|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Tror du på djevelen?Ble litt paff, satt og leste litt om hva folk trodde på (Storbritania) og der trodde 68% på Gud, men bare 21% trodde på djevelen. Mulig det er en eller flere religioner som bare har det gode i seg i Storbritania - jeg hadde trodd at troen på Gud og djevelen var ca i et 1:1 forhold.
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Det forundrer meg ikke at det er avvik. Veldig mange, og gjerne spesielt blant dem som anser seg som "kulturelt religiøse", forholder seg bare til den "gode" siden. I tillegg tror jeg mye henger igjen i gammel forestilling av djevelen, for om noen spør meg om jeg tror på en underernært, solbrent skikkelse med horn og høygaffel, så er svaret nei.
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?
Synes det er merkelig, det vil si, jeg tviler ikke på at du har rett. Men jeg lurer virkelig på hvilket forhold disse menneskene har til religion, som gjør at de kan velge ut biter som de kan tro på.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
Det er selvsagt helt menneskelig. De fleste av oss har en ryggmargsrefleks som gjør det naturlig å snu oss vekk fra ting som er ubehagelig. Selv i kirkene snakkes det lite om djevelen og helvete, og det eri grunn greit. Det er ikke der fokuset skal være. Men det er selvsagt forskjell på det og avskrive det fullstendig. Når man ellers regner seg som troende. Men du må også huske at veldig mange tror på "en Gud" eller et gudeskapt univers, uten å være hverken kristne, jøder eller muslimer osv.
![]() |
![]() |
#6 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tror du på djevelen?Nei, jeg tror ikke på djevelen, og det gjorde jeg heller ikke den gangen jeg fortsatt hadde et snev av gudstro. Jeg har alltid ment at menneskene står for det djevelske på egenhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Nei, jeg tror ikke på djevelen. Ikke på gud heller. Jeg kjenner flere kristne, der i blant prester, som ikke tror på noe djevel eller helvete. De tror at det vonde er mennesket ondskap og at helvete er å takke nei til Jesus og evig liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Tror du på djevelen?Nei, jeg tror ikke på djevelen, men jeg tror ikke på gud heller.
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
Det er det jeg mener er skillet mellom gammeldags og nyere forestiling om djevel og helvete. Å mene at det vonde i mennesket er ondskap og at helvete er fravær av Gud (kjærlighet) er ikke i konflikt med det bibelske synet. Når jeg snakker om det onde så er det ikke en djevelskikkelse.
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Det er veldig interessant det du skriv i HI - spørsmålsformulering har nok ein god del å seie for kva slags svar ein får. Eg såg eit anna eksempel i forbindelse med studier for femten år sidan (så det kan godt hende eg hugser feil), men der var det veldig stor prosentmessig forskjell på kor mange som svarte "Ja" på spørsmålet "Er du kristen?" og på spørsmålet "Trur du på Gud, Jesus og Den hellige ånd?" Dette blei brukt som eksempel i forhold til statistikk og metode, men det er kanskje samanliknbart. Ting tyder jo på at ei abstrakt forestilling om ein slags guddom er meir vanleg enn tru på personifiserte religiøse skikkelsar.
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Ja det gjør jeg, men ikke at djevelen er en skikkelse eller en person. Jeg tror heller ikke djevelen har horn og hale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat det er jo ganske vanlig i religion i dag. F.eks. er det veldig vanlig å snakke om at døde mennesker er i himmelen/hos Gud, noe som er litt rart når Jesus skal komme tilbake for å dømme levende og døde.
![]() |
![]() |
#16 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Tror du på djevelen?Jeg tror på en slags gud. Tror absolutt ikke på djevelen.
![]() |
#18 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Tror du på djevelen?Verken gud eller djevelen.
![]() |
![]() |
#19 |
frakoblet
|
![]() Sv: Tror du på djevelen?Nei, jeg tror ikke på noen djevel. Ei heller noen gud. Jeg ble fortalt at jeg var kristen da jeg vokste opp, jeg leste mye i barnebibel men har aldri selv klart å finne noen tro. Jeg prøvde og prøvde for de sa jo at det var slik det var.
In vino veritas Sist redigert av safran : 08-09-16 kl 08:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Tror du på djevelen?Jeg tror verken på Gud eller Djevelen. Jeg tror at mennesket er utstyrt med egen fri vilje og er selv ansvarlig for sine handlinger, både de gode og de onde. Og jeg tror at det bor både godt og ondt i alle, og at hva vi velger å gjøre her i livet først og fremst styres av to drivkrefter. Behovet for å sikre oss selv og våre egne på best mulig måte på den ene siden, og behovet for å høre til og passe inn i et fellesskap på den andre.
![]() |
|
|