Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grillhytte? Lysthus? Hva vil jeg ha?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-15, 09:02   #1
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Grillhytte? Lysthus? Hva vil jeg ha?

Hva har du og hva savner du evt?
Jeg tenker grillhytte for da kan man tenne i peisen og kose seg på benkene rundt. Mannen vil ha lysthus for han ser for seg at da kan vi møblere selv, og bruke stoler som er bedre å sitte i. Jeg vet egentlig ikke hva som blir mest brukt.. De lysthusene jeg har sett på har store vinduer, blir det lunere i en grillhytte? Hva med os og røyk, blir det sånn at vi nesten ikke orker å sitte der inne? Fortell meg om fordeler og ulemper med begge.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 09:27   #2
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillhytte? Lysthus? Hva vil jeg ha?

Lysthus står på min liste. Det hadde kledd hagen vår.

De grillhyttene jeg har vært i har det vært dårlig trekk i, alt av klær må vaskes etter hver gang, men jeg er veldig var på røyk og bållukt.

Gammel 04-05-15, 09:29   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri skjønt vitsen med de grillhyttene. Jeg hadde gått for lysthus.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 11:26   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker ikke bållukt og grillhytter generelt, så jeg stemmer for lysthus.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 17:40   #5
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Standard

Takk for svar. Så dere synes at mannen skal få viljen sin, altså?

Gammel 04-05-15, 18:20   #6
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Jeg liker grillhytte. Men så synes jeg det er koselig med flammer, og gjør ikke noe av røyk. Det er jo røykåpning i toppen, så det har ikke vært røykfylt i rommet, der jeg har vært. Men det lukter bål av klærne ja. Synes benkene er greie å sitte på, med puter og skinn, men det er ikke lenestoler akkurat nei, så det kommer an på hva man liker. Den kan også godt brukes uten å fyre. Mangler kanskje det store bordet i midten til alle godsakene, men vi klarer fint å sende rundt. Konklusjon: Det kommer an på hva slags stemning du vil ha...

Sist redigert av M@M : 04-05-15 kl 19:26.
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 19:00   #7
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg elsker bål og ville gått for grillhytte.

Gammel 04-05-15, 19:06   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes bål hører til på skautur, og hadde valgt lysthus. Vi skal ha drivhus som er stort nok til å ha bord og stoler i. Naboen der vi bodde før hadde grillhytte - den blei aldri brukt.

Gammel 04-05-15, 20:36   #9
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker grillhytte og er enig med M@M.

Gammel 04-05-15, 20:46   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva gjør man i en grillhytte? Benkene er jo ikke noe gode å sitte på, de er såpass langt fra bålet at man ikke kan stikke pølser inni uten å måtte reise seg, man sitter på rekke og rad og kan ikke ha en naturlig samtale og man ka ikke spise fordi da må man balansere alt i fanget. Sitter man bare på rekke og rad langs veggen og ser på et bål?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 20:52   #11
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hva gjør man i en grillhytte? Benkene er jo ikke noe gode å sitte på, de er såpass langt fra bålet at man ikke kan stikke pølser inni uten å måtte reise seg, man sitter på rekke og rad og kan ikke ha en naturlig samtale og man ka ikke spise fordi da må man balansere alt i fanget. Sitter man bare på rekke og rad langs veggen og ser på et bål?

I de grillhyttene jeg har vært har vi hatt benk rundt bålet som har fungert som bord og man har fint kunne stekt pølser uten å reise seg.

Gammel 04-05-15, 21:06   #12
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hater bålos og ubekvemme benker. Grillhytte hadde derfor ikke blitt brukt. Lysthus kan møbleres med komfortable møbler og man kan varme opp rommet der også. Jeg hadde 100 ganger heller valgt lysthus enn grillhytte

Gammel 04-05-15, 21:40   #13
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

I de grillhyttene jeg har vært har vi hatt benk rundt bålet som har fungert som bord og man har fint kunne stekt pølser uten å reise seg.

Samme der jeg har vært. Vi har nytt et glass god drikke og latt skravla gå imens vi har beundret verten som griller noe spennende over bålet. Bordet rundt bålet er akkurat stort nok til en tallerken, så man kan fint sitte å spise. Jeg har nytt flere gourmetmåltider der.

Vi har også vært få der: to mammaer med tekopp og beina trukket oppunder seg ( =kos), 2 barn liggende på benken med tegnesaker eller kortspill.

Men det er sikkert flere størrelser av disse.

Gammel 05-05-15, 16:13   #14
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker meg lysthus, og da et spesielt som heter Victoria og føres av Bossons.se.

Bålpanne kan man ha utenfor, det fine med lysthus er å tenne levende lys, sitte i en god stol med teppe og lese bøker. man kan også lage en ordentlig spiseplass inne, i grillhytter med ildsted i midten skjer alt rundt der.

Gammel 05-05-15, 16:33   #15
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde gått for lysthus. De grillhyttene jeg har vært i har det fort blitt en overdose røyk. De fleste ildstedene er jo ganske høyt, slik at det blir varmt fra ca. setehøyede og oppover, og iskaldt fra rumpa og ned.
Bål er best ute.

Gammel 26-08-15, 19:20   #16
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Standard

Takk for alle svar, det ble lysthus. Det er ikke så stort, 3,5 x 3,5 m, eller rettere sagt det er åttekantet. Sånn: http://redskapsboden.no/Carmen-7
Det beises hvitt som huset, og med en svak gråfarge inni. Beis der også, ikke dekkende. Men så er spørsmålet da, hva gjør jeg med gulvet? Lakk? Terrassebeis?

Gammel 26-08-15, 20:14   #17
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Så fint det var! (FIkk du med damen også? )

Jeg tenker på det som et utegulv, så beis er fint. Gjerne litt mørkere, mer mot svart.

Gammel 26-08-15, 21:09   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma og de gjorde om grillhus til lysthus. Ja, grillhus er koselig, men det var ofte krøll med avtrekket, det ble mye røyk og det stinka røyk av alle klær (og hår).

Synes lysthuset så fint ut!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 21:13   #19
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg er glad i å grille, men ikke så glad i det at grillen må ha eget hus. Lysthus derimot, med gode sitteplasser, fine planter, god musikk og masse bøker.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 22:40   #20
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Så fint det var! (FIkk du med damen også? )

Jeg tenker på det som et utegulv, så beis er fint. Gjerne litt mørkere, mer mot svart.

Hehe, nei ikke damen og ikke møblene. Må nok møblere selv og sette meg selv inn der. Hm, ja det står på terrassen og der har vi tjærebrun. Kanskje skal jeg ta det inni huset også?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:11.