|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() God, melkefri erstatning for ost på pizza?Det er noen år siden jeg levde 100% melkefritt nå, så jeg har kunnet bruke ost på pizzaen i noen år. Nå skal eldste spise melkefritt et par uker i samråd med lege, og jeg trenger oppfrisking. Hva er godt i stedet for ost på pizza? Har det kommet noen erstatninger som smaker godt? Noe helt annet?
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Vi dropper ost helt og har noe godt kjøtt istedet. Synes biff smaker best uten ost, men det er kanskje litt voksent? Mitt melkefrie barn er 14, så hun har jo litt flere preferanser. (Ike tåler hun soya heller, forøvrig).
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Ja, hun er bare 2 år og 8 måneder, og ikke så veldig kjøttetende i utgangspunktet. Vi kan såklart la være å ha pizza disse ukene, jeg bare prøver å komme på ting hun vanligvis liker som vi kan tilpasse, siden hun er kresen fra før av... Men det finnes kanskje bare erstatninger av soya uansett? Det er jo litt dumt for så små, har jeg skjønt.
![]() |
#4 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Jeg fikk anbefalt å strø potetmosflak på pizzaen, men vi droppet bare "ost".
![]() |
#6 |
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Jeg lagde en pizza med noe, kan det hete Cheezly? Ingen la merke til at det ikke var vanlig ost på.
![]() |
#7 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Jeg synes osten gjør det litt salt og fett, at erstatningen bør imitere det, så hva med knuste tortillachips?
![]() |
#9 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Jeg vet bare at tofu-varianten ikke var noe særlig, da var det bedre uten.
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?
Tror ikke det. Sist jeg drev med dette prøvde jeg med tofuost. Det funket greit for meg, men særlig godt var det jo ikke. :P Kanskje vi må droppe pizza et par uker.
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Cheezly ja! Det er min absolutte favoritt! Jeg liker nesten alle sortene, men soy free og pepperjack er mine to favoritter. Pepperjack er litt sterk for ungene, så vi bruker for det meste soy free. Den er forresten, som navnet tilsier, uten soya og om det skulle være av interesse. Jeg er også totalt avhengig av blåmuggosten deres, samt "parmesanen", den er himmelsk over pastaretter og også smeltet. Her er noe jeg har laget med den osten, og det smaker utrolig bra synes jeg. Nå linker jeg hemningsløst til bloggen her, men det blir jo enklest.
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Ja, det kan jo være veldig greit å nevne.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Takk for masse tips, Dixie, skal sjekkes ut. Nå er det bare snakk om et par uker i denne omgang, så vi får se hvor mye vi skal kjøpe inn, men det er greit å vite til seinere hvis det skulle vise seg at det er intoleranse. Og så er det mye godt i bloggen din sånn generelt!
![]() |
#17 |
Tøff
|
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Åh, dette var flott å lese! Min yngste må leve melkefritt og jeg mistenker at jeg ikke tåler kumelk jeg heller. Eldste saaaaaa-haaavner pizza sier hun, nå får hun det til helga. Ett stykk lykkelig femåring på vei. :-) Vi sliter forresten litt med drikke-erstatning for melk. Oatly sin havrefløte er god og den bruker jeg utblandet med vann til å ha i mat o.l, men det er jo ikke godt å drikke. J, yngstemann, savner en god drikke"melk" altså. Noen tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?De liker ikke havremelk? Jeg fikk henne til å drikke det de første dagene her, men nå er det helt nekt - men så er hun syk også da, og vil ikke ha noe. Får prøve igjen. Rismelk vil jeg helst unngå siden det er så enormt lite næring i, men litt av den kalsiumberikede er vel bedre enn ingenting. Jeg liker ikke å drikke noen melkeerstatninger, bortsett fra steamet soyamelk i kaffen. Litt vanskeligere for barn, altså.
![]() |
#19 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?Er det slik at alt av melk må droppes, eller bare kumelk? For det er jo enkelt å få tak i oster laget av andre melketyper, f.eks. ekte bøffelmozzarella som er helt perfekt pizzaost, eller manchego (sauemelk).
![]() |
#20 |
Tøff
|
![]() Sv: God, melkefri erstatning for ost på pizza?
Rismelk er ikke anbefalt til små barn på grunn av arsen 6 mengdene i mesteparten av all ris som dyrkes. Grunnvanntrøbbel såvidt jeg kan forstå. Men nei, han vil ikke ha hverken havre eller soyamelken. Jaja, vann og litt juice innimellom fungerer jo helt fint. Da vi fant sjokolade uten melk i ble det også litt bedre. B-) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|