Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

[Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-15, 17:19   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

[Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?

Hvordan kan man noen gang strikke en genser som passer?

Det er jo umulig å vite noe før det hele er ferdig og pinnene ute og man kan ta det på. Må det være sånn hver eneste gang? Hvilke triks bruker dere for å finne rett størrelse? Jeg har målt strikkefasthet, regnet om til riktig antall masker (dvs. strikke annen størrelse i mønsteret) basert på strikkefasthet som avviker fra garnet i oppskriften, tatt hensyn til alt som tenkes kan. Blir man dreven i dette etter hvert? Dette var min første genser. (http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=980)

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 17:21   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?

Jeg strikker ikke da, men mamma strikker mye og hun måler underveis.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 17:47   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Hvordan kan man noen gang strikke en genser som passer?

Det er jo umulig å vite noe før det hele er ferdig og pinnene ute og man kan ta det på. Må det være sånn hver eneste gang? Hvilke triks bruker dere for å finne rett størrelse? Jeg har målt strikkefasthet, regnet om til riktig antall masker (dvs. strikke annen størrelse i mønsteret) basert på strikkefasthet som avviker fra garnet i oppskriften, tatt hensyn til alt som tenkes kan. Blir man dreven i dette etter hvert? Dette var min første genser. (http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=980)

Jeg ville nok satset på å justere strikkefastheten ved å bytte pinner framfor å justere størrelse/maskeantall. Hvis dette er noe som skjer ofte ville jeg også vurdert å holde meg til garnet i oppskriften for å se om det hjelper.

Gammel 25-01-15, 18:21   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Det var en litt omvendt problemstilling for jeg fikk en pose flott, flott alpakkagarn og måtte finne et prosjekt som passet. Og da fant jeg den genseren og ble helt forelsket (med en del omveier underveis).

Gammel 25-01-15, 18:56   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har strikket masse, og bak i bordet...det er svært sjeldent at plaggene ikke passer, og da strikker jeg slavisk etter oppskriften, hva garn og pinnestørrelse angår.

Jeg har vel bare en gang sjekket strikkefastheten min også, og det er på et prosjekt jeg holder på med nå. Det er en genser som skal være smal i fasongen, og i oppskriften sto det to pinnealternativer.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 21:15   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det var en litt omvendt problemstilling for jeg fikk en pose flott, flott alpakkagarn og måtte finne et prosjekt som passet. Og da fant jeg den genseren og ble helt forelsket (med en del omveier underveis).

Ja, men med et annet garn hadde altså jeg også, i likhet med Stompa, uansett heller byttet pinner enn å regne på mønsteret, særlig siden jeg ikke har mye erfaring med nettopp det. Et garn er ikke LÅST på en pinnestørrelse, selv om det står den pinnestørrelsen på garnet er jo det for å oppnå den anbefalte strikkefastheten slik og sånn, men... ja, man tilapsser jo det til ønsket måpl nettopp via pinnene.

Og måle underveis at det ble som planlagt.

Jeg strikker somregle ikke på angitt pinne i rett garn heller, for jeg strikker stramt, så en tykkelse større gir bedre resultat.

Gammel 25-01-15, 21:17   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må for eksempel alltid legge på 10 cm på ermene. Vi er visst gorillaer i denne familien. Men ellers synes jeg det stort sett passer. Alpakkagarn er litt verre, fordi det ikke har den samme elastisiteten som ullgarn for eksempel, så det blir lettere uformelig. Og så justerer du ved å endre pinnestørrelse. Ofte bør man bytte pinner når man går over til mønster fra glattstrikk også fordi de fleste strikker mønster strammere.

Gammel 25-01-15, 21:20   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøver alltid flere ganger underveis. Trær på et par ekstra rundpinner og lirker plagget på meg eller ungene. Da er det lett å justere lengde og bredde, og det er slutt på de kjipe overraskelsene med at plagget ikke passer likevel.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 21:30   #9
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Men å justere pinnestørrelsen går vel bare innenfor 1-2 (pinne)størrelser? Hvis ikke må det da bli veldig slaskete?

Gammel 25-01-15, 21:32   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer an på hvordan du strikker. Strikker du veldig stramt, kan det godt hende du må opp 2-3 pinnestørrelser og motsatt. Det beste er å strikke prøvelapp før du starter, ogs å måle underveis.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 21:40   #11
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Det kommer an på hvordan du strikker. Strikker du veldig stramt, kan det godt hende du må opp 2-3 pinnestørrelser og motsatt. Det beste er å strikke prøvelapp før du starter, også måle underveis.

Aha. Hvis strikkefastheten ikke stemmer med det oppgitte bør jeg kanskje endre pinnestørrelse selv om det ser fint og flott ut. Ikke at det hadde hjulpet her, for garnet i oppskriften og det garnet jeg strikker med er for forskjellig, det første har 17 m /10 cm og det andre 21 - 22 m/10 cm i fasthet (sånn ser det ut i starten av genseren). Jeg måtte vel økt drastisk på pinnestørrelsen da.

Men generelt har jeg litt å lære ang. å få ting til å bli i riktig størrelse, ja. Problemet jeg aldri kommer unna er jo at jeg er litt vanskelig i fasongen sjøl, så det er ikke gitt at en modell passer selv om størrelsen blir riktig. Men dette burde blitt fint om jeg hadde hatt den noen størrelser større. Jeg må modnes litt på om jeg gir meg i vei på den samme modellen en gang til om en stund, den er så utrolig fin. I mellomtiden tror jeg at jeg skal gi den til min svigermor med en "heftelse" på at datteren min skal arve den med tid og stunder.

Gammel 25-01-15, 21:46   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Enten må du endre pinnestørrelsen for å få oppgitt strikkefasthet, ellers må du gå opp eller ned en størrelse og justere maskeantallet. Husk at du endrer omkretsen ganske betraktelig om oppgitt strikkefastheten er 22 masker på 10 cm og du får 18 masker på 10 cm. Hvis det er så stor forskjell, hender det at jeg strikker en størrelse mindre eller større for å justere det. Har strikket med tynt garn til oppskrift som bruker tykkere garn, men strikker da f.eks. L til meg som bruker S.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 21:50   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg HAR vel på et eller annet produkt strikket en størrelse i vidde og en annen i lengde. Altså, la opp masker etter strørrelse 2 år, men strikket lengde (som jo gjerne oppgitt i cm fra oppleggskant) etter 4 år. eller var det motsatt. I alle fall, det ble bra det. Det var uten mønster da

Gammel 25-01-15, 21:53   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at hvis du ikke har strikket så mye og ikke helt fått kontroll på strikkefasthet og maskeantall, at det kan være greit å strikke med det garnet som er oppgitt i oppskriften et par ganger. Når man begynner å regne om til et helt annet garn blir det mye mer spennende med en gang.

Gammel 25-01-15, 22:29   #15
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På biletet du har lenka til, ser det ut som om du strikker veldig stramt. Eg pleier alltid gå opp 0,5-1 i pinnestorleik, når eg strikker i originalgarnet, fordi eg strikker veldig stramt. Venninna mi som strikker veldig laust, går ned tilsvarande.

Eg strikker ofte prøvelapp og sjekker om det stemmer med oppgitt strikkefastleik. Eventuelt begynner eg med ermet og måler strikkefastleik der, slik at det ikkje er så mykje å rekke opp.

Nå sist eg begynte på eit plagg, fann eg for eksempel ut at mitt blei mindre enn 10 cm. på oppgitt antal masker. Då målte eg kor mange masker som måtte til for å få 10 cm. Deretter målte eg liv og brystmål på meg sjølv og rekna ut kor mange masker eg måtte ha for å få det riktig. Det viste seg at viss eg brukte tala som i oppskrifta var oppgitt for str. 48, ville eg få noko ganske nær str. 44.

I tillegg prøver eg ofte undervegs og justerer eventuelt ved behov. Det fine med å strikke sjølv er jo nettopp at ein kan gjere det.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 22:30   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker bolen og ermene en god del lenger, både til meg og til storebror. Da måler jeg underveis og sammenligner med gensere vi har fra før. Det gjør jeg etter den genseren som så vidt nådde meg til navlen (og katten ødela den uansett. Like greit).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.