Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Suspendert kaffe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-13, 18:09   #1
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Suspendert kaffe?

Ein "venn" har delt dette biletet med tekst, på facebook. Eg synest det høyrest ut som ein veldig fin ting, men har aldri høyrd om det før. Er det vanleg i Norge og? Er det eit "kodeord" ein eventuelt skal seie, for å betale for ein kaffe til ein som er kald og treng noko varmt å drikke?

Sitat:

Jeg går til en lille café med en ven, og vi gør vores bestilling. Mens vi sidder ved vores bord, kommer to mennesker frem til baren og bestiller: "fem kaffe tak, to af dem til os og to suspenderet". De betaler, tager deres to kopper og går.

Jeg spørger min ven: "Hvad er en suspenderet kaffe?"
Hun svarer: "Vent, du vil se".

Et par mere træder ind i caféen. To kvinder bestiller en kop kaffe, betaler og går. Næste ordre bliver til syv koppe kaffe og er lavet af tre advokater: "tre til os, og fire suspenderet".

Mens jeg stadig prøver at forstå hvad dette med suspenderet kaffen er for noget, nyder jeg en dejlig udsigt og solrigt vejr. Pludselig åbner døren og en mand klædt i slidt tøj og ligner en tigger, går til servitricen og spørger venligt: "har du suspenderede kaffe?"

Det er simpelt: folk betaler forud for en kaffe, der er dedikeret til dem, der ikke har råd til at betale for en varm drikke.

Traditionen med suspension (suspenderet) kaffe startede i Nepal, og har siden spredt sig over hele verden. På nogle steder, ud over de suspenderede kaffe, bliver det bestilt sandwicher eller komplette måltider."

Dette er en historie, der varmer mere end en kop kaffe på en kold vinterdag.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 18:28   #2
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Suspendert kaffe?

Høyres ut som eit bra tiltak, men eg forstår ikkje på kva måte ordet suspendere gjev meining i denne konteksta. Subsidiert er meir logisk i mine øyrer. Med alle moglege atterhald her, sidan eg ikkje på nokon måte er eit leksikon.

Gammel 05-04-13, 18:30   #3
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg stussa og på det, men tenkte det var dansk.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 18:32   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så den samme, men på engelsk.

Sitat:

"We enter a little coffeehouse with a friend of mine and give our order. While we’re approaching our table two people come in and they go to the counter:

‘Five coffees, please. Two of them for us and three suspended’ They pay for their order, take the two and leave.

I ask my friend: “What are those ‘suspended’ coffees?”
My friend: “Wait for it and you will see.”

Some more people enter. Two girls ask for one coffee each, pay and go. The next order was for seven coffees and it was made by three lawyers - three for them and four ‘suspended’. While I still wonder what’s the deal with those ‘suspended’ coffees I enjoy the sunny weather and the beautiful view towards the square in front of the café. Suddenly a man dressed in shabby clothes who looks like a beggar comes in through the door and kindly asks
‘Do you have a suspended coffee ?’

It’s simple - people pay in advance for a coffee meant for someone who can not afford a warm beverage. The tradition with the suspended coffees started in Naples, but it has spread all over the world and in some places you can order not only a suspended coffee, but also a sandwich or a whole meal.

Wouldn’t it be wonderful to have such cafés or even grocery stores in every town where the less fortunate will find hope and support ? If you own a business why don’t you offer it to your clients… I am sure many of them will like it"

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 19:04   #5
Observatøren

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Det er mye kreativ oversettelse i teksten, første gang jeg hørte om dette var av en italiensk venn fra Napoli (Naples), og det het cafe pagato eller sospenso.

Gammel 05-04-13, 19:05   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg har lest den på svensk.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 19:47   #7
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Det er mye kreativ oversettelse i teksten, første gang jeg hørte om dette var av en italiensk venn fra Napoli (Naples), og det het cafe pagato eller sospenso.

Napoli-Nepal. Er det så nøye da.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 19:55   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De må da mene subsidiert?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 20:38   #9
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Who cares hva de mener? Vi skjønte det alle sammen, gjorde vi ikke? Bare på FP flisespikker man så innmari at tråden sporer av allerede på første side.

Dette kunne godt vært en greie her til lands også, i stedet for å uglese og tro det verste om alle som lever livet sitt på gata.

Gammel 05-04-13, 20:57   #10
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Who cares hva de mener? Vi skjønte det alle sammen, gjorde vi ikke? Bare på FP flisespikker man så innmari at tråden sporer av allerede på første side.

Dette kunne godt vært en greie her til lands også, i stedet for å uglese og tro det verste om alle som lever livet sitt på gata.

Jo, men ER det en greie? Altså, noe sted i verden? Jeg har aldri hørt om dette. Jeg kjøper gjerne varm drikke til en som trenger det jeg, men det er jo ikke vits i om de ikke faktisk får det.

Gammel 05-04-13, 21:01   #11
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Det har visst nådd USA og Starbucks, men ikke helt i tråd med den opprinnelige versjonen. På Starbucks kan man nå donere kaffe, som formidles til spesielle suppekjøkkener/kafeer for vanskeligstilte....

Gammel 08-04-13, 21:14   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det mulig i Oslo også: http://www.osloby.no/sulten/Na-har-t...l#.UWMWscsaySM

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 21:24   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har oversatt med "utsatt" i mitt hode (jeg leste denne på engelsk første gang).

Jeg er ikke sikker på om jeg liker ideen om at folk skal gå inn og "tigge" etter kaffe. Det er noe ydmykende ved det. Selv om tanken er fin. Jeg har selv tatt med meg en ekstra kopp kaffe og en bolle på Waynes og gitt til =Oslo-selgeren utenfor, da, og det er kanskje litt av det samme...

Gammel 08-04-13, 21:29   #14
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Og midt mellom "suspendert" og "subsidiert", sitter jeg å lurer på hvem som fikk den femte kaffen. "Fem kaffe, to til oss og to suspendert." Hvor blir det
av den femte? Fort gjort å spore av når ikke alt er pinlig korrekt...

Men ja - egentlig et bra tiltak. Selv om jeg av en eller annen grunn tenker at det kanskje ikke funker helt i praksis.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 21:32   #15
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Annas kafé i Trondheim hiver seg også med på konseptet ser jeg på facebook.

Ser ikke helt for meg hvordan dette blir i praksis, men er positiv til tanken bak.

Gammel 09-04-13, 13:11   #16
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er ikke sikker på om jeg liker ideen om at folk skal gå inn og "tigge" etter kaffe. Det er noe ydmykende ved det. Selv om tanken er fin.

Jeg er heller ikke veldig begeistret for denne idéen. Jeg tror jeg heller vil gi pengene mine til organisasjoner som jobber med mennesker som trenger litt ekstra hjelp, enn å skulle kjøpe dyr kaffe som noen kan "plukke opp".

Jeg vet ikke helt hvorfor dette skurrer for meg.

Gammel 09-04-13, 13:14   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var noe i den panegyriske beskrivelsen jeg leste om dette, som ga et inntrykk av at de som kom inn og spurte etter kaffe gjorde dette med lav stemme og lua i hånda. Jeg tror det var da det skurret.

Gammel 09-04-13, 13:22   #18
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Har ikke hørt om suspendert kaffe før, men har hørt snakk om kaffe på vent. På FB i går faktisk.
Men jeg lurer nå på hvor viktig kaffe til de trengende egentlig er? Det må da være andre ting de trenger mer?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 13:27   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var noe i den panegyriske beskrivelsen jeg leste om dette, som ga et inntrykk av at de som kom inn og spurte etter kaffe gjorde dette med lav stemme og lua i hånda. Jeg tror det var da det skurret.

Ikke sant?

Sitat:

Mens jeg stadig prøver at forstå hvad dette med suspenderet kaffen er for noget, nyder jeg en dejlig udsigt og solrigt vejr. Pludselig åbner døren og en mand klædt i slidt tøj og ligner en tigger, går til servitricen og spørger venligt: "har du suspenderede kaffe?"

Veldig fint hvis mannen som "ligner en tigger"/den som spør får nei og må gå ut igjen liksom. Og den synlige "se så snill jeg er som kjøper to ekstra kaffe".

Niks. Dette er en form for veldedighet jeg ikke synes noe særlig om.

Gammel 09-04-13, 13:34   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Typisk FB-søtsuppegrie, synes jeg.

:kynisk misantrop:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.