|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Travelt opptatt
|
![]() Klink-is og stål-is, er det forskjell?Klink-is på veien er ikke et ukjent fenomen, men kan man ha stål-is på veien? Eller er det bare på vann at man har stål-is? Er det bare ulike dialektord for det samme? Klink er tydeligvis solid is, for yr.no skiller mellom klink og rim-is.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klink-is og stål-is, er det forskjell?Jeg har ikke så store meninger om is, men hører jeg stål-is tenker jeg alltid på tykk, klar is som finnes på vann etter at det har vært streng kulde i lengre tid. Klink is er glatt is som ligger på bakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Klink-is og stål-is, er det forskjell?Det er aldri stål-is på veien. Man må ha vann med en viss dybde for å få det.
![]() |
![]() |
#4 |
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klink-is og stål-is, er det forskjell?Stål-is er den type is som er stein-hard å skrape av bilvinduene. Klink-is er is på og av vann!
![]() |
#5 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klink-is og stål-is, er det forskjell?Klink is på veien og stålis på vatnet |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klink-is og stål-is, er det forskjell?Jeg har aldri brukt ordet klink-is, men har flere ganger sagt at jeg har stålis på bilen, selv om jeg ut fra ordet mest tenker på klar, tykk is på vann. På veien pleier jeg ikke å si at det er stålis. Holke... det er kanskje noe annet igjen?
![]() |
#7 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Klink-is og stål-is, er det forskjell?For meg er stålis når det er gjennomsiktig tykk blank is på vann - type se fisken som svømmer under isen. I motsetning til "hvit" is.
![]() |
![]() |
#8 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klink-is og stål-is, er det forskjell?
For en nordlenning også. Dvs vi sier ikke klink-is om is med vann, vi sier hålke eller glarhålke.
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Klink-is og stål-is, er det forskjell?
![]() |
![]() |
|
|