Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Portugisere? (Småkaker)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-12, 07:05   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Portugisere? (Småkaker)

Jeg spurte nettopp min gamle far hva slags kaker de hadde til jul da han var liten, under krigen og rett etter. Han husket smultringer, sirupssnipper og noe som het portugisere. Den siste høres ut som en veldig enkel rund lys kake med litt brunere kanter, antagelig mel/smør/egg/ sukker og ikke noen spesielle smakstilsetninger, ut fra beskrivelsen.

Fikk for meg at jeg ville prøve å bake disse til ham, men Google finner ikke noen oppskrift til meg sånn i farten ihvertfall. Så da spør jeg selvfølgelig her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 07:32   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Portugisere? (Småkaker)

Det har jeg ikke hørt om, men jeg har lyst å finne ut hva det er.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 07:38   #3
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Kan det være kneppkaker han huske? Jeg vet at disse ble mye brukt "i gamle dager", og er ganske smaksnøytrale.

Oppskrift

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 07:52   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det KAN jo være at det har vært et lokalt navn på kneppkaker, men jeg vet ikke. Etter beskrivelsen hans så jeg for meg disse lysere enn de på bildet, med bare litt brunt ytterst.

Og litt MINDRE, kanskje.

Gammel 28-11-12, 08:03   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det være det samme som pleskener?
Jeg fant denne bloggen:

http://heidisinside.blogs.no/2007/12...bakst~3415429/

Mine blir i alle fall veldig lyse og med brunt kant ytterst.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 08:05   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Nei, pleskener er det ikke, for da hadde han sagt det var de samme. Vi hadde alltid pleskener da jeg var liten. De har en annen konsistens ser jeg for meg. Våre så forresten ikke ut som de på bildet der.

Gammel 28-11-12, 08:08   #7
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Den siste høres ut som en veldig enkel rund lys kake med litt brunere kanter,

Jeg tipper kneppkaker som er stekt ved nokså høy ovnstemperatur.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 08:11   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det går jo an å prøve seg og bare si at det er Portugisere, uansett. Ikke sikkert han husker det så nøyaktig etter 60-70 år.

Gammel 28-11-12, 10:27   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ut fra beskrivelsen kan det minne litt om det vi kaller spekulasjer. Nå baker jeg sitronspekulasjer (med sitronskall i), men der finnes muligens oppskrifter uten.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 10:30   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, spekulasi, ja.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 10:35   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom også på spekulasi, og spekulerte(!) på om faren din kunne huske navnet feil.

Gammel 28-11-12, 10:37   #12
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Portuguese cookies gir mange treff. Disse, feks:http://www.yummly.com/recipe/Easy-Po...ies-Allrecipes

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 11:54   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Nei, han husker navnet riktig, det er jeg sikker på. Skal sjekke de i linken.

Gammel 28-11-12, 13:34   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spekulasi trodde jeg var det vi her kaller (hvite) kakemenn.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 13:50   #15
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Spekulasi trodde jeg var det vi her kaller (hvite) kakemenn.

Mannen, som ikke er fra sammen plass som meg, kaller i alle fall hvite kakemenn for spekulasi.

Gammel 28-11-12, 15:08   #16
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

De spekulasjene jeg husker fra barndommen var rombeformet og veldig gode.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 15:29   #17
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

http://allrecipes.com/recipe/easy-portuguese-cookies/

http://simplyrurban.com/?p=2701

?

Gammel 28-11-12, 17:31   #18
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smørpletter? Disse var veldig lyse, mamma sine pleier å være litt mer gylne i kantene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.