|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Whatever, never mind
|
![]() Fra villnisskaos til kontrollTomten vår er på 1 520 m². Noe av hagen er flatt og resten er ala skråninger. Vi har snart bodd her i to år og det er på tide å ta tak i hagen. Enn så lenge er det bare masse høy, busker og småtrær, men snart kommer varmen og da vil det brått se ut som et villsnisskaos, omtrent som en offentlig tomt ingen har ansvaret for. Sist redigert av Éowyn : 21-04-13 kl 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollSe på alt det fine ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollDet er litt som hos oss. Egentlig trenger man en geit og en bråtebrann, men siden begge deler er lite forenlig med boligstrøk så er jernrive, liten sag og hekksaks det eneste rette. Jeg fjerner for tiden alt. Absolutt alt. Min far kommer dessuten om en måneds tid og fjerner noen store trær. Jeg forsøker å forbedre jordkvaliteten med kompost, matjord og skjellsand, jeg prøver å få tørket opp jorda ved å fjerne alt buskas. Det gjør underverker for sneglehelvetet å fjerne rot og skrot, altså. De liker ikke å ha det rent og ryddig.
![]() |
#4 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollDu har jo et fantastisk utgangspunkt, og har allerede kommet et godt stykke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollVi har en roteskråning ned mot en godt traffikert vei. Der har vi ryddet og sjauet. Nå forsøker vi oss på buskevekster som oppfører seg litt roligere enn tilfeldige trær som skyter i været og sprer pollen og blader.
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollHelix hedera.
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollJeg synes den er fin, altså. Og den tåler regn og sprer seg fint. Den blomstrer veldig lenge, den er remonterende, og mine blomstret i månedsvis.
![]() |
#9 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollForøvrig ser det ut til at det kan være lurt å gå løs på ett område om gangen. Jeg begynte for sent kampen mot Kråkefoten i fjor vår. Nå har de lagt første trekk, så jeg får følge opp i løpet av uka.
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollKråkefot?
![]() |
#11 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollNei, det er kvann jeg mener. Mannen kaller de for kråkefot, for en tøysekopp.
![]() |
#12 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollHm, den ser ikke helt sånn ut heller. Men ihvertfall grønne flate blader, som blir en jungel om de får stå i fred. Foreløpig er de ganske søte.
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollSikker på at du ikke mener hanefot, tink. På østlandsk kalt skvallerkål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollAha, skvallerkål! Helvetes eget ugress!
Problemet med tagetes er at sneglene elsker dem.
![]() |
#16 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollSkvallerkål hadde vi der vi bodde før. Fy fader for noe herk!
![]() |
#17 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollSkvallerkål it is!
![]() |
#18 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontrollJeg tør ikke dekke til, jeg er overbevist om at sneglene ville skape egne små samfunn under der. :grøss: Og jeg orker ikke se på en tildekket hage. Da vil jeg heller se på hanefoten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Fra villnisskaos til kontroll
Jepp. Nå er vel skogbrannfaren over og? |
![]() |
![]() |
![]() |
|