|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor mye bundet tid har dere?Jeg leser diskusjonen utpå her om lærernes arbeidstid. I et av de siste innleggene står følgende:
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Jeg jobber i vgs. Vi har 29 klokketimer tilstedeværelse i uka, inkludert undervisning og møtetid. Tilstedeværelsen utenom undervisning og møtetid plasserer vi selv.
![]() |
#3 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Tidligere hadde vi bundet tid til kl 15 hver dag, 16 på tirsdager. Nå har rektor gitt teamene i jobb å "binde seg selv" så mye det enkelte team ønsker. Hun binder tirsdager til 16 og torsdager 8 til 14.30. Teamene har naturligvis ulike løsninger. Mitt team har avtale om tilstedeværelse mandag og onsdag til 15.30, fredag til 14.30. I realiteten er vi der lengre, men det er ok å kunne legge tannlege, frisørtimer etc utenom dette.
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Vi har alt for lite bundet tid: 30 klokketimer pr uke. Dette går selvsagt ut over samarbeidet, da vi kun har to dager pr uke med bundet tid en time etter at elevene har gått. Den ene dagen er det fellesmøte med info, den andre dagen er det trinnmøte. Om man jobber på flere trinn er det ingen samarbeidstid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ute av drift
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Vi har 50 minutter trinntid, 50 minutter seksjonsmøte og 50 minutter som er ledelsens/rektors tid. Vi tilhører ett trinn og jobber kun i en seksjon (matte, norsk, engelsk). Utenom dette kan vi komme og gå som vi vil, så lenge vi har undervisningen og inspeksjonen (65 min) vår.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Jeg har 32 timer og ett kvarter i uka.
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?
Hos oss har vi også store problemer med å finne samarbeidstid, men det har dessverre ikke noe med tilstedeværelsen å gjøre. Vi har rett og slett så mange paralleller ift antall klasserom at timeplanen er utrolig presset, og det gjør at lærere på trinn ikke har undervisningsfrie timer samtidig - ikke engang i møtetida, for noen har undervisning da også. I norskseksjonen er det ingen av de tre trinnene på SF der alle norsklærerne har undervisningsfri samtidig mellom 8 og 15.30 mandag-fredag.
![]() |
#8 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Der eg jobba, var det i teorien 32 timar inkludert undervisning. I praksis var det slik at så lenge ein møtte til samarbeidsmøter og fellestid, og ikkje blei opplevd som utilgjengelig av kollegaer, elevar og leiing, var det ingen som førte timar. Men sjølv har eg alltid foretrukket å jobbe på jobb, så eg nytta i liten grad fleksibiliteten.
![]() |
![]() |
#9 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?31,25 timer i teorien. I praksis blir det en del mer. For de fleste av oss.
![]() |
#10 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Vi har 29 (,5?) timer bunden tid, inklusive undervisning. Av 29 timene er 3 timer bundet opp til faste møtetider. 2 av de timene er lagt til et tidspunkt ingen elever er på skolen, sånn at norskseksjoner, realfags-seksjoner, etc. skal ha anledning til å møtes. Avdelingsmøtet ligger på et tidspunkt som det på vår avdeling ikke er elever på skolen, men dette tidspunktet er ikke det samme på alle avdelingene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
Men er dette noe tema noe sted? Det overrasker meg i såfall. Dvs jeg skjønner jo at dårlig ledelse gir dårlig arbeidsmoral, men det er jo vanvittig om noen forholder seg slik til dette at det det ikke er mulig å finne samarbeidstidspunkter utenom den tiden elevene er på skolen når man har såpass lang arbeidsuke.
![]() |
#12 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Vi har 35 timer bundet tid, men alle er på jobb minst 40. Hos oss er det sånn at det bare er oss småbarnsforeldre som går litt over fire, resten sitter til de er ferdige. Rettebunker tas med hjem da, det gjelder alle. Vanskelig å få ro til å rette på jobb.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 21-02-14 kl 09:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
En, av to-tre
Nei, det tror jeg ikke. Jeg har aldri hørt det i alle fall. Men det blir jo brukt som argument for å kreve større tilstedeværelsestid fra f.eks. KS. Ikke akkurat ppt-møter, men det er bare et konkret eksempel på en arbeidsoppgave som følger med jobben, og som man stiller på - uten at ledelsen trenger å bruke styringsrett. KS mener jo at det ved å kreve større tilstedeværelse blir enklere å samarbeide, jeg mener at det er stråmannsargumentasjon. Som sagt, jeg jobber på en diger skole, dette er ikke et problem hos oss i det hele tatt. Det samme gjelder om det oppstår noe som må løses, vel, da er man på jobben til det er løst, uavhengig av bundentida. Hvis jeg får en sms fra sjefen min om at teamet må møtes, vel, da gjør vi jo det, ferdig diskutert. Og på den andre siden, om jeg må til tannlegen i min bundne tid, da er det like uproblematisk for sjefen min, så lenge det ikke rammer undervisning/viktige ting. Jeg tror at man generelt sett i arbeidslivet oppnår mer med god ledelse enn kontroll basert på klokka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Vi har i overkant av 32 timer bundet. Alt fravær i bundettiden må registreres, så det er ikke bare å gå før for tannlegetime eller foreldrekaffe, som noen nevnte over. Grei mengde bundettid, synes jeg. Rektor styrer altså rundt 13 uketimer utenom undervisningen, så det burde være masse rom for å få puttet inn det hun synes er viktig.Rundt 540 årstimer, altså. Å ha mer tid på skolen, der vi har arbeidsplass i brakker, og nå er 5 personer på det knøttlille teamrommet vårt, tror jeg ikke hadde vært særlig fruktbart. Sist redigert av Kaija : 21-02-14 kl 09:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Så dere kan ha fravær i bundetiden så lenge det registreres og "godkjennes"? Og den bundne tiden er 32 timer? Altså 5,5 timer mindre enn det "vanlige" folk har? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ute av drift
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Har tråden min blitt flyttet, eller har jeg klart å poste helt skjevt? Var sikker på jeg hadde lagt det i pedagogene. Det var iallfall meningen.
![]() |
#17 |
En, av to-tre
Hvem er i så fall "vanlige" folk? Man har folk som har fast arbeidstid, f.eks. går vakter på kiwi, sykehuset, betjener sentralbordet, etc. Og så har man en haug med mennesker som har fleksitid. Mannen min, ikke lærer, har kjernetid mellom 9 og 14 - altså 25 bundne timer i uka. På samme måte som jeg er på jobben mer enn min bundne tid, så er også han det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
En, av to-tre
Du har nok postet skjevt, tror jeg. Den har lagt i det åpne forumet hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvor mye bundet tid har dere?Jeg synes det er fint og interessant at slike tråder ligger ute på åpent forum, for det gir oss andre en viktig innsikt i lærerhverdagen og aktuelle diskusjoner rundt KS og lærerne. Jeg synes at alle diskusjoner som KAN legges ut og som har et generelt, prinsipielt eller aktuelt preg, bør postes åpent.
![]() |
#20 |
Ute av drift
Ei jeg kjenner som jobber i barnevernet har også kjernetid 9-15, altså 30 timer hver uke, og hvis hun da ikke har noen avtaler utenom disse tidspunktene kan hun legge tannlege/lege osv der, noe som også går an å gjøre i kjernetiden hvis det er nødvendig og kan legges utenom avtaler og møter.
05 og 07 Sist redigert av Elise : 21-02-14 kl 12:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|