|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Renset og rensketJeg bruker ordene om hverandre i tale, men det er mulig det er en dialektgreie. Jeg pleier å skrive rense, tror jeg.
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Renset og rensketTja, tjo? De overlapper jo, men er ikke helt det samme? Rense blir å gjøre rent, renske mer å fjerne greier, altså mer makroskopisk. Tror jeg.
![]() |
#4 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Renset og rensketRenske betyr rense, sier ordboka. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/or...ordbok=bokmaal
![]() |
#5 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Renset og rensketUten at jeg skal si noe om det ene eller det andre ordet så ville jeg også trolig ha rensket, ikke renset. Når jeg rensker ut av en ting tømmer jeg den for ting og tang, om jeg renser en ting så rengjør jeg den på et vis, men kanskje betyr ordene det samme? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Renset og rensketHar egentlig ikke tenkt over den konkrete forskjellen her, men jeg oppfatter renske som litt "grovere" enn rense. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Renset og rensket
Ja, det er omtrent sånn de overlapper for meg også. Jeg tipper at det er en god del forskjellige grenser ute og går blant folk og fra dialekt til dialekt. At ordboka sier at de betyr det samme, er nok en bevisst forenkling – de ønsker ikke å si noe normativt om skillet.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Renset og rensketTakk da skjønner jeg mer. Første gangen jeg leste ordet så var det i forbindelse med jøder, så da ga det en ganske negativ betydning og dermed har jeg ikke brukt ordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|