|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fola Blakken
|
![]() Din første voksenroman?Inspirert av en kommentar i en blogg:
![]() |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din første voksenroman?Det var min første voksenbok også!
![]() |
#4 |
Fru Jacobsen
![]() Sv: Din første voksenroman?Min første voksenbok tror jeg var 1984. Jeg leste den, og har hatt angst for rotter siden da Sist redigert av gnuri : 21-11-12 kl 08:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Din første voksenroman?Jeg er usikker på om det var en voksenroman (men hvertfall ikke en utpreget barnebok), men jeg leste hvertfall "Frendeløs" av Hector Malot da jeg var 8 år. Og da jeg var noen år eldre leste jeg "De elendige". Jeg husker jeg var ganske fascinert da jeg leste den igjen som tenåring, for det var mye jeg ikke hadde fått med meg/forstått da jeg leste den første gangen. Og enda mer jeg fikk med meg da jeg leste den igjen i begynnelsen av 20-årene.
![]() |
![]() |
#6 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Din første voksenroman?Jeg er ganske sikker på at det var Hamsuns Pan, som foreldrene mine sikkert hadde fått i gave en gang og som stod i hylla utenfor soverommet mitt. Jeg var alt for liten (circa 8?), men veldig flink til å lese og ikke akkurat velforsynt med aldersadekvat litteratur. Jeg husker at jeg synes at folka boka handla om var teite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Din første voksenroman?
Det der er jo veldig fasinerede. Jeg ser jo ulikt på bøker som noen og tredve enn hva jeg gjorde som noen og tjue også, og gleder meg til å se hva jeg synes som noen og førti. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Din første voksenroman?Det var Sort Messe av John Dickson Carr. Plukket vilkårlig i bokhylla fordi den hørtes skummel ut.
![]() |
#9 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Din første voksenroman?Eg var ti år da eg las Røtter. Trur ikkje eg las voksenroman før det.
![]() |
#10 |
Fola Blakken
|
Artig! Jeg har knapt møtt andre som har lest den. Jeg prøvde å prakke den på min far en gang i bytte mot at jeg skulle lese noe av hans favorittforfatter (Falkberget), men han ga opp, og syns den var teit. Men min mor likte den, og var den som anbefalte den til meg.
![]() |
![]() |
#12 |
Etylbarbital
![]() |
#13 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Din første voksenroman?Tror den første var Moren av Maxim Gorki. Den gjorde et enormt inntrykk, og fremdeles synes jeg det er en veldig gripende roman. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din første voksenroman?Tror nok en av første må ha vert H.Wassmo og Tora-triologien.
![]() |
#15 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Din første voksenroman?Hm, jeg leste masse voksenbøker veldig tidlig, men jeg er ikke i stand til å huske hvilken som var den første. Noen av de jeg husker er Kristin Lavransdatter og Vilhelm Moberg-serien om utvandrerne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Borte
|
![]() Sv: Din første voksenroman?Det var Hard Asfalt som jeg stjal fra hylla enda jeg hadde fått streng beskjed om å ikke røre den. Nr. 2 var Poplene på st.Hanshaugen av Bjørg Vik som gjorde et enormt inntrykk på meg.
![]() |
#18 |
kamerat
|
![]() Sv: Din første voksenroman?Jeg er veldig usikker på hva som egentlig var den første, men jeg liker å tenke at det var Jane Eyre sånn i tiårsalderen. I hvert fall har jeg et veldig levende minne om hvordan det var å lese den som tiåring. Men jeg var generelt på hugget i den alderen der, og glefset i meg store mengder likt og ulikt.
![]() |
|
|