de ikke spesifikt ønsker det. For meg var det veldig viktig å være fri fra voksne på tenåringsarenaer i den alderen, og jeg tror det er veldig viktig for dagens tenåringer å ikke bli fanget i en umulig situasjon der høflighet påtvinger dem en følelse av ufrihet på en viktig arena for kommunikasjon tenåringer imellom.

Jeg har som regel å aldri legge til folk som er generasjonen yngre enn meg - jeg har tenåringsniese og nevø på FB, men det er på deres initiativ. Om de endrer mening og vil slette meg etterhvert, vile jeg aldri blitt fornærmet over det. I den aldersgruppen trenger man litt space.

Gammel 04-11-12, 19:47   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zoe: Jeg spør heller aldri noen i generasjonen under om de vil bli FB-venner, av samme grunn. Skulle vel kanskje ønske min tante hadde tenkt likedan.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 19:50   #6
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Her er ikke ungene på FB enda, men jeg har min mor på FB. Jeg har blokkert store deler av hennes innsyn på veggen min, ja. Min mor er sånn som liker humorbilder og visdomsord og deler i hytt og pine.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 19:57   #7
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke bare tenåringer som blir flaue av bestemor på fb. Jeg har en stalkermormor, så satte jeg henne på limited, da opprettet hun en konto for morfar som hun bruker isteden.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 20:00   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har ingen problemer med farmor, mormor, morfar, tanter og onkler og sånn. Heldigvis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 20:11   #9
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Si det til henne, slik at hun lærer sjargongen. Og så... Gi beng, akkurat som bestemødrene skal gi beng i alle hjertene og giftemålene blant 13-åringene.

Gammel 04-11-12, 20:14   #10
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt barnebarn er ikke på Facebook. Gleder meg til den dagen jeg skal stalke han på sosiale medier.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 20:18   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har mamma på facebook, det spiller liten rolle, det jeg skriver der kan hele verden lese for min del.
Hun har også barnebarnet som venn og det går helt fint, hun gjør lite ut av det, på samme måte som jeg gjør lite ut av det å ha tanteskatten der.

Gammel 04-11-12, 20:19   #12
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Den dagen jeg blir bestemor på face, da kommer jeg ikke til å gi en lyd fra meg!
Kun følge stille med i kulissene

Gammel 04-11-12, 20:19   #13
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Mine unger har bestemor som venn på FB. Hun kommenterer innimellom både bilder og statuser. Har aldri hørt at ungene har klaget på det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 20:44   #14
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er heldigvis 6-7 år til, men dette kjem garantert til å verte eit problem då. Mamma er alt fullstendig ute av kontroll på FB, og verre vert det nok når ho får barnebarn der som ho kan like og kommentere uhemma.

Gammel 04-11-12, 20:52   #15
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lag en venneliste med begrensninger og putt henne inn der.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 20:53   #16
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg synes at tenåringer skal slippe å ha både mødre og bestemødre på FB, om de ikke spesifikt ønsker det. For meg var det veldig viktig å være fri fra voksne på tenåringsarenaer i den alderen, og jeg tror det er veldig viktig for dagens tenåringer å ikke bli fanget i en umulig situasjon der høflighet påtvinger dem en følelse av ufrihet på en viktig arena for kommunikasjon tenåringer imellom.

Enig ang. bestemødre, men dønn uenig ang. mødre/fedre. Men at de ikke trenger å kommentere, det er jeg enig i.
Tenåringer trenger så absolutt litt veiledning underveis, selv om de har blitt godt opplært når det gjelder nettvett. Jeg er veldig glad for at jeg kan ha et overblikk over 13-åringens FB-aktivitet og tror at mange foreldre hadde blitt overrasket om de hadde sett hva den håpefulle poster på FB. Jeg kommenterer forøvrig svært, svært sjelden, men det hender jeg tagger.

Tenåringens venninne har en slik mormor som blir beskrevet i HI og det er dødspinlig i følge tenåringene. Noe jeg er enig i, jeg fniser selv av mormors kommentarer. Hadde det vært meg/oss, så hadde jeg nok gitt beskjed på tenåringens vegne.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 20:54   #17
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ei tante som er slik. Jeg sa ifra i 2010, da ble hun snurt og sletta meg som venn. Ikke store tapet sånn egnetlig. :iskald:

Gammel 04-11-12, 21:01   #18
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Den dagen jeg blir bestemor på face, da kommer jeg ikke til å gi en lyd fra meg!
Kun følge stille med i kulissene

Skal ikke gjøre noe som kan få etterkommerne til å legge meg i ei begrenset gruppe.

Svogeren min, han har ei søster som ikke eier sosiale antenner. Hun sjekker heller ikke hvem som har lagt ut bilder før hun kommenterer i vei. F.eks. så har en kompis lagt ut et partybilde av seg selv, svogeren min og flere. Og søstra til svogeren går inn og kommenterer: Så lik du er på farfar "svoger". Ett av mange eksempler. :fniser:

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 21:04   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Bestemor på FB har vi ikke, men jeg har en tante (60 +) som legger ut et bilde fra "visdomsord-siden" (eller hva det nå heter) minst en gang i timen: Type: Fin tegning av solndegang med tekster som: "Utsett ikke til i morgen det du kan gjøre i dag" og sånn.

Å, jeg har en gammel klassevenninne som gjøre det samme. Innimellom bilder av nye tatoveringer og fascinerende taktskifte i relasjonell status.

Gammel 04-11-12, 21:08   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også noen av typen visdomsordjunikes som venner - plagsomme greie. Min mor er og på facebook - hele tiden føles det ut som. Hun er en mare. Legger jeg ut et bilde av meg selv, tør jeg nesten banne på at hun kommer med en "rett-fra-levra-ærlighet" om bildet Av typen "hvordan ER det du ser ut på hååååret" etc. Jeg sletter alle kommentarer av henne av den typen og sier til henne at jeg gjør det for å verne henne mot seg selv - hun fremstiller jo seg selv som ei skikkelig kjerring (noe hun egentlig ikke er)

barnabarna hennes (mellom 18 og 20 - fem stykker) har gitt henne veldig til restriksjoner for hva hun kan se. Smart.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03.