|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Kaken synker sammen på midtenHva gjør jeg feil når kaken min synker samnen i midten?
~Maybe it's time to heal~ Sist redigert av Kirsebær : 21-06-15 kl 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kaken synker samnen på midtenFør eller etter du tok den ut av ovnen? Hvis den synker sammen etterpå kan du prøve å løsne kaken fra formen, på sidene, med en gang du tar den ut av ovnen.
![]() |
#4 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kaken synker samnen på midten
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kaken synker sammen på midtenHer har du noen årsaker: http://www.alwaysorderdessert.com/20...cakes.html?m=1
![]() |
#6 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kaken synker sammen på midtenFor lite mjøl og/eller for kort steiketid på høg temperatur har mamma innprenta meg.
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Kaken synker sammen på midtenAlt etter årsak kan det hjelpe å dekke kaken til med et bakepapir og forlenge steketiden noe. (Her kjører jeg gjerne på med 4-10 min ekstra der det er steketiden som gjør at kaken synker.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Englemamma
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kaken synker sammen på midtenJeg snur alltid kakene oppned på rist med en gang jeg tar de ut av ovnen og lar de stå slik til de er avkjølt, da blir de perfekte hver gang!
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Kaken synker sammen på midten
Men hvis kanten på formen er høyere enn kaken, er jeg redd den revner ved at ikke hele "faller" ut av formen om den snus opp-ned?
![]() |
#11 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Re: Kaken synker sammen på midtenDu blandet ikke hardt nok når du rørte i melet, så egget får ikke nok støtte når du steker kaken. Når man vender i mel, så må man faktisk blande det godt, selv om det står at man skal vende melet forsiktig inn. Bland med en metallvisp, egg hever uansett.
![]() |
#14 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kaken synker sammen på midtenDu må stå på ett ben og synge Der bor en baker mens du blander sammen røra.
![]() |
#15 |
Pauset
|
Jo, han gjorde faktisk det (ellers ville jeg ikke skrevet det |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Englemamma
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har jeg aldri opplevd. Senest nå i helga gjorde jeg dette med en firkløverkake, og den var ikke opp til kanten av formen!
![]() |
#19 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Kaken synker sammen på midtenNÅ har du jo flust med tips, men jeg tror også at du bør passe på å ikke åpne døra for ofte. Jevnt varm temperatur altså. (det er i alle fall alfa og omega for sukkerbunn)
![]() |
#20 |
Epikur
|
![]() Sv: Kaken synker sammen på midtenBlande deigen ordentlig, ja. Smør formen godt langs sidene. Ikke åpne døren i det hele tatt under steking. Løsne evt kaken fra kanten med en smørkniv og la den kjølne opp ned. Jeg pynter gjerne kakene opp ned også, de blir penest da.
![]() |
|
|