Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyking når man er pasient på sykehuset

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 19:00   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Røyking når man er pasient på sykehuset

Ei vi kjenner ligger nå på sykehus. Hun har i løpet av noen dager blitt lam i bena på grunn av skiveutglidninger i ryggen. Hun ble operert i går, men er fremdeles lam i bena.

Damen røyker, men kommer seg ikke ut for å røyke alene. Hun er naturligvis veldig deprimert over at hun ikke kan gå, og at hun ikke får røyk gjør ikke saken bedre. Nå er de pårørende innom noen ganger til dagen for å trille henne ut, men det passer ikke alltid like godt å dra til sykehuset, så dette er en løsning som fungerer dårlig for alle parter.

Jeg vet at det ikke er en menneskerett å røyke og at dette er noe hun burde sluttet med, men burde ikke personalet på avdelingen ha mulighet til å trille henne ut en gang til dagen i det minste? Jeg ser klart at det ville blitt et voldsomt renn om alle pasienter skulle trilles ut på denne måten, men det er ikke så mange som røyker, og det er heller ikke alle røykere som er sengeliggende og ikke klarer å komme seg ut for egen maskin.

Gammel 16-05-07, 19:02   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking når man er pasient på sykehuset

Utmerket anledning til å slutte. Jeg syns ikke det er personalets ansvar. Har hun ikke venner eller familie som kan tre til om det er slik at hun ikke overlever uten røyk?

Gammel 16-05-07, 19:03   #3
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Utmerket anledning til å slutte. Jeg syns ikke det er personalets ansvar. Har hun ikke venner eller familie som kan tre til om det er slik at hun ikke overlever uten røyk?

Jo, jeg sa jo at familien kommer innom. At det er en utmerket anledning til å slutte er jeg ikke helt enig i. Når hun plutselig ikke kan gå har hun ikke mye å glede seg over -og da syns jeg hun kan få beholde røyken.

Gammel 16-05-07, 19:05   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pfft. Det blir som å si at jeg skulle fortsette å røyke da jeg ble meget ufrivillig gravid, fordi det var den eneste gleden jeg hadde igjen da depresjonen satte inn.

Gammel 16-05-07, 19:05   #5
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er en av bakdelene med røykeloven synes jeg.
Med et røykerom for pasientene (som ikke er like mobile) ville tingene blitt litt lettere for de. Spesielt vinterstid er det greit at de slipper å gå langt og lengre en langt i morgenkåpe og en tynn pysj under.
Selvsagt hadde det beste vært om de sluttet, men samtidig komer de seg jo fortere ut av senga gjerne også.
I den situasjonen hun er i skjønner jeg godt at hun gjerne vil ta noen røyk jeg.

Gammel 16-05-07, 19:08   #6
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Pfft. Det blir som å si at jeg skulle fortsette å røyke da jeg ble meget ufrivillig gravid, fordi det var den eneste gleden jeg hadde igjen da depresjonen satte inn.

Det gjør det vel ikke. Denne damen har bare seg selv å ta vare på, du hadde baby i magen.

Gammel 16-05-07, 19:08   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Røykerom? Er du klar over hvor mye det siver fra et røykerom innendørs?

Jeg er faktisk forbannet fremdeles på idiotpasienten som fikk røyke inne på rommet sitt på en post jeg var innlagt på. Faders egoistiske menneske.

Gammel 16-05-07, 19:16   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Dette er en av bakdelene med røykeloven synes jeg.
Med et røykerom for pasientene (som ikke er like mobile) ville tingene blitt litt lettere for de. Spesielt vinterstid er det greit at de slipper å gå langt og lengre en langt i morgenkåpe og en tynn pysj under.
Selvsagt hadde det beste vært om de sluttet, men samtidig komer de seg jo fortere ut av senga gjerne også.
I den situasjonen hun er i skjønner jeg godt at hun gjerne vil ta noen røyk jeg.

Ulempe.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 20:22   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner vel egentlig at ikke det er prioritert å trille ut pasientene for å røyke.

Hvordan går det forresten med henne, hvordan er sjansene for at hun får førligheten i bena tilbake? Jeg ble operert i hui og hast for skiveprolaps for noen år siden, og hadde lammelser både i bena og blæra, men det gikk heldigvis bra med begge deler.

(Røyking er forresten en risikofaktor når det gjelder sånne ryggproblemer...)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 20:29   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg skjønner vel egentlig at ikke det er prioritert å trille ut pasientene for å røyke.

Hvordan går det forresten med henne, hvordan er sjansene for at hun får førligheten i bena tilbake? Jeg ble operert i hui og hast for skiveprolaps for noen år siden, og hadde lammelser både i bena og blæra, men det gikk heldigvis bra med begge deler.

(Røyking er forresten en risikofaktor når det gjelder sånne ryggproblemer...)

Det med at røykingen er en risikofaktor når det gjelder ryggproblem av denne typen fikk hun høre så det sang etter av en sykepleier. "Du vet at du selv er skyld i at du ligger her?" "Ja, nå kan du angre deg nå"

Jeg skjønner også at de ikke har mulighet til å trille pasientene ut, men det er litt fortvilende å måtte dra opp for å følge henne ut. Håper hun kommer seg i rullestol (aller helst opp å gå) snart, sånn at hun kommer seg ut selv.

Hun ble operert i går, og har fremdeles ikke fått igjen følelsen i bena, men de håper det går seg til snart.

Gammel 16-05-07, 20:31   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håper hun kommer seg på bena, så skummelt.

Utrolig teit av sykepleieren å si at hun har skylden selv, uansett om røyking er en risikofaktor så er det slett ikke sikkert det er derfor hun har fått det. (Jeg røykte f.eks. ikke, og fikk det likevel). Og veldig mange som ligger på sykehus har da sykdommer som på en eller annen måte er selvpåførte.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 20:32   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

En del pasienter bruker portører som frakter dem ut.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 20:38   #13
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå jobber ikke jeg på sykehus, men jeg har forstått at de har det veldig travelt. Så jeg kan veldig godt forstå at det ikke står øverst på lista å følge en pasient ut for å ta seg en røyk. Likevel synes jeg godt at de kan gjøre det HVIS de har tid.

Håper hun kommer seg fort!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:15   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er "overlykkelig" hver gang min KOLS-mor kommer på sykehuset. Da får hun pleie, samt at hun får seg en uke eller tre uten røyk, og forlenger livet sitt litt lengre. Jeg synes ikke det skal være en del av jobben til personale å løpe å sørge for at folk får røyke, de har da virkelig mye annet viktigere å ta seg tid til. Men kanskje de burde tilby røykeplaster til desperate?

Gammel 16-05-07, 21:16   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Tilby? Det klarer de vel å ha med seg selv. Både plaster, tyggis, snus eller hva pokker. Ingen MÅ røyke. Dessuten hadde jeg, om jeg hadde vært pleier, syns det hadde vært temmelig ekkelt å stelle røykstinkende pasienter. For ikke å snakke om at lukten bæres videre med personer om det er snakk om nærkontakt. Nei fysj, burde vært ulovlig å røyke på sykehus.

Gammel 16-05-07, 21:19   #16
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Nei fysj, burde vært ulovlig å røyke på sykehus.

Det er jo det.

Gammel 16-05-07, 21:26   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg mener at det burde være ulovlig for alle som oppholder seg på sykehus å røyke jevnlig mens de er tilknyttet sykehuset. Så lenge det finnes områder der pasienter kan røyke, så er det ikke ulovlig. Og jeg har førstehåndserfaring med at pasienter får røyke INNE på rommet sitt, etter at røykeloven trådte i kraft.

Gammel 16-05-07, 22:19   #18
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

For mange år siden jobbet jeg på Ullevål Sykehus, og i den perioden ble sykehuset stort sett røykfritt innendørs. Helt greit egentlig, men litt fleksibilitet hadde gjort seg.

Midt på vinteren med mange kuldegrader ute måtte jeg hjelpe en mann ut.
Han hadde barepå seg morgenkåpe og en tynn pysj, og hadde intravenøst stativet på slep. Han burde ikke vært ute i mine øyne, men burde hatt muligheten til å ta den røyken innendørs.
Selvfølgelig burde han ikke ha røyka, men livet hans ville ikke blitt så mye lengre av den grunn. For han hadde kreft og det var ikke mere de kunne gjøre for han.
(jeg løp ned på mottagelsen og hentet et pledd til han som jeg kastet på vask etter at han hadde fått tatt røyken sin)

Gammel 16-05-07, 22:48   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner at røyken er savnet, men hun burde ikke røyke når hun er på sykehus, og de ansatte burde ikke trille henne utenfor. De skal og bør fremme god helse.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:55   #20
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De avdelingene jeg har hatt praksis på/har jobbet på, som ikke er knyttet til føden og barsel, har pleid å ha røykeplaster eller Nicorette tilgjengelig.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.