Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bondebønner/hestebønner

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-13, 13:16   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bondebønner/hestebønner

Jeg har dyrket slike i sommer
Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med dem.
Har sikkert flere kg som er modne (hvordan vet man at de er ferdige forresten?)
Men de smaker jo guffent

Kan de kokes?
Vi har bare smakt på dem rå, rett fra planten..
Stues?
Fryses?
Hvilken mat går de best med?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 13:20   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bondebønner/hestebønner

De skal ikke spises rå.

Du tar av belgen, og koker bønnene møre i vann. Det er superkjempegodt! Jeg bruker dem i salater, som tilbehør sammen med gressløk eller vårløk og kanskje noen dråper balsamico. Jeg spiser dem til hva som helst.

Sist redigert av Tallulah : 19-08-13 kl 13:25.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 13:22   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke spise belgen nei....og ikke spises rå.
Det forklarer en del

Gammel 19-08-13, 13:59   #4
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Belgen skal absolutt ikke spises, nei.

Min favoritt er denne tapasretten:

Forvell bønnene og forskrekk de etterpå (hell over kaldt vann). Ta av det hvite skallet også, etter forvellingen.

Så woker du hvitløk, bacon, og bønner i litt olivenolje og drysser litt pepper og parmesan over til slutt. Godt brød til. Nam!

Gammel 19-08-13, 14:00   #5
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

De funker kjempefint i supper også.

Gammel 19-08-13, 14:08   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

:hurra:
Nå blir det fart på de fine bønnene ja!

Gammel 19-08-13, 14:48   #7
Meiose
Aktiv

Meiose sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meiose er litt kulMeiose er litt kul
Standard

Jeg har med hell lagd en rømmebasert potetsalat med bønner i stedet for poteter. Kjempegodt!

Meiose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 15:24   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meiose, her.

Jeg har med hell lagd en rømmebasert potetsalat med bønner i stedet for poteter. Kjempegodt!

Oppskrift?

Gammel 19-08-13, 16:51   #9
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hestebønner, er det det same som store, kvite bønner? Eg er heilt blond på bønner, men prøver å bruka det no. Kjøpte nokre svære bønner ein dag og hadde i burritos. Dei var knallgode!

Gammel 19-08-13, 17:42   #10
Meiose
Aktiv

Meiose sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meiose er litt kulMeiose er litt kul
Standard

Jeg er litt slumpete på kjøkkenet så jeg har ingen nøyaktig oppskrift, og så er det i tillegg lenge siden. Men kjenner jeg meg rett blandet jeg bare rømme, bittelitt majones, vårløk, litt agurkmix, grønne epler, salt, pepper og kokte, kalde bønner! Har også smakt en tomatbasert variant som var veldig god. Tipper bønnene var blandet med en fersk tomatsalsa med mye løk i.
Beklager at jeg ikke kunne hjelpe bedre!

Legger bønner i bløtt as we speak slik at vi kan ha det i morgen!

Meiose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 00:34   #11
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Strengt tatt bør du ikke bare ta dem ut av belgen, men også klemme hver enkelt bønne ut av den lyse hinnen som omgir den (etter koking, altså). Fiklete, men det smaker utrolig mye bedre.

Jeg synes for øvrig bondebønner er supergodt i risotto.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.