|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Privatskular og kommuneøkonomiVeit ikkje kor eg skal legge denne posten, så den får ev. flyttast.
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Privatskular og kommuneøkonomiUten at jeg er noen økonom, tenker jeg i hvert fall umiddelbart at en faktor er at kommunens reduserte utgifter ikke vil følge elevene en til en. For eksempel vil man jo ikke trenge færre lærere før så mange elever går over til privatskolen at kommunen kan redusere med en klasse på det aktuelle trinnet. I en liten kommune med en skole vil kanskje det merkes fort, men i en større kommune kan privatskolen i teorien fylle opp et trinn ved å hente elever fra mange ulike skoler, samtidig som ingen av disse skolene "mister" nok elever til at de kan redusere med en parallell.
![]() |
#3 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Privatskular og kommuneøkonomiAh, ja, godt poeng Stompa.
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 15-02-14 kl 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Privatskular og kommuneøkonomiDet kommer jo an på skolestørrelse og kommunestørrelse og hvordan fordelingen av elever mellom skoler fordeles.
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Privatskular og kommuneøkonomiDet er også en risiko i det for kommunen. Dersom den private skolen plutselig stenges (f.eks. hvis den går konkurs) har kommunen ansvar for å skaffe skoleplass til elevene.
![]() |
#6 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Privatskular og kommuneøkonomiceleben: godt poeng - og ein mindre kommune vil sjølvsagt ha større problem med å hoste opp 40 elevplasser på ein blunk enn ein stor bykommune.
![]() |
|
|