Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sort i begravelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-07, 12:23   #1
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sort i begravelse?

Jeg vet tiden for å gå kun kledd i sort i begravelse så og si er forbi, men hos meg henger den liksom igjen allikevel.

Sitter her og tenker på hva jeg skal ta på meg når jeg skal i begravelse i morra....Har en gul, strikket sommerkjole som rekker til midt på lårene. Den har jeg brukt tights under. Nå har jeg prøvd den med sort, litt posete bukse under. Det så egentlig veldig OK ut, men jeg ble mer i tvil da jeg tok på meg skoene jeg har tenkt å bruke; gullfargede, pumpsaktige sko. Litt mange farger? Tenkte også at jeg, over armen, skulle bære på en sort dressjakke. Ikke søren om jeg orker å ha den på meg i denne varmen.
Har også en veldig festlig gullfarget veske som passer til skoene, men den er såpass "bling" at jeg ikke kan ha den.

Høres det ille ut? Ærlig talt?

Har jo også bluser og sorte bukser, men er redd for å svette ihjel...

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 12:26   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sort i begravelse?

Jeg ville nok ikke brukt gullfargede sko og veske i en begravelse - gull er for meg litt mer fest.

Ellers vet jeg ikke om jeg ville brukt gul kjole heller, men det kommer selvsagt an på hvor dempet gulfargen er. Er det en dus farge eller en helt knæsj en liksom? Du har ikke noe i beige, lyst grått eller liknende, da?

Men her er jeg gammel og sær, altså.

Min medfølelse, forresten!

Gammel 11-06-07, 12:29   #3
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg ville nok ikke brukt gullfargede sko og veske i en begravelse - gull er for meg litt mer fest.

Ellers vet jeg ikke om jeg ville brukt gul kjole heller, men det kommer selvsagt an på hvor dempet gulfargen er. Er det en dus farge eller en helt knæsj en liksom? Du har ikke noe i beige, lyst grått eller liknende, da?

Men her er jeg gammel og sær, altså.

Usj, vanskelig altså....

Joda. Har hvit bluse med sorte og grå striper, sort dressbukse. Men jeg har ikke sorte pensko.
Gullskoa jeg tenkte å ha på er disse; 2327140502.jpg .

Kjolen er lysegul og dus i fargen.

Sist redigert av Fruktflua : 14-06-07 kl 21:12.
Gammel 11-06-07, 12:31   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lysegult og dust høres helt greit ut. Du ville jo dåne bort i svarte farger slik det er nå.

Du har ikke sandaler eller noe du kan bruke til kjolen, da?

(Eh... er det egentlig noen som legger merke til hva man har på beina i en begravelse? :uerfaren: )

Gammel 11-06-07, 12:33   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke brukt verken gullsko eller gullveske i en begravelse. Det er greit å ikke gå i helsvart, men jeg syns man skal være nedtonet og ikke stæsja. Jeg syns metallic blir for feststemt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 12:35   #6
Fruktflua
Sperret

Standard

Lysegult og dust høres helt greit ut. Du ville jo dåne bort i svarte farger slik det er nå.

Du har ikke sandaler eller noe du kan bruke til kjolen, da?

(Eh... er det egentlig noen som legger merke til hva man har på beina i en begravelse? :uerfaren: )

Hehe, vet egentlig ikke om noen legger merke til det. Folk legger vel egentlig ikke merke til hva man har på seg i begravelse generelt, hvis man ikke skiller seg totalt ut med ufin bekledning da.

Det er heldigvis ikke noen kristen begravelse, og karen som er død var en morsom og fargerik mann. Tror ikke han hadde brydd seg så mye om hva man har på seg i hans begravelse.

Nei. Blir vel ut å kjøpe seg et par sorte pensko etterpå. Skrekk o` gru.

Gammel 11-06-07, 12:41   #7
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror stikkordet for meg ville vært diskret.
Noe som ikke "synes" så altfor godt og som ikke gjør at du skiller deg nevneverdig ut så du blir dagens snakkis.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 12:47   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært i begravelse i helhvitt jeg, men det var to ting jeg måtte den dagen og det ble ikke tid til å skifte.

Dete er viktigere å være der mener jeg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 12:47   #9
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, med mindre det lyser opp....

Jeg tenker at det viktigeste er ikke at det er svart, men at det er avdempede farger. Feks lys beige / kaki mener jeg brude gå helt greit i en begravelse nå på i sommervarmen.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 12:49   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke brukt gullsko eller -veske i begravelse, heller ikke gult, om det ikke var en dus, diskret gulfarge, og da helst under en sort dressjakke.

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Hehe, vet egentlig ikke om noen legger merke til det. Folk legger vel egentlig ikke merke til hva man har på seg i begravelse generelt, hvis man ikke skiller seg totalt ut med ufin bekledning da.

Du kan være helt sikker på at noen legger merke til hva man har på seg.

Sitat:

Det er heldigvis ikke noen kristen begravelse, og karen som er død var en morsom og fargerik mann. Tror ikke han hadde brydd seg så mye om hva man har på seg i hans begravelse.

Det er da revnende likegyldig om begravelsen er kristen eller ikke. Sorgen til de etterlatte er akkurat like stor uansett, og det er de etterlatte man skal vise respekt ved å kle seg slik det sømmer seg i en begravelse, ikke den avdøde.

Om den avdøde hadde likt at folk stilte opp i bikini og stetsonhatt er helt underordnet, dersom den avdødes ektefelle eller mor vil ta seg nær av det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 13:05   #11
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville kle meg i bare mørke, avdempede farger og uten noe stæsj, medmindre de etterlatte har udtrykt et ønske om annet. Beige e.l. ville jeg heller ikke bruke. Og jeg ville holde meg laaaaaaangt unna alt som var metallisk.

På denne måten er jeg sikker på, at ingen blir såret/stødt.

*konservativ*

Gammel 11-06-07, 13:22   #12
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ville ikke brukt gullsko eller -veske i begravelse, heller ikke gult, om det ikke var en dus, diskret gulfarge, og da helst under en sort dressjakke.
Du kan være helt sikker på at noen legger merke til hva man har på seg.

Det er da revnende likegyldig om begravelsen er kristen eller ikke. Sorgen til de etterlatte er akkurat like stor uansett, og det er de etterlatte man skal vise respekt ved å kle seg slik det sømmer seg i en begravelse, ikke den avdøde.

Om den avdøde hadde likt at folk stilte opp i bikini og stetsonhatt er helt underordnet, dersom den avdødes ektefelle eller mor vil ta seg nær av det.

Jeg ville aldri ha kledd meg uanstendig i begravelse, men mener at det må være en forskjell på hva man har på seg om det er 30 grader i skyggen kontra 30 minusgrader. Hadde det vært høst/vinter hadde jeg ikke engang tvilt på de sorte dressbuksene, sorte støveletter, bluse og dressjakke, men når jeg holder på å daue ( og det er jo ikke noe særlig å strebe etter i seg selv ) i varmen, setter jeg automatisk spørsmålstegn ved bekledning.

Gammel 11-06-07, 13:30   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener også at stikkordet er nedtonet. Ikke nødvendigvis sort, men ikke noe prangende.

Gammel 11-06-07, 13:33   #14
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Bare du ikke gjør som en venninne av svigerinnen min som troppet opp i svigerfars begravelse i et kort utringet lyseblå stroppekjole og sølvsandaler med veldig høy hæl. Som tatt rett ut av en strippeklubb

Jeg syns ikke man trenger og kle seg hel svart, men jeg syns man i hovedsak skal bære mørke klær i en begravelse.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 13:47   #15
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Der er jeg uenig. Man er der for å ære den døde. Og hvis den døde var en fargerik person, så syns jeg man kan la det prege begravelsen også. Jeg syns det blir helt feil for eksempel med en ultra-konservativ, kristen begravelse med tunge salmer og svarte klær for en som ikke hadde et konservativt eller kristent bein i kroppen, en som heller ville latt asken fly med vinden til et indianerrituale.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 13:53   #16
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Der er jeg uenig. Man er der for å ære den døde. Og hvis den døde var en fargerik person, så syns jeg man kan la det prege begravelsen også. Jeg syns det blir helt feil for eksempel med en ultra-konservativ, kristen begravelse med tunge salmer og svarte klær for en som ikke hadde et konservativt eller kristent bein i kroppen, en som heller ville latt asken fly med vinden til et indianerrituale.

Det er akkurat sånn jeg tenker også. Dessuten er de etterlatte altfor opptatt med sin egen sorg til å legge nevneverdig merke til hva de som deltar i begravelsen har på seg.

Jeg er liksom ikke så ille konservativt anlagt, men vil heller ikke støte noen med fremtreden min. Derav spørsmålet i HI.

Gammel 11-06-07, 13:57   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og hvis den døde var en fargerik person, så syns jeg man kan la det prege begravelsen også. Jeg syns det blir helt feil for eksempel med en ultra-konservativ, kristen begravelse med tunge salmer og svarte klær for en som ikke hadde et konservativt eller kristent bein i kroppen, en som heller ville latt asken fly med vinden til et indianerrituale.

Det kan jeg godt være enig i, men da får det være opp til de etterlatte å lage en begravelse som passer med den avdødes ønsker og væremåte. Gjestene bør rette seg etter hva de etterlatte ønsker og vil.

Og jeg mener altså også at det ikke er nødvendig å stille i sort i en begravelse på en glovarm sommerdag. Diskret og nedtonet bør være akseptabelt for de fleste.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 13:57   #18
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Det er akkurat sånn jeg tenker også. Dessuten er de etterlatte altfor opptatt med sin egen sorg til å legge nevneverdig merke til hva de som deltar i begravelsen har på seg.

Jeg er liksom ikke så ille konservativt anlagt, men vil heller ikke støte noen med fremtreden min. Derav spørsmålet i HI.

Hvis du tenker at den døde ville likt antrekket, så ville jeg gått i det. Kanskje han til og med ville smilt godt hvis han så deg der i forsamlingen, mellom svartkledde og konservative. Jeg tviler på at noen lar seg støte. Kanskje vil de snakke om det etterpå - "hun med gullskoene" - men det tåler du sikkert.

Gammel 11-06-07, 14:00   #19
bina
Ustabil

Standard

Det kan jeg godt være enig i, men da får det være opp til de etterlatte å lage en begravelse som passer med den avdødes ønsker og væremåte. Gjestene bør rette seg etter hva de etterlatte ønsker og vil.

Og jeg mener altså også at det ikke er nødvendig å stille i sort i en begravelse på en glovarm sommerdag. Diskret og nedtonet bør være akseptabelt for de fleste.

Kommer selvsagt an på hvor godt man kjenner den avdøde, men jeg har selv vært i en begravelse hvor jeg satt med en ekkel smak under hele begravelsen fordi de etterlatte hadde laget en begravelse som var stikk i strid med det "alle" visste at den avdøde ville ha ønsket seg.

Jeg syns ikke det er galt å stille i lys gul kjole og gullsko i en begravelse midt på sommeren. Ikke så lenge man vet at den avdøde ville syntes det var ok.

Men for meg er begravelsen først og fremst for å ære den avdøde, ikke for å føye de etterlatte. Hver og en må få sørge på sin måte. Noen sørger mer høylydt enn andre, og også høylydt sorg kan virke påtrengende for noen. Men jeg syns altså ikke at de etterlatte har "monopol" på å bestemme hvordan gjestene i begravelsen skal kle seg, sørge eller tenke.

Gammel 11-06-07, 14:39   #20
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes det høres greit ut med fargen på kjolen din, men jeg hadde nok valgt noen diskrete sko eller sandaler.
Har du ikke et tynt, sort sjal du kan bruke til i stedet for dressjakke?

En ting det kan være greit å tenke på er om kjolen vekker oppmerksomhet fordi den er kort. Mulig jeg er konservativ her, men det hadde nå i alle fall jeg vært nøye med om jeg skulle i begravelse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:37.