|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
etterpåklokest
|
![]() [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?I en tidligere tråd spurte jeg etter råd om hvilket gulv vi skal ha. Parkettfraksjonen argumenterte heftig for "eikeparkett av god kvalitet", og nå er hjemmejuryen endelig enige om "enstavs eikeparkett av god kvalitet". |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Ikke kjøp eik, kjøp ask! Det er så vakkert!
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Enstavs, heltre parkettstaver, som du får Bulls AS til å legge for deg. Da har du praktfullt gulv med en levetid på minst 100 år. Jeg lover, både i forhold til design og kvalitet. Fordelen med slike gulv er at de kan slipes mange ganger, og hver gang du sliper gulvet, har du et gulv som er like godt som nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Og hvis det blir for dyrt/ikke faller i smak, så bestiller du "parkett av god kvalitet" fra Bulls, også får du det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Vi må legge gulvet selv, altså. Jeg skal muligens hyre inn en slektning som har lagt gulv i femti år så vi får noen tips på veien. (Alternativt ryr det slektninger ut av varebilen når han kommer, som gladelig lenger gulv på et rom hver i bytte mot ei helg i byen og raus tilgang til Dahls ...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Tykkelse, slik Teofelia sier. Hentet dette sitatet herifra:
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Ok. Å legge den type parkett som jeg tenker på er ganske krevende, da den skal limes og ikke klikkes og krever en del av underlaget. Jeg hadde valgt en enklere type til selvlegging (eller hyret inn slektningen med erfaring). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Da vi kjøpte parkett til stua var det mange selgere som vektla dette med at gulvet kunne pusses ned flere ganger. Men nå har jeg bodd sammen med samme mann i 20 år, og vi er ikke pusse-typene rett og slett, så vi valgte å ikke kjøpe gulv som kunne vare i 100 år med riktig vedlikehold (pussing). Vi gikk for et gulv som lå ca. midt på treet prismessig, og har ikke angret. Den dagen jeg ser mannen min pusse gulvene i huset for deretter å lakke dem på nytt, da tror jeg at jeg detter død om. Kanskje ikke det du spurte om, men det er en faktor å tenke på likevel. Hvor mye tenker dere å legge i vedlikehold? Trenger dere et gulv som kan vedlikeholdes (pusses) ned tre-fire ganger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?
Det er faktisk ikke så mye dyrere å få et firma til å pusse og lakke enn å gjøre det selv (siden man sparer utgifter til leie av pusseutstyr og kjøp av pussebånd, samt at håndverkere kjøper sin lakk velsdg mye billigere). Bonus er at håndverkerne også støver vesentlig mindre enn man vanligvis gjør selv. Dessuten er det veldig mye mer miljøvennlig og økonomisk gunstig på sikt å kjøpe et holdbart gulv enn å legge nytt gulv når det gamle er utslitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
Glemte å presisere at det finnes mange typer 1-stavsparkett med klikk altså, som ikke er vanskeligere å legge enn 3-stavs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Jeg skjønner dette med tykkelse. Men når jeg ser på en parkett med 3.5 mm tykkelse på "slipelaget" og 14 mm mellomlag til 349,- og en med 3.5 mm tykkelse på det øverste laget og 14 mm på mellomlaget til 649,-, hvordan vet jeg da om den ene virkelig er verdt 300,- mer enn den andre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
etterpåklokest
|
I utgangspunktet tenkte jeg bytte ut teppegulvene i 1. etasje og gulvet på kjøkkenet med parkett, og så slipe parketten som ligger i 2. etasje. Men vi har hatt folk her for å se på den eksisterende parketten og som mente det ble dyrt og vanskelig å få den fin, det er mange lameller som må skiftes. Prisene vi har fått på å slipe og lakke er ikke mye lavere enn å kjøpe nytt gulv, og ikke av den billigste typen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Jeg tar det for gitt at du sammenligner like størrelser? (Treslag, overflatebehandling osv) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
Det var jo dumt. Fordelen er jo at du da står fritt til å velge akkurat den parketten du liker, uten å måtte ta hensyn til hva som ligger fra før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Jeg sammenligner sannsynligvis ikke like størrelser, men jeg klarer ikke se hva forskjellen er. Samme tre, samme behandling. Mulig det er mer/bedre lakk på dyreste? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
Er det helt samme treslag? Eller er det for eksempel norsk og amerikansk eik? Ulike produsenter eller samme? Finnes det ikke en produktbeskrivelse/produktark på noen av dem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
etterpåklokest
|
Ulike produsenter. Jeg blir ikke klokere av produktbeskrivelsene jeg har sett til nå, men må få til en runde hos forhandlere denne uka. Om jeg bare klarer rydde gangen fri nok for flyttekasser til at jeg kommer meg ut døra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Sjekk pris for sliping også. Det kan visst være veldig dyrt, helt der oppe med å bytte til en (rimelig) parkett, var det siste jeg hørte.
![]() |
#20 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?Jeg har sjekket priser på sliping med flere, og det er ikke særlig mye billigere enn middels dyr ny parkett. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|