Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Skolehage for 1. klasse

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-07, 22:41   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Skolehage for 1. klasse

Jeg har bare så lyst til å fortelle dere noe.

Vi er så heldig å bo litt for oss selv, samtidig ikke så langt unna skolen der barna går. Her hos oss har vi høner og en hane, kaniner og en katt. Vi har også stor hage med nedgravd trampoline, og en liten åkerflekk.

For tredje gang har vi tilbudt skolen å få bruke litt av åkerlappen til å dyrke grønnsaker og annet som de ønsker. Da våre to eldste barn gikk i 2.-3. klasse fikk deres trinn så frø og plante litt her. Nå er det minstejenta sin tur. Nå skal hennes trinn (1.klasse) plante her. De lurte på om vi hadde tips. Jeg har ikke peiling på slikt, men foreslo at solsikker kunne være artig. Da kan de måle solsikker til høsten. Det blir jo fin matematikk. De har allerede bestemt seg for å dyrke poteter. Vi har kjøpt gresskarfrø. Det sponser vi dem med. Litt artig å se.

Onsdag kommer de hit for å så solsikker og sette poteter. Jeg gleder meg til å se barna her.

I fjor høst hadde vi hele 1. trinnet med rundt 50 barn her. Ei lita jente sto og koste den ene kaninen vår. Det var en liten kaninunge. Etter å lenge ha stått og kost den tittet hun på meg med et sjokkert blikk: Er denne kaninen ekte??? Der hadde hun stått lenge og kost uten å skjønne at den var ekte.

Noene gutter var veldig interessert i hønsene. Vi hadde flere haner akkurat da. Jeg spurte disse guttene om de kunne telle hvor mange haner det var der. Nei, det klarte de ikke. Så plutselig sier sjefshanen KYKKELI KYYY....... Gutta ble i hundre: Hå hå..... der er hanen. Jeg spurte om de kunne se hva som var forskjellig fra den hanen til de andre. Nei, det klarte de ikke. Til slutt måtte vi telle sammen og se på kjennetegnene.

En utrolig fin måte å lære om dyr på. Det er jeg sikker på at de husker.

Herlige unger.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 22:46   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolehage for 1. klasse

Så hyggelig at du tilbyr dem en flekk! Jeg har parsell i en diger hage hvor mange skoler og barnehager også har hver sin flekk.

Tips: Reddiker vokser fort og er lette å få til. Veldig pedagogisk. Man kan så dem med to ukers mellomrom så ha man reddiker hele sommeren.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 22:56   #3
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så hyggelig at du tilbyr dem en flekk! Jeg har parsell i en diger hage hvor mange skoler og barnehager også har hver sin flekk.

Tips: Reddiker vokser fort og er lette å få til. Veldig pedagogisk. Man kan så dem med to ukers mellomrom så ha man reddiker hele sommeren.

Det var et godt tips. Om sommeren er ungene på ferie, men om reddikene er klare ved skolestart så er jo det fint. Jeg tittet litt på neper, men det var fare for noe udyr og da droppet jeg det. Tror jeg så det samme med reddiker, men kan jo prøve.

Gammel 14-05-07, 23:02   #4
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Så moro. Det er så koselig med foreldre som har lyst og mulighet til å tilby ungene litt ekstra av læring og opplevelser. Lærerhjertet mitt koser seg over å lese.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:49   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jordbær er også gøy! Man får kjøpt ferdige planter på hagesenterne. De er jo flerårige, men skal det pløyes kan man sette den i kanten, eller i kasser.

Og hva med mais? De bør såes inne nå fort, og kan settes ut i begynnelsen av juni. Hver maisplante får ca 2 kolber som bør spises fort etter innhøsting. Namnam.

Gammel 15-05-07, 15:13   #6
Jessica
Pauset

Standard

Jordbær er også gøy! Man får kjøpt ferdige planter på hagesenterne. De er jo flerårige, men skal det pløyes kan man sette den i kanten, eller i kasser.

Og hva med mais? De bør såes inne nå fort, og kan settes ut i begynnelsen av juni. Hver maisplante får ca 2 kolber som bør spises fort etter innhøsting. Namnam.

Mais er jo morsomt. Siden det er nærmere 50 barn som er med i dette så bør det plantes slik at det blir nok til alle. De vil bare ha et lite jordstykke så da tenker jeg det holder med poteter, gresskar og solsikker. Mulig vi sponser reddiker

Gammel 15-05-07, 15:14   #7
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjempeflott at dere tilbyr dem det! Jeg jobbet i en andreklasse som hadde skolehage, de syns det var kjempespennende. De hadde en del blomster i sin, og noen grønnsaker (jeg husker selvfølgelig ikke hvilke).

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:23   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

De vil bare ha et lite jordstykke så da tenker jeg det holder med poteter, gresskar og solsikker. Mulig vi sponser reddiker

Ah, da skjønner jeg. Reddiker trives godt under duk, forresten.

Andre ting som er lett å få tilog som gror fort er ruccola og spinat. Men det er kanskje ikke så poppis for en skoleklasse.

Gammel 15-05-07, 19:35   #9
Jessica
Pauset

Standard

Ah, da skjønner jeg. Reddiker trives godt under duk, forresten.

Andre ting som er lett å få tilog som gror fort er ruccola og spinat. Men det er kanskje ikke så poppis for en skoleklasse.

He he he... kommer nok an på om de har sett nok Skippernfilmer til at de vil ha spinat

Gammel 16-05-07, 23:32   #10
Jessica
Pauset

Standard

Ja, i dag var hele 1. klassetrinnet her. Skikkelig artig.

Det var stor stas å kose med kaniner, mate dem osv.

De var også fasinert av hønene og ble henrykt da ei høne la egg etter at ungene hadde ventet lenge på om det var egg hun la. Artig.

De satte poteter og alle fikk så solsikkefrø. De fikk med seg et minidrivhus, jord og gresskarfrø. Da kan de se at det spirer på skolen også. Dette blir spennende.

Når de skulle gå sa en gutt til meg: Det er vært KJEMPEMORSOMT å være her. Så sa en annen gutt: JA det har det. TUSEN TAKK!!! Da fikk jeg betalingen

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.