|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerHar en 13 åring som liker vørterøl veldig godt og drikker det innimellom. I dag spurte han om han kunne få en alkoholfri øl. Han har smakt det og liker det godt, enda bedre enn vørterøl. Er det greit?
![]() |
#2 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13 åringer.Jeg synes det må være greit. Det er jo alkoholinnholdet som er grunnen til at barn ikke skal ha vanlig øl.
![]() |
#3 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13 åringer.Eg synest det er greit. Ein treng ikkje vere 18 for å like smaken av øl. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerVørterøl smaker jo ikke øl da, så jeg syns ikke det er unaturlig å skille mellom vørterøl og annet øl.
![]() |
#5 |
Ikke altetende
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringer
Det er snakk om alkoholfritt øl. Ikke lettøl.
![]() |
#6 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg kjøpte San Francisco-mix til yngste her, men sløyfet selvfølgelig vodkaen. Det blir vel det samme? Har ikke falt meg inn at det skulle være feil.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Ja, beklager, så du skrev alkoholfritt øl altså. Det var jeg som skrev feil. Det er vel nettopp det at vørterøl er så søtt at jeg ikke syns det smaker øl.
![]() |
#8 |
Ikke altetende
Men synes du det blir litt feil, likevel? Jeg er så usikker selv, for det føles liksom ikke helt rett, uten at jeg egentlig kan sette ord på hvorfor. Han fikk lov å drikke litt, men jeg sa til han at jeg ikke var sikker på at jeg syntes det var greit. At jeg måtte tenke på det.
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerHm. Spørsmålet er om man vil minske grenseovergangen mot vanlig øl på den måten, om man vil gjøre grensen lettere å akseptere eller om det ikke spiller noen rolle. Jeg synes det er greit, men ville snakket med han om at det kanskje ikke er greit alltid på grunn av hva andre kan finne på å måtte tenke og mene og si.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerDet Katta sa.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Ja, jeg syns det fremdeles blir feil, men greier ikke helt å finne ut hvorfor. Det er liksom "bare fordi".
![]() |
#12 |
maler
|
Spørsmålet er jo om det er øl som er voksendrikk eller om det er alkohol. Hva med alkoholfri vin? Jeg tenker for min del at det er alkohol som er det voksne elementet og ikke øl/vin i seg selv. Men at det ikke passer inn i alle sosiale sammenhenger fordi det kan gi signaleffekter til de som ikke vet hva som er oppi glasset.
![]() |
#14 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerFor meg er øl og vin voksendrikke uavhengig av alkoholinnhold. Jeg er redd man visker ut en viktig grense dersom man tillatter alkoholfritt øl.
![]() |
#16 |
maler
|
Jeg skjønner hva du mener, men hvordan skal du begrunne det overfor tenåringen?
![]() |
#17 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Det spørs om jeg tar den enkle noen ting er forbeholdt voksne, og der er ikke du helt enda. Jeg er forelderen og det er ikke alle avgjørelser jeg tar som må godkjennes av barna, noen må de nok bare godta selv om jeg ikke klarer å begrunne de godt nok. Alkohol og drikker som relateres til alkohol er en av disse. Til vanlig både forklarer jeg og diskuterer jeg gjerne reglene våre, men noen ting bare bestemmer jeg.
![]() |
#18 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerEg trur forbudt frukt lokkar veldig, og at den stadige poengteringa av øl og vin som voksendrikk vil virke mot si hensikt. Så eg treng nok betre argument for å nekte tenåringar Munkholm. Der er eg faktisk meir bekymra for at ungdommane skal debutere på vodka/battery fordi dei ikkje likar smaken av øl. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
maler
|
Men hvorfor er det voksendrikk? Akkurat det er veldig lett å forklare for alt som inneholder alkohol, men ikke for andre drikker. Du har også grenseoppganen mellom cider med og uten alkohol. Jeg er selv ikke veldig tilhenger av å ha grenser for barna bare fordi det jeg sier det uten å kunne begrunne det overfor dem, derfor tror jeg at jeg hadde landet på at de kunne få smake i endel kontrollerte situasjoner hvis de hadde et sterkt ønske om det.
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Vørterøl, alkoholfritt øl og 13-åringerJeg kjenner at jeg synes det blir feil selv om det egentlig ikke er det, det er bare følerier fra min side. Så egentlig synes jeg vel det er greit. I Italia gir de jo utblandet vin til barn, hadde man reist dit og sagt at sånt var voksendrikke hadde de bare ledd.
![]() |
|
|