|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
både her og der
|
![]() Bruker du de/dem riktig?Mange rundt meg (bor på Østlandet, men har en annen dialekt) bruker konsekvent "de" i stedet for "dem" i objektsposisjon.
![]() |
#3 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Bruker du de/dem riktig?Det er veldig irriterende, i hvertfall.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Bruker du de/dem riktig?Du och jag, Bluen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruker du de/dem riktig?Hehe. Jenta på ni seier "dem" uansett om det er i subjektsform eller objekt
![]() |
#7 |
intro
|
![]() Sv: Bruker du de/dem riktig?
Det gjør gjerne jeg også - det er en del av den opprinnelige dialekta her (og trolig også i deler av Buskerud).
![]() |
![]() |
#8 |
både her og der
|
![]() Sv: Bruker du de/dem riktig?og "demses" eller "huns".
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er ikke østlending, men eksemplene du nevner er slik vi sier på min dialekt. Det ligger helt naturlig for meg og har vært sånn i generasjoner på hjemplassen min. Det var kun den fornemme sosiolekten som hadde dem i objektsposisjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
intro
|
![]() Sv: Bruker du de/dem riktig?Ja, det finnes mange dialekter som bare bruker 'de', men det er ikke slik der Cora bor, så vidt jeg veit. (Og dette med å bare bruke 'hun' tror jeg er et veldig nytt fenomen.)
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Bruker du de/dem riktig?"Dem" er et ord jeg nesten bare bruker skriftlig tror jeg. Det høres bare underlig ut om jeg bruker det muntlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bruker du de/dem riktig?Munleg bruker eg "dei" både for de og dem, men eg trur det er riktig i dialekta mi. Eg reagerer for så vidt ikkje på at folk bruker "de" i som objekt, men eg reagerer veldig på at folk bruker "dem" som subjekt. Men det heng kanskje saman med at eg har ein dialekt (langt baki der) som ikkje skil mellom "dei" og "dei".
![]() |
![]() |
#14 |
|
Hvor langt øst brukes "de" tro? Jeg vet at det brukes et stykke østover i Aust-Agder. Kan det være noe som har beveget seg østover med årene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bruker du de/dem riktig?"Hvem" for hvilken/hvilket er eit såpass etablert fenomen at det står om det i dialektlærebøker, det høyrer vel i utganspunktet til i Østfold. Men det sprer seg og. Det same gjeld nokre dialektar på Sunnmøre, kor dei bruker "oss" som subjekt ("Oss høyre ka dokke seie", som fetteren min sa), og har gjort det i lang tid. Då er det jo eit dialektsærtrekk.
![]() |
![]() |
#16 |
intro
|
Det har nok det - og ikke minst blir det (mis)oppfattet som "finere" språk. I utgangspunktet lærte jeg i studietida at dette (altså "de" i objektform) går opp til Grenland og store deler av Vestfold, så vidt jeg husker.
Sist redigert av Bluen : 16-08-14 kl 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Interessant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Oss som subjekt er også en del av den gamle dialekten her i området og i området der mannen min kommer fra. (Ikke Sunnmøre) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Librocubicularist
|
Eg lærte i alle fall det på Blindern då eg tok nordisk grunnfag (2004). Men eg har inntrykk av at det har spredd seg frå dei opprinnelege områda.
![]() |
![]() |
|
|