Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker om pubertet

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-14, 22:02   #1
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Bøker om pubertet

Jeg lurer på om dere har tips til bøker som handler om pubertet. Jeg har en datter i sjetteklasse, og jeg kunne tenke meg å skaffe et par bøker om pubertet og seksualitet som kan stå i hylla.

Da jeg vokste opp hadde vi et par bøker stående, det var selvfølgelig "Kvinne, kjenn din kropp" og en faktabok på engelsk av det litt mer moderne og løsslupne slaget, tipper den var amerikansk utgitt ca 1985. Jeg slukte begge i jakten på fasiten på nøyaktig hva som skulle skje og hva som var innenfor normalen. Husker det var greit at jeg visste hvor de sto sånn at jeg kunne lese i fred før foreldrene mine kom hjem fra jobb. Tenker at jeg kan gjerne oppgradere til en ørlite mer moderne versjon sånn at ikke avkommet dør helt når hun leser boka. Men minst en faktabok må til, syns jeg.

Jeg husker Kari Bøge, Jon Michelet "Den flygende brasilianer" og også at "Sylteagurker med sjokolade" gikk som opplesning på radio, men det eneste jeg husker av den er at den var veldig spennende fordi den handlet om seksualitet på en eller annen måte.

Det må være mange andre av dere som også har tenkt på dette. Hva kan dere anbefale til spesielt jenter som kan passe i den perioden de er i nå, nesten-tidlig-midtoppi pubertet? Både faktabøker og romaner.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 12:26   #2
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøker om pubertet

Eldste mi fekk "How to be ungdom" av Stian Barsnes Simonsen i si tid og tykte den var bra.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 12:46   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Min 11-åring likte Hyperpubertet av Vera Micaelsen men den ble levert igjen før jeg rakk å se hva slags bok det var.

Gammel 25-11-14, 13:23   #4
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har boka "Jeg,meg og mitt" i hylla på kontoret, den blir ofte bladd i. Ellers har vi flere bra småhefter på helestasjonen som er rettet mot ungdom og pubertet.
"Kvinne kjenn din kropp" har kommet i nyere utgave (2004) og holder stadig mål som en bra bok for jenter i alle aldre synes jeg.

Gammel 25-11-14, 13:27   #5
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Kvinne, kjenn din kropp! Bare setning får meg nesten til å bli litt puteflau fremdeles. Det var noen rare bilder i den boka. Men - jeg tror det var bra at vi hadde den der. Jeg stemplet moren min som rar, men hun leste nok ikke så mye i den, den var nok til meg.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 17:44   #6
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.

Eldste mi fekk "How to be ungdom" av Stian Barsnes Simonsen i si tid og tykte den var bra.

Denne fikk poden også. Fin bok.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 18:26   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker boka "Mensen". Fiffig tittel, men den var ikke så verst.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 18:48   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Min 11-åring likte Hyperpubertet av Vera Micaelsen men den ble levert igjen før jeg rakk å se hva slags bok det var.

Hyperpubertet har blitt godt likt av ungdommane på Ubok.no, men eg har heller ikkje lese ho. Eg lurer på om Amylin har lese boka?

Når det gjeld faktabok, har eg bladd litt i 100% meg http://ubok.no/bok/100-meg og den ser veldig fin ut.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 19:51   #9
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har lest Hyperpubertet, og jeg likte den veldig godt. Den er godt skrevet, overdrevet, men tror den må overdrives litt for at den skal treffe aldersgruppa. Jeg hadde et par kapitler med 7.trinn i fjor, og der var det mange som lo høyt ved visse partier i boka, både gutter og jenter. De aller fleste maste om tittel og forfatter da timen var ferdig, slik at de kunne gå på biblioteket og låne boka selv.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 19:52   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker også Ikke naken, ikke kledd av Torunn Lian. Den handler som tittelen henspeiler på, om å være mellom barn og voksen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.