|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Julegaver til voksne nevøer og nieserGir man gaver alltid? Også når de er over 18, og har flyttet hjemmefra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg (og brodern selvsalgt) får fortsatt julegave av min ene tante på pappa sin side og gutta får også. Mamma ordner også gave til min kusiner der, mens jeg ikke gjør annet enn å sende julekort.
![]() |
![]() |
#4 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserPå farssida mi tror jeg det ble slutt på gaver til nieser og nevøer sånn omtrent ved konfirmasjonen. Jeg har 18 søskenbarn på den sida, så det ville jo blitt et heftig prosjekt å gi alle gaver. Jeg får gave av en onkel på farssida, da, og mora mi gir til hans voksne barn.
![]() |
#5 |
nye muligheter
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg gir til mine voksne nieser. Og får julegaver tilbake fra dem. Jeg får også gave av mine gamle tanter, det har jeg fått i alle år. Jeg var godt voksen selv før jeg begynte å gi egne gaver til dem, og ikke 'være med' på de gavene mamma kjøpte.
![]() |
#6 |
Borte
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg har en nevø og en niese som er voksne og de får gaver. I år er det bøker. Aner ikke når det er vanlig å slutte. Til tanta og onkelen min sluttet vi å kjøpe for et par år siden etter å ha kommet til felles enighet. De kjøper til ungene våre da, så helt ferdige var de visst ikke.
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserI min familie sluttet man å gi julegaver året etter de fylte 18 år. Dvs alle fikk ut det året de ble 18.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserVi får ikke av våre tanter og onkler, sluttet for lenge siden. Min ene tante gir penger til mine to barn.
![]() |
#10 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg gir fremdeles til mine nieser og nevøer som er godt over 20, regner med at jeg kanskje slutter når de får barn eller gifter seg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Drømmer
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg får fortsatt fra tante men da bare fra farssiden. Jeg har ingen kontakt med de men får likevel gaver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg tenker at jeg slutter når de flytter for seg selv (men kommer ikke til å gi til en tretti år gammel ungkar som fortsatt bor på gutterommet, det får være grenser).
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg/vi får fra to tanter, de gir også til vesla. De andre gir til henne, men ikke til oss voksne. På farssiden min har vi ikke fått julegaver siden vi ble konfirmert, tror jeg det var - eller siden vi fylte 18, husker ikke helt. Fra mannens tanter og onkler får vi ikke noe, vesla får av og til fra noen av dem hvis vi er i nærheten i julen. Vi har bare en voksen niese, hun er 20 og får gave fra oss. Hun spleiser med moren på gave til oss og til vesla (eller de gir sammen, hvordan de løser det økonomisk aner jeg jo ikke), det synes jeg er helt fint. Foreløpig er de andre tantebarna så små at det ikke er aktuelt å tenke på å slutte på lenge, så vi får se når de blir voksne hvordan vi løser det. Jeg hadde ikke forventet at en nevø på 21 skulle gi egne gaver til meg eller mine barn egentlig, men hvis dere ikke har noe kontakt og han ikke viser stor interesse for det heller er det kanskje like greit å droppe det. Men gir dere til søstrene, da? For hvis de er voksne også blir kanskje det litt rart?
![]() |
#14 |
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserMannen har fire nevøer i alderen 20-25 år, og han nekter å slutte å gi de gaver til jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg er av den formening at å gi gaver til (de fleste) voksne perifere slektninger man ellers har lite kontakt med er en stor del av kjøpepress og konsumet i dagens samfunn. tanten min ble sur da vi avtalte å slutte ved 18 år, men selv synes jeg det var topp. familien utvider seg ofte i den alderen også, ved at man har egne barns kjærester og slikt som får gaver isteden.
![]() |
#16 |
Earthling
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg husker ikke nøyaktig alderen til søstrene hans. De er 17 og 14, hvis jeg husker rett. Vi er faddere til hun minste, så hun vil alltid få noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserI ditt tilfelle virker det veldig naturlig å slutte med julegave. Jeg har foreløpig bare en voksen nevø, på 23. Han får pakke i år, siden de yngre søsknene får, men det vil nok ikke fortsette så mye lenger. Det er uansett snakk om veldig små ting. Søsteren min har 20 nevøer og nieser, så det har lagt litt listen for prisnivå på tantebarngavene også for oss som ikke har så mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Textrovert
|
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg er vant med at man slutter når man blir konfirmant, men for ikke å skape "urettferdighet" i en noenlunde jevnaldrende søskenbarnflokk, valgte jeg å vente med å ta det opp til sistemann av de store var konfirmert. Men ting tar tid, så det var først i år oss søsknene fikk pratet sammen og ble enige om å kutte gaver. De små på 10 og 11 skal fortssatt få gaver, mens de store, som er mellom 17 og 22, får ikke.
![]() |
#19 |
Klar til innsats
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg har tre sett tanter og onkler. En onkel gir fremdeles julegave til meg, men ikke til barna, ei tante gir fremdeles julegave til meg og i tillegg til barna, og siste tante og onkel sluttet med julegaver da jeg var 18, men sender alltid julekort.
![]() |
![]() |
|
|