|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Ny type bursdagsfeiring?Er dette veien å gå for flere skoler kanskje?
![]() |
#2 |
This is normal!
|
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Jeg synes ikke dette er noen god løsning. Jeg mener barna har mye glede av å få invitere til egen feiring, få gaver og kjøpe gaver til andre, så at FAU skal lage en så streng norm for hva som er godkjent feiring, synes jeg er feil.
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Eg kunne ikkje tenkt meg denne løysinga. Om det er så at skulen sliter med lite inkluderande bursdagsfeiringa, bør foreldre gå litt i seg sjølv i staden. I artikkelen seier faren at ein 6-7 åring ikkje klarar å sjå konsekvensane av å utelata nokon, men det er tross alt foreldra som legg føringa her.
![]() |
#4 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Jeg får intrykk av at dette er basert på gode internsjoner, men jeg synes det legger litt for mye føringer og tar litt for lite hensyn til hva som passer den enkelte elev og familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Det var en far som hadde kommentert i kommentarfeltet nederst at dette var en ordning som ikke passet så bra for hans sønn som ikke taklet store forsamlnger svært godt, og reagerer med å trekke seg unna og gjemme seg. Derfor passer det best for hans sønn å få lov å ha en liten bursdag med max 10 stykker som han kjenner godt, slik at han likevel kan føle seg spesiell og være midtpunktet uten å bli hemmet av sin sjenerthet og mistilpasshet i store forsamlinger. (Gjengitt fritt etter hukommelsen).
![]() |
#6 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Jeg er usikker. Jeg syns gaveideen var super. Jeg syns det er helt tullete å skulle kjøpe femti gaver til femti kroner hver gjennom året. Utrolig mye ræl, og en ordentlig gave er bedre.
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Jeg kan ikke tro noe annet enn at folk vil ha små, private bursdagsselskaper i tillegg til dette. Hvor de dropper å ta hensyn til inkludering. Dette har jeg liten tro på. (Min yngste ville elsket dette, mens min eldste ville hatet det og trolig nektet å delta.)
![]() |
#8 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Jeg skjønner at intensjonen er god, men er veldig glad det ikke er "forbudt" å feire etter eget ønske her. Både fordi det for enkelte blir for stor forsamling, fordi det blir upersonlig. Med én gave blir det ikke så stir forskjell på egen og andres bursdag heller. Min sønn, som ikke har familie her får ett selskap, og det er klassebursdag. Utrolig kjipt om han ikke skulle få lov til å ha en eneste privat fest. Jeg tror dette er noe som etterhvert vil skli ut og at folk har selskap ved siden av i tillegg. Og da forsvinner mye av hensikten.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?
Det tror jeg også. Så kan man jo spekulere på om det offentlig organiserte fellesselskapet gjør det særlig mye bedre for de ekskluderte å bli ekskludert fra det "egentlige" bursdagsselskapet.
Man kan jo ikke nekte folk å ha private selskaper hjemme hos seg selv. Det er jo helt umulig at skolen skal kunne nekte folk det - for ikke å snakke om å håndheve et slikt forbud.
![]() |
#10 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Nei, de kan jo ikke nekte, men det er tydelig "frowned upon". I tillegg blir man jo da den som ekskluderer.
![]() |
#11 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Og hvorfor deles det opp i gutter og jenter? Jeg forstår at det er "vanlig", men jeg synes ikke det oppfordrer til gode vennskap på tvers av kjønn når man gjør det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
This is normal!
|
Jeg synes også at dette er en kjip måte å dele inn på, men det er vanskelig å finne noen bedre, tror jeg.
![]() |
![]() |
#13 |
flisespikker
|
Ja, det blir man, og det er jo fort vekk et like stort problem som før, var mitt poeng.
![]() |
#15 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Det vil jeg også tro. Debatten har gått i lokalavisen noen dager, her er fra et innlegg fra jenta i artikkelens far:
Så egentlig er hele opplegget rimelig ubrukelig. Men initiativet er bra da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror nok det vil blir vanlig ja.
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Tja, jeg hadde nok likt en sånn ordning. Regner med de fleste har bursdagsopplegg i tillegg på selve dagen. Da ikke med barn fra klassen, men med familie og andre venner/naboer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?God tanke, fine intensjoner, men jeg vil tro at det istedenfor å forebygge ekskludering vil legitimere å ha bursdagsselskaper for de man vil i tillegg. Med mindre dette er en helt uvanlig idealistisk foreldregruppe.
![]() |
#19 |
Peppy!
|
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Gode intensjoner? Tja. Jeg synes det blir naivt og meningsløst. Vi kan ikke kontrollere alt. Det nytter ikke å tvinge bursdagsfeiringen inn i faste former for å unngå såre følelser. Som både Toffen og Skilpadda sier så vil folk omgå det ved å ha en bursdag nr 2 i tillegg. Skal man gjøre noe med ekskludering tror jeg mer på å ta det opp gjentatte ganger med foreldre. Lærer må presisere det på foreldremøter. Foreldre må sammen bli enige om at ingen skal ekskluderes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
One of These Days
|
![]() Sv: Ny type bursdagsfeiring?Jeg synes det er et godt tiltak med tanke på ekskludering. Det er naivt å tro at noen ikke blir såret av å bli utelatt fra et bursdagsselskap eller å overlate ansvaret med å be gjester til en 8-åring. Jeg synes det er foreldrenes ansvar å lære barna opp i å inkludere alle. Det betyr ikke nødvendigvis alle på et trinn, men alle jentene eller alle guttene i klassen synes jeg bør bli bedt når de er så små. Klart jeg skjønner at noen vil ha små bursdagsfeiringer og vil føle det påtvunget, men både som mor til en som ble ekskludert og som lærer som ser mange som blir ekskludert, mener jeg at bursdagsfeiringer hvor alle er inkludert er flotte greier. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|