|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»I dette intervjuet uttaler Geir Lippestad seg om sorteringssamfunnet.
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Jeg er helt enig med deg og deler din bekymring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Jeg er enig i at Lippestad formulerte seg klokt. Jeg er også enig i at man er et verdifullt menneske selv om man ikke er i stand til å bidra fullt ut i arbeidslivet. Hvis man derimot er i stand til å bidra, men år etter år velger å ikke gjøre det, mens man samtidig nyter godt av velferdsgodene de rundt en bidrar til med sine skattekroner, synes jeg godt man kan gå i seg selv, eller iallfall slutte å kreve "respekt for sitt valg." Jeg innrømmer, og ikke så veldig beskjemmet engang, at jeg slett ikke alltid gidder å respektere andres valg. Nå er ikke hjemmeværende husmødre de som får fram den største irritasjonen hos meg, men jeg er ikke med på tanken om at alle måter å leve livet på er like høyverdige, at alle partier er like greie å stemme på, eller at alle måter å oppdra barna sine på er likeverdige. For å ta noen eksempler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
By the Sea
|
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Man kan godt anerkjenne at annet menneskes menneskeverd uten å respektere de valgene det tar.
![]() |
#5 |
By the Sea
|
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Det blir fort et sidespor å diskutere hvem som bidrar etter evne og hvem som ikke gidder det. (Og er det noen av dem som "ikke gidder" som faktisk gidder, men ikke klarer - selv om det ikke ser sånn ut?) Det har vi jo diskutert flere ganger før.
![]() |
#6 |
Halloen!
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»
Jeg prøvde å si noe om det, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
By the Sea
|
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»
Det så jeg. Det var ikke et nytt spørsmål til deg, altså. Det var en presisering av hva jeg har lyst til å ha fokus på i denne debatten.
![]() |
#8 |
Halloen!
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Jeg tenker at det er vanskelig å debattere fordi det på en måte goes without saying at det ikke bare er penga som teller når man måler hva som er verdifullt i et samfunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
By the Sea
|
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Dette er forøvrig et tema hvor de fleste svarer på autopilot "Klart alle er like mye verdt!" Samtidig som det sniker seg inn forandringer i samfunnesklimaet som vi kanskje ikke alltid er bevisst.
![]() |
#10 |
Halloen!
A-ha, da følger jeg deg litt mer. Og jeg er enig, det er litt skummelt at vi ser ut til å gå i den retningen. Jeg er nok mindre forståelsesfull en mange andre når det gjelder folk som ikke bidrar til felleskapet, men å tenke at noen ikke burde bli født fordi de alltid kommer til å kreve mer enn de bidrar med? Der har jeg med hånden på hjertet aldri vært, og synes det er betenkelig hvis vi er på vei "dit." |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Sikkert fin teoretisk diskusjon, men det einaste som betyr noko her er kva som faktisk blir gjort. Og så lenge hjelpestønaden er peanøtter, omsorgslønna er ein spøk, og ein må slåss mot alle statlege og kommunale instansar for kvar minste detalj, så bryr eg meg søtten om menneskeverd. Hadde eg blitt gravid no, hadde eg definitivt tatt abort berre det var ein liten sjanse for downs e.l. Hjelpesystemet i Noreg er vesentleg betre enn i dei fleste andre land, men ikkje godt nok til at eg hadde orka å ta meg av fleire funksjonshemma born. Det er ein svært tung jobb, og den blir slett ikkje verdsett.
![]() |
#12 |
By the Sea
|
Sånn jeg ser det, er det ikke et motsetningsforhold mellom at det blir sagt noe og at det skal bli gjort noe. At noe blir sagt, og dermed kommer på dagsorden, er første skritt i retningen av at noe skal bli gjort.
![]() |
#13 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Men skal man bruke tiden på diskusjonen "er alle mennesker verdt like mye", eller skal man diskutere "siden alle mennesker er verdt like mye; skal vi kreve universell utforming av alle offentlige bygg og nybygg? Det vil gå ut over nyetablerte og fattige, siden leilighetene blir dyrere, men det vil gjøre det mulig for funksjonshemmede å delta på lik linje med alle andre i samfunnet".
![]() |
#14 |
By the Sea
|
Jeg synes definitivt man skal gjøre begge deler. Offentlige debatter om viktig tematikk er verdifulle i seg selv fordi holdninger i et samfunn er viktig for enkeltmenneskers livskvalitet.
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Jeg synes det aller viktigste er at man har respekt for andres valg. Både at de som ønsker å bære frem et handikappet barn skal ha gode hjelpeordninger sånn at det er et reelt valg, og at man har respekt for de som ikke ønsker det, og ikke begrenser muligheter som tidlig diagnostikk.
![]() |
#16 |
By the Sea
|
Det er jeg helt enig i. Jeg synes det er veldig fint at Lippestad var helt klar på dette også. Det er ikke en sak hvor jeg tenker at man skal "velge side" men hvor det er veldig viktig å ha respekt for ulike valg. Det er snakk om store, vanskelige livsvalg.
![]() |
#17 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Fremskrittspartiet, og flere med dem, ønsker å fjerne kravene om UU, og begrunner det i økonomi og "avbyråkratisering". Tror Høyre også har erklært seg enig.
![]() |
#18 |
By the Sea
|
Nei, store ord fra mennesker med makt uten at det fører til handling, har da ingen verdi.
![]() |
#19 |
Slumrende Ullteppe
|
Jeg er helt enig med hva du sier her.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 07-03-14 kl 18:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»Det Inagh sier er det jeg egentlig prøvde å få fram. Hvis man faktisk legger til rette for at funksjonshemmede mennesker kan inkluderes i samfunnet, så vil flere møte dem, se at de er like mye verdt som alle andre, og at det er verdifullt å bruke ressurser på å legge til rette for dem. Handling fører til holdning.
![]() |
|
|