Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Kanin, kastrering og vektøkning

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-13, 14:01   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Kanin, kastrering og vektøkning

Labbe, kaninen vår på rundt 9 mnd, ble kastrert for ca.3 mnd siden. Det gikk fint, men nå begynner han å bli tjukk.

Han er helt opphengt, spiser og spiser og spiser. Og bæsjer og bæsjer og bæsjer.

Han får ikke noe mer mat enn før, er like mye ute av buret, men mindre aktiv. Han spretter ikke like mye rundt som før, men det er kanskje naturlig i og med at han har lagt på seg?!

Jeg syns litt synd på han og lurer på hva jeg skal gjøre.
Noen tips?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 14:05   #2
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Hvilken Mat får han og hvor mye?

Hvilken rase og hvor mye veier han nå?

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 14:10   #3
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Han får høy og pellets kjøpt hos veterinær. Han er en blanding, mest sannsynlig dverg og hermelin. Jeg aner ikke hva han veier, når han ble kastrert hadde jeg også med en hund til kastrering så dyrepleieren tok kaninen for meg. Jeg spurte ikke om vekt etterpå. Jeg bare ser at han har blitt tjukk og mindre spenstig. Regner med han får gått av seg litt når snøen forsvinner og han kan bli med i bånd, men vil gjerne gjøre noe nå om jeg kan det.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 14:45   #4
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.927
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Får han for mye pellets? Høy skal de jo ha tilgang på hele tiden, men av Pellets så får vår kanin maks en liten kopp om dagen + litt grønnsaker. Kaniner skal jo springe mye løs om den bor inne også. De sier helst flere timer om dagen og være minst mulig i lite bur. De skal ha god tumleplass. Jeg har kjøpt sånn kompostbinge på Biltema, sånne grønne gjerder som settes sammen. Disse har jeg mye av både ute og inne sånn at kaninen kan løpe mye rundt på et litt større område uten at den har mulighet til å ødelegge noe. Nå har vi innekanin, så den har ikke begynt å være ute for sommeren ennå for å springe, men ute har jeg satt sammen flere kompostbinger rundt et tre for å få stor tumleplass.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 14:54   #5
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Han får max to små spiseskjeer pellets pr. dag. Og variert med grønnsaker innimellom. Burde være greit det? Høy har han tilgang på hele tiden, men han spiser ikke litt og litt. Her en dag renset jeg buret og ga han mat, morgenen etter var alt borte. Jeg er sikker på at han har spist HELE natta!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 14:56   #6
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.927
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

De sier jo at de skal ha tilgang på høy hele tiden, men du får jo snakke med veterinæren da og høre. Jeg ville tro at den bare må ha mye mere morsjon om den sitter mye i buret. Det ideelle er at de får løpe fritt flere timer om dagen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:24   #7
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Ja, den løper fritt flere timer om dagen. Er litt mer fart på han igjen nå. Jeg har kuttet på kraftforet. Men, en annen ting. Som utkastrert var han så renslig. Det lå ikke en bæsj utenfor doen hans. Nå både bæsjer og tisser han buret fullt samme dag som jeg har rengjort. Jeg trodde de ofte ble mer renslige etter kastrering jeg?! Kanskje det har blitt sånn fordi han tenker på mat HELE tiden? Ellers virker han frisk og fin altså, og har fin pels.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:30   #8
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Har du høy hengende over dokassa?

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:33   #9
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Nei, for den høyet lå i fungerte så dårlig at alt endte på gulvet utenfor buret. Han bruker doen, hopper rett oppi der etter han har vært løs. Men han både bæsjer og tisser masse utenfor også.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:34   #10
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg ville tro at den bare må ha mye mere morsjon om den sitter mye i buret. Det ideelle er at de får løpe fritt flere timer om dagen.

Det ideelle for en kanin er at den får være frittgående hele døgnet. Det er viktig at man har sklisikre tepper på gulvet slik at den får hoppe og løpe. Så er det lurt å tilrette slik at den har mulighet for bevege seg i høyden, for å sikre en sunn kropp.

Kaniner er vel et av de dyra som er mest misforstått, hvem ville hatt en katt i bur liksom?

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:36   #11
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Nei, for den høyet lå i fungerte så dårlig at alt endte på gulvet utenfor buret. Han bruker doen, hopper rett oppi der etter han har vært løs. Men han både bæsjer og tisser masse utenfor også.

Vil anbefale deg å henge høyet over dokassa. De liker å lorte mens de spiser. Det finnes mange fine tips om hvordan rundtomkring på nettet.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:44   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Det ideelle for en kanin er at den får være frittgående hele døgnet. Det er viktig at man har sklisikre tepper på gulvet slik at den får hoppe og løpe. Så er det lurt å tilrette slik at den har mulighet for bevege seg i høyden, for å sikre en sunn kropp.

Kaniner er vel et av de dyra som er mest misforstått, hvem ville hatt en katt i bur liksom?

Ja, det ideelle hadde vært om den var løs hele tiden, men det går ikke av flere årsaker. Vi har hund, en mynde, og vi har ikke noe egnet/ledig "kaninrom". Når han er løs hopper han mellom teppene i stua og sofaen. Så det blir mye opp og ned og hopping mellom teppene (han går ikke på gulvet).

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:44   #13
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Vil anbefale deg å henge høyet over dokassa. De liker å lorte mens de spiser. Det finnes mange fine tips om hvordan rundtomkring på nettet.

Takk! Skal Google litt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 18:29   #14
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kanin, kastrering og vektøkning

Jeg vil tro om du søker på Den store kaninboka på FB, så vil du få mange gode tips på høykasse. En kollega skryter av den gruppa, hun som administrerer gruppa har skrevet bok om kaninhold.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no