Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!
Jeg elsker dette. Jeg elsker, elsker, elsker det! Matkjemi er bare så rått, og dette er noe av det kuleste jeg har laget noensinne, faktisk. Jeg har dessverre ikke funnet det opp selv, men det går som en farsott i veganmiljøet på FB nå. Noen tror by the way at kikertlaken er farlig å spise, jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg tviler på at det er tilfelle, egentlig. Uansett er det en kjempesjanse for eggallergikere og veganere å få spise deilig pavlova og lignende, og ikke minst er det jo i det hele tatt bare kult å tenke på at dette går an!
Jeg har ofte tenkt at kikert-laken minner veldig om rå eggehvite når jeg har helt den ut. Ganske nasty, egentlig. Men mer nasty enn egg? Tja, egentlig ikke. Uansett, noen har altså dratt den tanken lenger og faktisk prøvd å bruke det som eggehvite. Og laget marengs!
Når man pisker dette blir det akkurat som marengs, det er helt sprøtt. Hadde jeg tatt laken i en skål og gitt det ut for å være eggehvite, hadde ingen merket noen forskjell bortsett fra at det lukter kikerter. Men det smaker faktisk ikke NOE av kikerter når røra er pisket og smakssatt, helt utrolig.
Her er den ferdige marengsmassen og marengsene før steking:

Nå er marengsene mine ferdige, jeg glemte dem litt i ovnen så de ble lysebrune, men kanongode og helt sprø gjennom. Hadde jeg ikke glemt dem hadde de kanskje blitt litt seige, slik jeg liker dem, men disse ble helt SPRØ tvers gjennom. Som pikekyss. Og de smaker nydelig!
Oppskriften er enkel:
1 dl kikert-lake (jeg fikk det utav en kartong)
80 gram melis
1 ts sitronsaft
2 ts vaniljesukker
Bruk en elvisp og pisk laken nesten stiv, dette oppfører seg nøyaktig som eggehvite når man pisker det! Ha i sitronsaften og pisk litt til. Ha i resten av ingrediensene og pisk massen så stiv som du kan få den. Du skal kunne holde bollen opp-ned uten at massen renner ut, det tar ca. 6-7-8 minutter.
Sett ovnen på 100 grader, kle et stekebrett med papir og sprøyt ut marengser (eller sett topper med skje, for å gjøre det enklere). Stek dem i ca. 1,5 timer eller til de begynner å bli svaaakt gyldne. De "sprøer seg" litt mer etter at du tar dem ut av ovnen.
Nå blir det pavlova til nasjonaldagen.