|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Service i Øst-EuropaDere som har vært i Polen, Tsjekkia og lignende, hva ER det med den manglende servicen i disse landene? Jeg elsker både Polen og Tsjekkia og vil tilbake dit hele tiden, men ikke pga. servicen, for å si det sånn. Hver gang man handler i en butikk, føler man at man er skikkelig til bry, at den ansatte helst vil be deg dra en viss plass. Jeg har reist endel i mitt liv, og har aldri opplevd dårligere service enn i Polen og Tsjekkia. Jeg trodde først det var fordi de hater å snakke engelsk, at de blir brydd med en gang de skjønner at vi er utlendinger. Og det ER nok endel av årsaken, men når jeg har stått i kø har jeg også sett "lokale" blitt behandlet på samme måte i butikker. Det ser ut til at de ansatte helst vil være et helt annet sted og hater livet sitt og alt rundt seg.
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Service i Øst-EuropaPolen er aller verst, synes jeg.
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Service i Øst-EuropaNei, er det enda verre der altså?
![]() |
#5 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Service i Øst-Europa
Skulle til å nevne Berlin . |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Service i Øst-EuropaNå har jeg ikke vært i Polen selv, men vi leide tidligere (i 15 år) hos en polsk dame. Hun var ansatt i butikk, og vi jobbet sammen i mange år.
![]() |
#7 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Service i Øst-EuropaJeg har aldri reagert på dårlig service i Praha på mine to besøk der i hvert fall, stort sett fra middels til bra. Ikke outstanding dog, mer på det jevne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Service i Øst-EuropaVirker som det i hovedsak gjelder butikker. Og noen hoteller. På restauranter møtte vi stort sett bare på hyggelige folk. Kanskje fordi de vil ha tips?
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Service i Øst-EuropaI Warszawa syns jeg det varierte veldig, men det var lite direkte dårlig service. Noe litt ordknapp, men helt ok det. Det aller meste var helt normalt. Har også hatt polsk vaskehjelp, og hun var også grei og høflig.
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Service i Øst-EuropaMin erfaring er at de ikke har samme forståelsen for service i Øst-Europa. De er mer opptatt av å gjøre jobben sin enn å være blide. Jeg bodde i Ungarn rett etter murens fall, og da var det klart verre enn når jeg har vært tilbake senere år. Så jeg tror det gjøres en jobb med å tilpasse seg turisters forventninger til service, men sånt tar tid.
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Service i Øst-EuropaJa, i Warszawa merket vi godt forskjell på stedene vi var. Det nye, fancy kjøpesenteret: alle var superblide og serviceminded. I de små souvernirbutikkene med lokal brukskunst: likeså. Resepsjonen på hotellet: Veldig hyggelige. Damen som krysset oss av til frokost på hotellet: streng, skummel, og ikke et smil til overs.
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() |
#17 |
finner ut av mye
|
Jeg er glad jeg ikke bor der ...
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Service i Øst-EuropaJøss. Kanskje dama som glefset etter mamma i butikken i Praha, egentlig bare prøvde å si hei?
![]() |
#20 |
kamerat
|
![]() Sv: Service i Øst-EuropaDet er jo selvfølgelig også et element av 50+ år med «Kunden har absolutt aldri rett», som kan være vanskelig å bli kvitt.
![]() |
|
|