Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor mye bundet tid har dere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-14, 22:31   #1
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mye bundet tid har dere?

Jeg leser diskusjonen utpå her om lærernes arbeidstid. I et av de siste innleggene står følgende:

"Den store forskjellen i arbeidstid ligger i at i Finland styrer rektor over 80 - 114 timer av lærerens arbeidstid utenom undervisning. I Norge styrer rektor over 500 - 700 timer av lærerens arbeidstid utenom undervisning, i begge land avhengig av skoleslag."

Og da blir jeg nysgjerrig. Hvor mye bundet tid har dere per uke?

Jeg vet at rektor hos oss er veldig grei på dette punktet, så det er jo greit med en realitetsorientering iblant. Stemmer tallet på 500-700 timer hvert år?

Gammel 20-02-14, 22:43   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye bundet tid har dere?

Jeg jobber i vgs. Vi har 29 klokketimer tilstedeværelse i uka, inkludert undervisning og møtetid. Tilstedeværelsen utenom undervisning og møtetid plasserer vi selv.

Denne ordningen ble vedtatt på et tidspunkt da kontorforholdene på skolen min var ganske dårlige; nå bygges det ut og om og kontorene blir bedre (de holder beinhardt på 6 kvm pr lærer på arbeidsrommene, bl.a.), så det ligger nok i kortene at rektor sikkert vil ønske å utvide tilstedeværelsen når dette er ferdig hvis ikke utvidelsen kommer fra sentralt hold.

I praksis er uansett de aller fleste av lærerne på skolen mye mer enn de 29 timene, men det er jo godt å ha litt fleksibilitet når man har behov for det.

Gammel 20-02-14, 22:44   #3
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Tidligere hadde vi bundet tid til kl 15 hver dag, 16 på tirsdager. Nå har rektor gitt teamene i jobb å "binde seg selv" så mye det enkelte team ønsker. Hun binder tirsdager til 16 og torsdager 8 til 14.30. Teamene har naturligvis ulike løsninger. Mitt team har avtale om tilstedeværelse mandag og onsdag til 15.30, fredag til 14.30. I realiteten er vi der lengre, men det er ok å kunne legge tannlege, frisørtimer etc utenom dette.

Nå var vel ikke dette svar på spørsmålet ditt, men rektor har altså ikke bundet mye tid. 4 timer i uka, blir det vel, pluss planleggingsdager og litt annet smått. Det blir ikke mye mer enn 200 timer til sammen, sånn som det er nå. Da regner jeg ikke med teamavtalene eller undervisning.

Gammel 20-02-14, 22:53   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alt for lite bundet tid: 30 klokketimer pr uke. Dette går selvsagt ut over samarbeidet, da vi kun har to dager pr uke med bundet tid en time etter at elevene har gått. Den ene dagen er det fellesmøte med info, den andre dagen er det trinnmøte. Om man jobber på flere trinn er det ingen samarbeidstid.

Noen fordufter alltid: De skal til frisør, tannlege, på spanskkurs, nå polet, kjøre mor til legen, nå et fly, på foreldrekaffi i barnehagen osv. Alltid en "god" grunn. Jeg håper vi får bundet tid til minst 15.30 hver dag (gjerne til 16 enkelte dager), slik at vi kan enes om en del ting, dra lasset mer sammen og gjøre en bedre jobb.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 22:59   #5
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har 50 minutter trinntid, 50 minutter seksjonsmøte og 50 minutter som er ledelsens/rektors tid. Vi tilhører ett trinn og jobber kun i en seksjon (matte, norsk, engelsk). Utenom dette kan vi komme og gå som vi vil, så lenge vi har undervisningen og inspeksjonen (65 min) vår.

Det er ikke noe problem å finne samarbeidstid utenom dette, vi har få å samarbeide med utenom seksjonen, så da finner vi sammenfallende fritimer ved behov.

Gammel 20-02-14, 23:07   #6
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg har 32 timer og ett kvarter i uka.

Gammel 20-02-14, 23:09   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi har alt for lite bundet tid: 30 klokketimer pr uke. Dette går selvsagt ut over samarbeidet, da vi kun har to dager pr uke med bundet tid en time etter at elevene har gått. Den ene dagen er det fellesmøte med info, den andre dagen er det trinnmøte. Om man jobber på flere trinn er det ingen samarbeidstid.

Noen fordufter alltid: De skal til frisør, tannlege, på spanskkurs, nå polet, kjøre mor til legen, nå et fly, på foreldrekaffi i barnehagen osv. Alltid en "god" grunn. Jeg håper vi får bundet tid til minst 15.30 hver dag (gjerne til 16 enkelte dager), slik at vi kan enes om en del ting, dra lasset mer sammen og gjøre en bedre jobb.

Hos oss har vi også store problemer med å finne samarbeidstid, men det har dessverre ikke noe med tilstedeværelsen å gjøre. Vi har rett og slett så mange paralleller ift antall klasserom at timeplanen er utrolig presset, og det gjør at lærere på trinn ikke har undervisningsfrie timer samtidig - ikke engang i møtetida, for noen har undervisning da også. I norskseksjonen er det ingen av de tre trinnene på SF der alle norsklærerne har undervisningsfri samtidig mellom 8 og 15.30 mandag-fredag.

Gammel 21-02-14, 00:25   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der eg jobba, var det i teorien 32 timar inkludert undervisning. I praksis var det slik at så lenge ein møtte til samarbeidsmøter og fellestid, og ikkje blei opplevd som utilgjengelig av kollegaer, elevar og leiing, var det ingen som førte timar. Men sjølv har eg alltid foretrukket å jobbe på jobb, så eg nytta i liten grad fleksibiliteten.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 07:52   #9
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

31,25 timer i teorien. I praksis blir det en del mer. For de fleste av oss.

Gammel 21-02-14, 08:31   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi har 29 (,5?) timer bunden tid, inklusive undervisning. Av 29 timene er 3 timer bundet opp til faste møtetider. 2 av de timene er lagt til et tidspunkt ingen elever er på skolen, sånn at norskseksjoner, realfags-seksjoner, etc. skal ha anledning til å møtes. Avdelingsmøtet ligger på et tidspunkt som det på vår avdeling ikke er elever på skolen, men dette tidspunktet er ikke det samme på alle avdelingene.

I tillegg til dette så har vi arbeidslagsmøte (team-møte) når elevene på vårt team har gym - her er timeplanen til resten av lærerne på teamet ryddet sånn at denne økta er uten undervisning for oss (ligger midt på dagen). Vi har i tillegg ukentlige møter med lærere som underviser i det samme som oss selv på avdelingen. Disse tidspunktene avtaler vi selv. Det har gått greit, vi er en håndfull, men har klart å få det til så langt.

Bortsett fra de tre timene som er bundet for alle, så står vi relativt fritt til å legge bundentida vår når vi vil. Vi får timeplan av avdelingleder, plotter selv inn bundentid og sender tilbake. Jeg vil tro at grunnen til at dette går helt uten gnisninger hos oss er at vi er flinke til å avtale felles møtetidspunkter før vi spikrer bundentida. På den måten slipper avdelingslederen å bruke styringsretten. Vi skjønner jo det helt av oss selv, at vi har det godt, og da yter vi tilbake 120%. Jeg tror aldri jeg noen gang har hørt at en lærer hos oss ikke kan møte på et ppt-møte f.eks. fordi det ligger utenfor bunden tid. Det med bunden tid er i liten grad et diskusjonstema hos oss. Vi har jo 43 timers arbeidsuke uavhengig av bunden tid, bundentida sier ikke noe annet enn at vi da har forpliktet oss til å være på skolen og jobbe der.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 08:44   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Vi har 29 (,5?) timer bunden tid, inklusive undervisning. Av 29 timene er 3 timer bundet opp til faste møtetider. 2 av de timene er lagt til et tidspunkt ingen elever er på skolen, sånn at norskseksjoner, realfags-seksjoner, etc. skal ha anledning til å møtes. Avdelingsmøtet ligger på et tidspunkt som det på vår avdeling ikke er elever på skolen, men dette tidspunktet er ikke det samme på alle avdelingene.

I tillegg til dette så har vi arbeidslagsmøte (team-møte) når elevene på vårt team har gym - her er timeplanen til resten av lærerne på teamet ryddet sånn at denne økta er uten undervisning for oss (ligger midt på dagen). Vi har i tillegg ukentlige møter med lærere som underviser i det samme som oss selv på avdelingen. Disse tidspunktene avtaler vi selv. Det har gått greit, vi er en håndfull, men har klart å få det til så langt.

Bortsett fra de tre timene som er bundet for alle, så står vi relativt fritt til å legge bundentida vår når vi vil. Vi får timeplan av avdelingleder, plotter selv inn bundentid og sender tilbake. Jeg vil tro at grunnen til at dette går helt uten gnisninger hos oss er at vi er flinke til å avtale felles møtetidspunkter før vi spikrer bundentida. På den måten slipper avdelingslederen å bruke styringsretten. Vi skjønner jo det helt av oss selv, at vi har det godt, og da yter vi tilbake 120%. Jeg tror aldri jeg noen gang har hørt at en lærer hos oss ikke kan møte på et ppt-møte f.eks. fordi det ligger utenfor bunden tid. Det med bunden tid er i liten grad et diskusjonstema hos oss. Vi har jo 43 timers arbeidsuke uavhengig av bunden tid, bundentida sier ikke noe annet enn at vi da har forpliktet oss til å være på skolen og jobbe der.

Men er dette noe tema noe sted? Det overrasker meg i såfall. Dvs jeg skjønner jo at dårlig ledelse gir dårlig arbeidsmoral, men det er jo vanvittig om noen forholder seg slik til dette at det det ikke er mulig å finne samarbeidstidspunkter utenom den tiden elevene er på skolen når man har såpass lang arbeidsuke.

Gammel 21-02-14, 08:56   #12
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har 35 timer bundet tid, men alle er på jobb minst 40. Hos oss er det sånn at det bare er oss småbarnsforeldre som går litt over fire, resten sitter til de er ferdige. Rettebunker tas med hjem da, det gjelder alle. Vanskelig å få ro til å rette på jobb.

Sist redigert av oslo78 : 21-02-14 kl 09:06.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 08:58   #13
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men er dette noe tema noe sted? Det overrasker meg i såfall. Dvs jeg skjønner jo at dårlig ledelse gir dårlig arbeidsmoral, men det er jo vanvittig om noen forholder seg slik til dette at det det ikke er mulig å finne samarbeidstidspunkter utenom den tiden elevene er på skolen når man har såpass lang arbeidsuke.

Nei, det tror jeg ikke. Jeg har aldri hørt det i alle fall. Men det blir jo brukt som argument for å kreve større tilstedeværelsestid fra f.eks. KS. Ikke akkurat ppt-møter, men det er bare et konkret eksempel på en arbeidsoppgave som følger med jobben, og som man stiller på - uten at ledelsen trenger å bruke styringsrett. KS mener jo at det ved å kreve større tilstedeværelse blir enklere å samarbeide, jeg mener at det er stråmannsargumentasjon. Som sagt, jeg jobber på en diger skole, dette er ikke et problem hos oss i det hele tatt. Det samme gjelder om det oppstår noe som må løses, vel, da er man på jobben til det er løst, uavhengig av bundentida. Hvis jeg får en sms fra sjefen min om at teamet må møtes, vel, da gjør vi jo det, ferdig diskutert. Og på den andre siden, om jeg må til tannlegen i min bundne tid, da er det like uproblematisk for sjefen min, så lenge det ikke rammer undervisning/viktige ting. Jeg tror at man generelt sett i arbeidslivet oppnår mer med god ledelse enn kontroll basert på klokka.

Gammel 21-02-14, 09:29   #14
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vi har i overkant av 32 timer bundet. Alt fravær i bundettiden må registreres, så det er ikke bare å gå før for tannlegetime eller foreldrekaffe, som noen nevnte over. Grei mengde bundettid, synes jeg. Rektor styrer altså rundt 13 uketimer utenom undervisningen, så det burde være masse rom for å få puttet inn det hun synes er viktig.Rundt 540 årstimer, altså. Å ha mer tid på skolen, der vi har arbeidsplass i brakker, og nå er 5 personer på det knøttlille teamrommet vårt, tror jeg ikke hadde vært særlig fruktbart.

Sist redigert av Kaija : 21-02-14 kl 09:34.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 09:40   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så dere kan ha fravær i bundetiden så lenge det registreres og "godkjennes"? Og den bundne tiden er 32 timer? Altså 5,5 timer mindre enn det "vanlige" folk har?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 09:41   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Har tråden min blitt flyttet, eller har jeg klart å poste helt skjevt? Var sikker på jeg hadde lagt det i pedagogene. Det var iallfall meningen.

Gammel 21-02-14, 09:45   #17
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Så dere kan ha fravær i bundetiden så lenge det registreres og "godkjennes"? Og den bundne tiden er 32 timer? Altså 5,5 timer mindre enn det "vanlige" folk har?

Hvem er i så fall "vanlige" folk? Man har folk som har fast arbeidstid, f.eks. går vakter på kiwi, sykehuset, betjener sentralbordet, etc. Og så har man en haug med mennesker som har fleksitid. Mannen min, ikke lærer, har kjernetid mellom 9 og 14 - altså 25 bundne timer i uka. På samme måte som jeg er på jobben mer enn min bundne tid, så er også han det.

Gammel 21-02-14, 09:47   #18
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Har tråden min blitt flyttet, eller har jeg klart å poste helt skjevt? Var sikker på jeg hadde lagt det i pedagogene. Det var iallfall meningen.

Du har nok postet skjevt, tror jeg. Den har lagt i det åpne forumet hele tiden.

Gammel 21-02-14, 09:52   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fint og interessant at slike tråder ligger ute på åpent forum, for det gir oss andre en viktig innsikt i lærerhverdagen og aktuelle diskusjoner rundt KS og lærerne. Jeg synes at alle diskusjoner som KAN legges ut og som har et generelt, prinsipielt eller aktuelt preg, bør postes åpent.

Gammel 21-02-14, 09:55   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Ei jeg kjenner som jobber i barnevernet har også kjernetid 9-15, altså 30 timer hver uke, og hvis hun da ikke har noen avtaler utenom disse tidspunktene kan hun legge tannlege/lege osv der, noe som også går an å gjøre i kjernetiden hvis det er nødvendig og kan legges utenom avtaler og møter.

Sist redigert av Elise : 21-02-14 kl 12:04.
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.