Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lær meg å lage pavlova!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-13, 12:31   #1
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lær meg å lage pavlova!

Jeg har laget den noen ganger nå men jeg synes ikke jeg får vekk det knasende sukkeret. Hva gjør jeg feil? Pisker for kort?
Noen med idiotsikker oppskrift?

Gammel 22-11-13, 12:35   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage Pavlova!

Bruk melis istedet for sukker.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 12:45   #3
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Hmmm, har aldri hatt det problemet. Men jeg pisker leeenge. Minst 20 minutter i kjøkkenmaskinen.

Gammel 22-11-13, 13:02   #4
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Noen steder står det at man kan piske for lenge og det da blir kornete. Hvor lenge snakker vi om da?

Gammel 22-11-13, 13:31   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruk finkornet engelsk sukker (Tate & Lyle), det løser seg fortere opp. Jeg bruker bare det til baking. Det selges ihvertfall på ICA og Meny.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 15:48   #6
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Bruk finkornet engelsk sukker (Tate & Lyle), det løser seg fortere opp. Jeg bruker bare det til baking. Det selges ihvertfall på ICA og Meny.

Æsj, ingen butikker har det her i området. Prøver å lage en runde til men piske det lenge lenge.

Gammel 22-11-13, 18:09   #7
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Æsj, ingen butikker har det her i området. Prøver å lage en runde til men piske det lenge lenge.

Kjør vanlig sukker i foodprosessor, det funker også veldig bra.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 18:27   #8
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker melis i stedet for sukker, og pisker lenge for å få en blank og luftig marengs.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 18:33   #9
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Har ikke hatt problemer med det, bruker vanlig sukker, pisker ikke så altfor lenge heller, men er nøye med å tømme sukkeret sakte oppi.

Gammel 22-11-13, 18:35   #10
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Har ikke hatt problemer med det, bruker vanlig sukker, pisker ikke så altfor lenge heller, men er nøye med å tømme sukkeret sakte oppi.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 20:24   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker gele-pulver i stedet for sukker.

Gammel 22-11-13, 21:37   #12
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Bare å piske lenge nok, så går det seg til Og ikke bruke en oppskrift med for mye sukker. Jeg bruker 6 eggehvier og bare 250 g sukker + en teskje eddik for å få den seigere, perfekt hver gang. Har sett oppskrifter med 6 eggehviter og opp til 400-500 g sukker, og det er litt i overkant synes jeg.

Gammel 16-05-14, 23:40   #13
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Bare å piske lenge nok, så går det seg til Og ikke bruke en oppskrift med for mye sukker. Jeg bruker 6 eggehvier og bare 250 g sukker + en teskje eddik for å få den seigere, perfekt hver gang. Har sett oppskrifter med 6 eggehviter og opp til 400-500 g sukker, og det er litt i overkant synes jeg.

Steketemperatur og hvor lenge?

Gammel 17-05-14, 09:53   #14
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Når du har fått til bunnen, pensle den med smeltet hvit sjokolade før du har på vaniljekremen/kremen! Jeg bruker som regel vanlig pisket krem, (moden og søt) banan, og enten jordbær eller druer og fersk ananas. Så lager jeg god og tykk vaniljesaus (en boks fløte, tre eggeplommer, en vaniljestang og 80 gram sukker, rør sammen, kok opp under omrøring.) Når den er avkjølt blir den tykk og deilig, og så heller jeg den over toppen på kaka.

Selv mamma, som ikke liker søte ting, spiste tre stykker av denne.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-14, 12:40   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg drysser også sukkeret sakte oppi. Full hastighet i 15 min.

Gammel 17-05-14, 13:01   #16
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker fineste sukker, pisker ett minutt mellom tilsetting av hver spiseskje sukker og saa 5-10 minutter ekstra pisking til slutt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-14, 22:36   #17
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Lær meg å lage pavlova!

Nå kommer jeg med et spørsmål også hvordan få den seig inni, slik deilig klissete seig? Min blir sprø utenpå og noe myk inni. Bruker både eddik og litt maisenna som skal hjelpe på " seigheten"??

Gammel 20-05-14, 23:26   #18
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tykkere lag med marengsbunn og riktig glatt skinnende marengsblanding hjelper for å få fin innmat.

Gammel 21-05-14, 08:47   #19
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Leandra, her.

Nå kommer jeg med et spørsmål også hvordan få den seig inni, slik deilig klissete seig? Min blir sprø utenpå og noe myk inni. Bruker både eddik og litt maisenna som skal hjelpe på " seigheten"??

Min har blitt mislykket hver gang jeg har prøvet å ha i eddik eller maizena eller sitron. Jeg tør ikke lenger.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 08:55   #20
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Nå tror jeg endelig jeg har funnet ut hvordan den skal bli perfekt seig inni, men ikke umulig å dele. Det handler mer om når man legger fyllet på, hvis jeg gjør det rett før servering er kaka som regel så seig at man må bruke makt for å dra kakestykkene fra hverandre, men hvis jeg tar på fyllet dagen før blir selve bunnen helt luftig og lett og så porøs at det har bikket over til kjipt (syns jeg da).
Så neste gang skal jeg lage bunnen klar et par dager i forveien, og ha ingrediensene til fyllet klart så jeg kan montere kaka ca 4-5 timer før den skal serveres. Superenkel forskning fra 17.mai viste nemlig at da vi skulle spise den etter middagen var det umulig å skjære biter av den, mens da vi på kvelden skulle kaste kaka viste den seg å være helt perfekt seig/delbar.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.