|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Hvordan kan man noen gang strikke en genser som passer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?
Jeg ville nok satset på å justere strikkefastheten ved å bytte pinner framfor å justere størrelse/maskeantall. Hvis dette er noe som skjer ofte ville jeg også vurdert å holde meg til garnet i oppskriften for å se om det hjelper.
![]() |
#4 |
Har ingen tittel
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Det var en litt omvendt problemstilling for jeg fikk en pose flott, flott alpakkagarn og måtte finne et prosjekt som passet. Og da fant jeg den genseren og ble helt forelsket (med en del omveier underveis). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Jeg har strikket masse, og bak i bordet...det er svært sjeldent at plaggene ikke passer, og da strikker jeg slavisk etter oppskriften, hva garn og pinnestørrelse angår.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Ja, men med et annet garn hadde altså jeg også, i likhet med Stompa, uansett heller byttet pinner enn å regne på mønsteret, særlig siden jeg ikke har mye erfaring med nettopp det. Et garn er ikke LÅST på en pinnestørrelse, selv om det står den pinnestørrelsen på garnet er jo det for å oppnå den anbefalte strikkefastheten slik og sånn, men... ja, man tilapsser jo det til ønsket måpl nettopp via pinnene.
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Jeg må for eksempel alltid legge på 10 cm på ermene. Vi er visst gorillaer i denne familien.
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Jeg prøver alltid flere ganger underveis. Trær på et par ekstra rundpinner og lirker plagget på meg eller ungene. Da er det lett å justere lengde og bredde, og det er slutt på de kjipe overraskelsene med at plagget ikke passer likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Har ingen tittel
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Men å justere pinnestørrelsen går vel bare innenfor 1-2 (pinne)størrelser? Hvis ikke må det da bli veldig slaskete? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
One of These Days
|
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Det kommer an på hvordan du strikker. Strikker du veldig stramt, kan det godt hende du må opp 2-3 pinnestørrelser og motsatt. Det beste er å strikke prøvelapp før du starter, ogs å måle underveis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har ingen tittel
Aha. Hvis strikkefastheten ikke stemmer med det oppgitte bør jeg kanskje endre pinnestørrelse selv om det ser fint og flott ut. Ikke at det hadde hjulpet her, for garnet i oppskriften og det garnet jeg strikker med er for forskjellig, det første har 17 m /10 cm og det andre 21 - 22 m/10 cm i fasthet (sånn ser det ut i starten av genseren). Jeg måtte vel økt drastisk på pinnestørrelsen da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
One of These Days
|
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Enten må du endre pinnestørrelsen for å få oppgitt strikkefasthet, ellers må du gå opp eller ned en størrelse og justere maskeantallet. Husk at du endrer omkretsen ganske betraktelig om oppgitt strikkefastheten er 22 masker på 10 cm og du får 18 masker på 10 cm. Hvis det er så stor forskjell, hender det at jeg strikker en størrelse mindre eller større for å justere det. Har strikket med tynt garn til oppskrift som bruker tykkere garn, men strikker da f.eks. L til meg som bruker S. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Jeg HAR vel på et eller annet produkt strikket en størrelse i vidde og en annen i lengde. Altså, la opp masker etter strørrelse 2 år, men strikket lengde (som jo gjerne oppgitt i cm fra oppleggskant) etter 4 år. eller var det motsatt. I alle fall, det ble bra det. Det var uten mønster da
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Jeg tror at hvis du ikke har strikket så mye og ikke helt fått kontroll på strikkefasthet og maskeantall, at det kan være greit å strikke med det garnet som er oppgitt i oppskriften et par ganger. Når man begynner å regne om til et helt annet garn blir det mye mer spennende med en gang.
![]() |
#15 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?På biletet du har lenka til, ser det ut som om du strikker veldig stramt. Eg pleier alltid gå opp 0,5-1 i pinnestorleik, når eg strikker i originalgarnet, fordi eg strikker veldig stramt. Venninna mi som strikker veldig laust, går ned tilsvarande.
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
![]() Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?Jeg strikker bolen og ermene en god del lenger, både til meg og til storebror. Da måler jeg underveis og sammenligner med gensere vi har fra før. Det gjør jeg etter den genseren som så vidt nådde meg til navlen (og katten ødela den uansett. Like greit). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|