Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[valg] Blir det FrP i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-13, 23:40   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

[valg] Blir det FrP i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?

tilgi min åpenbare politiske uvitenhet her.
Jeg har ikke satt meg heeeelt inn i dette her.

Jeg sliter med å finne ut hvem jeg skal stemme på i år.
Og har ikke egentlig noe stort problem med å vurdere å stemme for noe som kan medføre et regjeringsskifte, men jeg har så store problemer at jeg neppe kan gjøre det dersom det innebærer frp i regjering, og jeg synes den ene etter den andre har sagt at det kan de finne på å gjøre, samarbeide med dem?

(Jeg sliter egentlig litt med å skjønne hvordan "seriøse" partier kan ville samarbeide med frp også jeg da, men det er nok mest min egen motvilje som spiller inn her, jeg ser jo logikken i "bedre det enn alternativet" og sånn der, egentlig. Men vil ikke, vil ikke, vil ikke støtte noe slikt altså!)

Gammel 17-08-13, 23:45   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [valg] Blir det frp i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?

Jeg tenker sånn (også politisk novise):

1. Ved borgerlig flertall kan det være at FRP havner i regjering.
2. Ved borgerlig flertall med stort nok høyre kommer frp ikke i regjering.
3. Ved borgerlig flertall med frp i regjering er det en fordel med mest mulig av de andre partiene for å tone ned frp.

Jeg har vel derfor landet på at det ikke er noe poeng i å stemme rødt for å unng frp.

Gammel 17-08-13, 23:47   #3
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: [valg] Blir det frp i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?

Ja, både Høyre, Venstre og KrF åpner for å samarbeide med Frp, så avhengig av valgresultatet og forhandlinger og alt slikt kan FrP havne i regjering dersom de får nok stemmer til at de andre borgerlige partiene trenger å ha dem med. Uansett tenker jeg at en må stemme på det partiet en er mest enig med / minst uenig med, selv om jeg også hadde slitt veldig med tanken på at det kunne innebære samarbeid med FrP. Det er heldgvis ikke et tema. :rød som bare det:

Gammel 17-08-13, 23:51   #4
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Dersom det blir borgerlig regjering så kommer Frp med i den, noe annet er fullstendig usannsynlig siden Frp kun støtter en borgerlig regjering som partiet selv får være med i.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 23:53   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor mange tenker over at SV er med i regjering nå?

Gammel 17-08-13, 23:57   #6
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg gjør. Jeg skjønner ikke helt hva du mener?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-13, 23:58   #7
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hva har det med saken å gjøre? HI er vel først og fremst opptattt av om FrP kommer i regjering. Dessuten er det ikke som om ikke SV har utrettet noe i regjering, selv om pressen liker å ignorere det. Her kan en lese mer.

Gammel 17-08-13, 23:58   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker sånn (også politisk novise):

1. Ved borgerlig flertall kan det være at FRP havner i regjering.
2. Ved borgerlig flertall med stort nok høyre kommer frp ikke i regjering.
3. Ved borgerlig flertall med frp i regjering er det en fordel med mest mulig av de andre partiene for å tone ned frp.

Jeg har vel derfor landet på at det ikke er noe poeng i å stemme rødt for å unng frp.

Jepp.

Og jo flere stemmer som går til hhv Høyre og Venstre, jo mer dras makten mot sentrum.

Man kan jo bare se på regjeringen vi har hatt nå. SV har vært 8 år i regjering, uten å få gjennom særlig mye av sin særegne SV-politikk.

Stem på de DU er enige med, så vil folkets stemmer avgjøre mandatfordelingen på Stortinget. Både Krf og Frp vil kunne komme i regjering, men det er lite sannsynlig at de får gjennom noe av de mer eh.. spesielle meningene sine. Jeg tror at Frp i regjering vil kunne bety mer til vei og politi.

Jeg synes det er viktig at man stemmer på den politikken man ønsker. Det er kun en måte å få gjennomført den på, det er ved å stemme på det partiet man er enig med.

Gammel 17-08-13, 23:59   #9
ingling

ingling sin avatar

Standard

Sv: [valg] Blir det FrP i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?

Og ja, jeg tenker over det, og håper og har tenkt å gjøre det jeg kan for at SV fortsatt skal være i regjering etter valget.

Gammel 18-08-13, 00:00   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg gjør. Jeg skjønner ikke helt hva du mener?

Jeg gjør ikke det. Jeg kom på det her plutselig, for det er jammen ikke mye SV har påvirket politikken. Med et sterkt høyre vil frp havne i samme minoritetsrolle.

Gammel 18-08-13, 00:00   #11
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: [valg] Blir det FrP i regjering om det blir borgerlig (altså regjeringsskifte)?

H, KrF og V må bli så store at de ikke trenger FrP for å danne regjering ellers blir det ingen borgerlig regjering uten FrP siden de ikke støtter en regjering de ikke selv er en del av.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 00:01   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg prøver å forstå venstre. Jeg er enig med venstre i mange saker, og lurer på om de danner det kompromisset mellom høyre og arbeiderpartiet jeg ser etter, men det er noen punkter jeg synes er litt snodige. Ja, jeg har lest alt de har lagt ut.

Gammel 18-08-13, 00:36   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FrP kommer antagelig i regjering hvis ikke V, H og KrF får flertall alene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 00:37   #14
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Problemet mitt er at jeg er enig med mange jeg, spredd litt utover fra rødt til blått, så jeg vet liksom ikke helt hvilken side jeg er mest enig med, men tanken på at min stemme kan bidra til en borgerlig regjerning som inneholder frp er egentlig avskrekkende nok til å holde meg på den røde siden, tror jeg.

Får granske de ulike litt nøyere og se om jeg finner ut av det, men enn så lenge aner jeg ikke helt hva jeg skal stemme.

Gammel 18-08-13, 00:45   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Samtidig bidrar du til å minske frp sin makt i en regjering dersom du gjør de andre borgerlige partiene større. Det der er ikke lett.

Gammel 18-08-13, 00:53   #16
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Samtidig bidrar du til å minske frp sin makt i en regjering dersom du gjør de andre borgerlige partiene større. Det der er ikke lett.

Noen ministre får de jo om de kommer i regjering, det kaller jeg reell makt. Selv med 10 % oppslutning, vil de få mye innflytelse.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 00:55   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Noen ministre får de jo om de kommer i regjering, det kaller jeg reell makt. Selv med 10 % oppslutning, vil de få mye innflytelse.

Joda. Men gitt en situasjon hvor de borgerlige uansett ligger an til å vinne valget vil jo frp sin innflytelse bli en slags brøk av frp og høyre. Poenget mitt er at det ikke går an å stemme taktisk på den måten (eller jo, jeg vet godt at det går an, men jeg synes ikke det er veldig lurt). For man kan risikere å bidra til at frp havner i regjering ved å stemme borgerlig, eller man kan bidra til at frp får større makt i regjering enn de ellers ville fått ved å stemme rødt. Alt ettersom ha slags regjering man får. Det riktigste mener jeg er å stemme på det partiet man er mest enig med.

Gammel 18-08-13, 02:37   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Enig med Katta, om eg forsto deg riktig.

Sjangsen for at Frp uansett kjem i regjering er overhengande, i alle fall slik det ser ut no. Dersom ein ønsker å vere taktisk, og vil redusere FrP sin makt mest mulig, så ønsker ein i alle fall IKKJE at H og FrP sit aleine i regjering. Mange stemmer til H, Krf og V bidreg til at FrP blir svakare. Ein kan sjølvsagt velge å håpe på at Ap, Sp og SV, ev. i kombinasjon med De Grønne skal få fleirtal, men det ser jammen ikkje lyst ut.

Ein kan jo bli smårar av å gå rundt å analysere slike ting, så eg har alltid holdt meg til å stemme ut fra det eg er mest enig i - heilt uavhengig av maktforhold, korleis det påverkar andre parti, eller "kaste-bort-stemme"-problematikk

Gammel 18-08-13, 07:04   #19
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sånn egentlig så tenker jeg man bare bør stemme på partiet man mener har den beste politikken (selv om man aldri er enig i alt) uavhengig av hvem de kommer til å eventuelt samarbeide med. Når det er sagt så skjønner jeg venstrefolk som virkelig vegrer for et samarbeid med Frp.

Det avhenger av så mye hvordan regjeringen vil se ut. Hvor stort flertall får de borgerlige? HVor stor er de ulike partiene? Klarer de å bli enige i forhandlinger? Kan jo være at om Høyre blir stor nok så går de i mindretallsregjering med Krf og Venstre. Jeg tipper mye vil være uklart selv etter alle stemmene er telt opp i år.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 07:09   #20
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Altså jeg personlig håper jo at ingen av de borgerlige kommer i regjering, men det ser jo litt blått ut akkurat nå. Krysser fingrene for at mobilisering de siste ukene nå er nok for fire nye år.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.