|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Økologisk ikke sunnere? (VG)Hva tror dere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Jeg spiser økologiske egg nettopp av dyrevenrnmessige hensyn, jeg tenker at totalt sett er eggene produsert på en sunnere måte for høna og for miljøet og dermed kjøper jeg det. Om en gulrot er sunnere i forhold til næringsinnholdet er jo bare en liten del av det store bildet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Du blander jo helt forskjellige ting. Om dyrene er lykkeligere påvirker (antagelig) ikke næringsinnholdet i eggene eller kjøttet, og jeg har da alltid tatt for gitt at det er sjekket at plantevernmidler ikke gir skade for mennesker.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Jeg har aldri tenkt på det å spise økologisk som en sunnhetsgevinst. Enkelte frukter og grønnsaker kan være mer giftige om de er usprøyta enn sprøyta pga mugg, men jevnt over har vel evt forskjeller marginal betydning. Jeg vet at det er store diskusjoner på hva som er best for miljøet på sikt, men det er på det området jeg tenker at økologisk kan ha noe for seg, ikke for min personlige helse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Jeg kjøper øko stort sett av miljøhensyn og dyrevelferd, at det skal være så veldig mye sunnere har jeg ikke klart å finne ut av, noe denne rapporten tydeligvis også sier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Flere vitaminer er det kanskje ikke, men jeg nekter å tro at alle de sprøytestoffene er særlig gunstige for helsa. Velger uansett økologisk fremfor vanlig og kommer til å fortsette med det.
![]() |
#7 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Jeg tror heller ikke plantevernmidler har gunstig helseeffekt, men de er altså ikke skadelige. Jeg skjønner ikke at noen tror de hadde vært lovlige å bruke hvis de var giftige for mennesker, når man ser alt som blir forbudt fordi det kanskje muligens er usikkert om det kan skade.
![]() |
#8 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Dette er bare en artikkel av mange som viser at økologisk mat ikke er sunnere enn annen mat. Det er også mange forskningsartikler som viser at økologisk landbruk heller ikke er mer bærekraftig eller utnytter naturressursene vi har bedre enn konvensjonelt landbruk.
![]() |
#9 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Jeg synes faktisk at dette er veldig vanskelig, og når jeg velger økologisk er det av ideologi og bærekraftige hensyn, ikke fordi jeg tror at det er så mye sunnere.
![]() |
#10 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)En annen ting er dette med plantevernmidler, det er jo ofte der av en grunn, nemlig å holde sykdomsfremkallende mikrober borte fra grønnsaken.
![]() |
#11 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Det aller største problemet vi står overfor er å produsere mat til en raskt voksende befolkning på en mest mulig bærekraftig måte. Økologisk landbruk er bra, men det er ikke løsningen. Produktivitet er bra for klima.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)
![]() |
#13 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Jeg tror ikke økologisk er helsefrembringende, og at reststoffene i vår mat er lav og innenfor. Men jeg opplever at noe økologisk er bedre enn konvensjonell mat. Som rømme, gulerøtter og appelsiner. Egg kjøper jeg økologisk av dyrevelferds årsaker. Jeg er interessert i økologisk storfe også.
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Samme her. Velger økologisk først og fremst av miljøhensyn.
![]() |
#15 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Hvis vi virkelig brydde oss om hønene og kyllingene så hadde vi ikke spist verken egg eller kylling. Uavhengig av om produksjonen er økologisk eller ikke. Huff, det er triste greier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)I den grad jeg velger økologisk er det stort sett pga. dyrevelferd og smak (mange ting smaker mye bedre om de får vokse sakte enn etter forsert vekst).
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)Høns hakker hverandre ihjel og er i det hele tatt ikke noe hyggelige mot hverandre der de går rundt, over og under hverandre som sild i tønne i et stort fjøs (for de "frittgående" hønsene går selvsagt ikke utendørs, de er bare ikke stengt inne i hver sin lille boks). Jeg har ingen tro på at det er særlig kult å være høns, uansett om de drives økologisk eller ikke. Derfor er jeg ikke så veldig opptatt av at hønsene skal ha vært frittgående. Men om ikke annet bør foret de spiser produseres på en miljøvennlig måte, av hensyn til kloden.
![]() |
#18 |
kamerat
|
![]() Sv: Økologisk ikke sunnere? (VG)De økologiske hønsene går vel ute.
![]() |
#19 |
kan tilsettes alkohol
|
De har tilgang til uteareal, men de går ikke ute og tripper på tunet de heller. Du kan lese om det i denne bloggen. http://skjerabakken.blogspot.no/2013...revelferd.html
![]() |
#20 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|