Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kaken synker sammen på midten

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-15, 11:48   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaken synker sammen på midten

Hva gjør jeg feil når kaken min synker samnen i midten?
Jeg baker sjokoladekake i rundform. Har prøvd å steke lengre, sank sammen likevel.

Sist redigert av Kirsebær : 21-06-15 kl 12:45.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-15, 11:54   #2
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaken synker samnen på midten

Før eller etter du tok den ut av ovnen? Hvis den synker sammen etterpå kan du prøve å løsne kaken fra formen, på sidene, med en gang du tar den ut av ovnen.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-15, 12:13   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Den gjør det for at du skal kunne jevne ut med ekstra mye krem/glasur og pynt på midten. Nam!

Gammel 21-06-15, 12:43   #4
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Den gjør det for at du skal kunne jevne ut med ekstra mye krem/glasur og pynt på midten. Nam!

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-15, 12:55   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaken synker sammen på midten

Her har du noen årsaker: http://www.alwaysorderdessert.com/20...cakes.html?m=1

Husk å sjekke kaken med en pinne før du tar den ut av ovnen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-15, 13:10   #6
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For lite mjøl og/eller for kort steiketid på høg temperatur har mamma innprenta meg.

Gammel 21-06-15, 17:45   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Alt etter årsak kan det hjelpe å dekke kaken til med et bakepapir og forlenge steketiden noe. (Her kjører jeg gjerne på med 4-10 min ekstra der det er steketiden som gjør at kaken synker.)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 12:13   #8
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Jeg snur alltid kakene oppned på rist med en gang jeg tar de ut av ovnen og lar de stå slik til de er avkjølt, da blir de perfekte hver gang!

Sist jeg bakte firkløverkake glemte jeg det først, så den hadde allerede begynt å synke når jeg kom på å snu den, men det gikk fint allikevel og den ble høy og jevn på toppen

Gammel 22-06-15, 12:50   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takker for tips og lenker. Skal sjekke ut ved neste bakeanledning.

Gammel 22-06-15, 13:45   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Annki, her.

Jeg snur alltid kakene oppned på rist med en gang jeg tar de ut av ovnen og lar de stå slik til de er avkjølt, da blir de perfekte hver gang!

Sist jeg bakte firkløverkake glemte jeg det først, så den hadde allerede begynt å synke når jeg kom på å snu den, men det gikk fint allikevel og den ble høy og jevn på toppen

Men hvis kanten på formen er høyere enn kaken, er jeg redd den revner ved at ikke hele "faller" ut av formen om den snus opp-ned?

Gammel 22-06-15, 13:56   #11
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Re: Kaken synker sammen på midten

Du blandet ikke hardt nok når du rørte i melet, så egget får ikke nok støtte når du steker kaken. Når man vender i mel, så må man faktisk blande det godt, selv om det står at man skal vende melet forsiktig inn. Bland med en metallvisp, egg hever uansett.

Gammel 22-06-15, 16:24   #12
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En konditor sa til meg en gang at jeg skulle slippe formen i gulvet etter steking (så den får et realt dunk) så den sank sammen jevnt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 18:21   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare tull å slippe noe i gulvet. Ingen ekte baker eller konditor ville sagt noe slikt i fullt alvor.

Gammel 22-06-15, 18:25   #14
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Du må stå på ett ben og synge Der bor en baker mens du blander sammen røra.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-15, 18:58   #15
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Bare tull å slippe noe i gulvet. Ingen ekte baker eller konditor ville sagt noe slikt i fullt alvor.

Jo, han gjorde faktisk det (ellers ville jeg ikke skrevet det ). Jeg har ikke prøvd. Modern sier det funker.

Gammel 22-06-15, 20:04   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Vel, da syns jeg konditoren får lære se å bake skikkelig, i stedet for å gjøre alle kakene lite luftige.

Gammel 22-06-15, 20:28   #17
Joika
Pauset

Standard

Har dessverre ikke noe mer kontakt med han, så får ikke formidlet denne superviktige informasjonen. Men kakene hans var gode, det skal han ha.

Gammel 23-06-15, 07:40   #18
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Men hvis kanten på formen er høyere enn kaken, er jeg redd den revner ved at ikke hele "faller" ut av formen om den snus opp-ned?

Det har jeg aldri opplevd. Senest nå i helga gjorde jeg dette med en firkløverkake, og den var ikke opp til kanten av formen!

Gammel 23-06-15, 08:19   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NÅ har du jo flust med tips, men jeg tror også at du bør passe på å ikke åpne døra for ofte. Jevnt varm temperatur altså. (det er i alle fall alfa og omega for sukkerbunn)

Gammel 23-06-15, 10:27   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blande deigen ordentlig, ja. Smør formen godt langs sidene. Ikke åpne døren i det hele tatt under steking. Løsne evt kaken fra kanten med en smørkniv og la den kjølne opp ned. Jeg pynter gjerne kakene opp ned også, de blir penest da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.