|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvilken hekk anbefaler dere?Vi skal lage hekk,og lurer på hvilke busker vi skal satse på. Vi vil ha noe tett, som også blir litt høyde på. Skal stå ved kanten på en støttemur(nedover) hvis det har noe å si i forhold til plass til røtter.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken hekk anbefaler dere?Bøk eller Liguster blir veldig fine hekker, synes jeg. Begge holder bladene gjennom vinteren også hvis skjerming er et poeng.
![]() |
#5 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvilken hekk anbefaler dere?Jeg ville hatt aronia, også kjent som svartsurbær. Ikke giftig (tvert i mot, bæra kan spises), vokser fort, tett og grønn, vakker rød farge om høsten. Den feller bladene, da.
![]() |
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvilken hekk anbefaler dere?Bøk er superfint, synes jeg.
![]() |
#8 |
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken hekk anbefaler dere?
Syns du den vokser fort?? Det gjør absolutt ikke vår😩 Noen tips for å få sving på den? Kutter den ned 10-15cm hver vår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Dig for victory!
|
Jeg har ikke sjøl, men naboene. De som planta først satte ned ganske små planter, og det var blitt tett hekk tre år etter. Jeg synes det er fort. Men ellers bør man jo gjødsle, da...
![]() |
![]() |
#11 |
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
Ja, har vært sløv på gjødslinga altså - må skjerpe oss i år |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken hekk anbefaler dere?Jeg ville ihvertfall valgt noe som ikke feller blader på vinteren, hvis du er som meg og foretrekker null innsyn året rundt.
![]() |
#13 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken hekk anbefaler dere?Det er viktig å tenke gjennom både hva du vil hekken skal gjøre for deg, hvor mye penger du vil legge i det og hvor mye arbeid du vil legge i det i årene som kommer. Disse tingene henger sammen. Generelt er billigere hekker mer hurtigvoksende og fører til mer arbeid i årene som kommer, mens de saktevoksende er dyrere (mer arbeid for planteskolen å få dem fram i salgsstørrelse). Hvis du vet kriteriene dine, kan du få god hjelp på et ordentlig hagesenter med gartnere (Hageland-butikkene har jeg god erfaring med, en del av dem tar også plante-oppdrag. Plantasjen har veldig mye ufaglærte folk rundt her, i hvert fall). Sist redigert av Charlie : 19-05-16 kl 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|