|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Jeg har hatt førerkortet siden 1988. Fra 2001 til 2012 kjørte jeg mye, og ble en kløpper til å kjøre i Oslo sentrum og andre steder hvor andre synes det var litt ubehagelig å kjøre. Jeg har aldri vært noen selvsikker sjåfør, men det gikk nå bra. Jeg har dog aldri lært meg å rygge eller lukeparkere (til tross for at Juste her inne iherdig prøvde å lære meg det for noen år siden).
![]() |
#2 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Helt ok, tenker jeg, men kanskje greit med noen fokusområder? Selv har jeg litt lyst til å ta nytt glattkjøringskurs.
![]() |
#3 |
heimføing
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Ta bilen og kjør ut aleine. Ikke ha med "kommentator" i bilen, det blir lett stress av det. Og så begynner du etterhvert å ta førersetet når familien skal noe sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Jeg har lyst til å bestille meg lukeparkeringstimer. Dette lærte jeg aldri av kjøreskolen da jeg gikk der og har aldri hatt grunnlaget på plass for å bli god. Utover det tror jeg ikke jeg har så store huller og ser ikke helt hva jeg skulle fått ut av undervisning. Greier man seg godt i storbyer tror jeg man er rimelig oppegående, vanskelig for en kjørelærer å finne noe å ta opp hvis man ikke har noe klart fokus tenker jeg?
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?
Rygging, parkering, filskifte.
![]() |
#6 |
heimføing
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Jeg har inntrykk av at du er flink å "tvinge" deg selv på trening. Denne egenskapen kan du sikkert benytte også når det gjelder bilkjøring? Evt kombinere de to, ta bilen og kjør til treningstimene så slår du to fluer i én smekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Textrovert
|
Det er ikke slik at jeg ikke kjører alene, altså. Det gjør jeg ofte. Men jeg liker å ha med "kommentator". Føler at det er greit med en "sanity check" når jeg begynner å stresse.
![]() |
#8 |
Textrovert
|
Jeg tenker at om jeg kjører en tur med kjørelærer i bilen, så vil jo vedkommende fort se om det er noe jeg gjør feil/suboptimalt.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Å lære seg lukeparkering alene kan jo være bittelitt vanskelig, så om det var noe jeg virkelig trengte så hadde jeg nok bestilt et par oppfriskningstimer. Jeg kan ikke lenger gire, så om vi plutselig skulle skaffe oss girbil tar nok jeg noen oppfriskningstimer på akkurat det. Greit å ikke legge til seg noen uvaner, tenker jeg.
![]() |
#10 |
heimføing
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Selv jeg som er en erfaren sjåfør merker at jeg kan bli mer nervøs/stressa/uoppmerksom med å ha noen i passasjersetet. Kommer selvsagt an på hvilken person som sitter der også, men jeg merker at jeg kjører aller mest avslappet når jeg er helt aleine i bilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Jeg så det andre innlegget ditt nå. Det kan jo være verdt et forsøk, men jeg hadde gjort litt research før valg av kjørelærer, det er viktig at han kan håndtere det med samsynsproblematikken på en fornuftig måte. Det er ikke sikkert du _kan_ utnytte alle luker max heller, det kan være du trenger litt mer margin når du ikke har dybdesynet helt på plass.
![]() |
#12 |
heimføing
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Lukeparkering kan man dessuten fint greie seg uten. Jeg har aldri vært noen kløpper på det. Men det ble mye lettere når jeg fikk automatgir, av en eller annen grunn. Nå tar jeg lett en lukeparkeringsplass, i motsetning til før da jeg kjørte videre for å finne "et større sted" å parkere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Man kan fint greie seg uten lukeparkering, men jeg gremmes ukentlig over at jeg er så dårlig til det. Mye lukeplasser i denne byen.
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Jeg føler at det er veldig vanskelig å parkere noe som helst sted, siden jeg ikke kan lukeparkere. Så det er virkelig noe jeg ønsker å lære. Og jeg får panikk ved tanken på å bli beordret til å ryggeparkere, for det har jeg aldri lært. Jeg fikk det på oppkjøringen, men mislyktes helt. Men sensor bare lo av meg og sa at det var noe jeg heller kunne øve på selv, men det ble aldri gjort.
![]() |
#16 |
Textrovert
|
Ja, jeg vet bare om et par steder i byen hvor man IKKE trenger å lukeparkere. Det er ved festningen og en liten parkeringsplass ved Birkelunden. Er det noen flere steder?
![]() |
#17 |
Textrovert
|
Trondheim og Oslo kan ikke sammenlignes. I Trondheim er det mange flere muligheter til "vanlig" parkering enn i Oslo. Jeg tror det er derfor kjørelæreren min brukte ca. to minutter på lukeparkering. Det var unødvendig i Trondheim. Jeg lærte ikke å følge skilt heller. I Trondheim på den tiden fokuserte kjørelærerne på at man skulle VITE hvilken vei man skulle kjøre og hvilken fil man skulle ligge hvis man skulle dig og dit.
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Jeg er enig i at man er henvist til parkeringshus i Oslo dersom man ikke vil lukeparkere.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man kan alltids si at det bare er å skjerpe seg, men det hjelper jo fint lite når man ikke gjør det likevel. Jeg synes det høres lurt ut å ta noen timer for å bli tryggere og for å få noen kvalifiserte tilbakemeldinger. Det viktige må vel være at du blir bedre på det, og ikke hvordan du blir det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Oppfriskningskjøretimer – lurt eller noe så inni hampen meningsløst?Personlig ville jeg fått mer utav å øvelseskjøre med meg selv tror jeg, enn at noen skulle tjate på meg. Kom an på hvor usikker jeg var på egne ferdigheter. Lukeparkering kan du øve på med markører på bakken (pinner/plastremser/noe slikt)
Parkeringsplassen ved Saga/Klingenberg, parkeringsplassen bak rådhuset (den runde), flere steder på Grunerløkka ("byen" er jo stor), ved Frognerparken, etc. Flere av dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|