|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Venner med på ferieJeg skriver dette nå som jeg ikke har noen konkrete barn i tankene.
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Venner med på ferieHar aldri gjort det, men jeg synes i alle fall det er innafor at de betaler flybilletten selv og så hadde jeg heller dekket andre ting for barnet.
![]() |
#4 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Venner med på ferieHvis en av ungene mine skulle blitt med noen på ferie ville jeg selvsagt betalt flybillett, men jeg tenker at det bør kommuniseres ganske klart helt fra begynnelsen, for å unngå situasjoner som blir pinlig å ta opp. Ikke bare flybillett, men hvor mye dere tenker dere dekker av mat, hvor mye dere tenker at ungene deres får til fri benyttelse, osv.
![]() |
#5 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Venner med på ferieVi hadde med ei i 1 måned til USA etter ønske fra Frøkna og venninnen. "Kravet" vårt for at hun ble med var at hun betalte flybilletten og noe kostpenger/parkbilletter - i tillegg sparte hun selv opp shoppingpenger - tenåringsjenter shopper MYE over der ( hun ønsket seg kun penger det året til jul og bursdag) Hun var en del av oss og vi betalte alltid som om hun var en av oss mht mat, drikke, is - de dagene jentene var alene på shopping betalte de selv type Starbucks. Det var veldig hyggelig å ha henne med, men vi har et veldig spesielt godt forhold til denne jenta - hun er vår "extended" Frøken. Jeg hadde ikke tatt med hvem-som-helst til å bo med oss 1 måned.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 10-10-15 kl 01:27. Årsak: Fjernet en uvesentlig kommentar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Venner med på ferieVi har hatt med unger og har betalt alt. Syden, Danmark og Trondheim.
![]() |
#7 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Venner med på ferieYngste hadde med en venninne i sommer, jeg ba om at de betalte billetten hennes. Jeg betalte alt annet unntatt shopping.
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Venner med på ferieDet viktige for meg om ett av mine barn ble invitert var at det var åpenhet om sånt fra første stund og ingen skjulte forventninger og snurting i etterkant. Jeg tror de fleste ville forslå å betale for eget barn, men det er ikke helt logisk for alle.
![]() |
#10 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Venner med på ferieDekkes av barnets familie ikke vertene. Straks barnet bikker tolv år, så koster jo reisen like mye som en voksen eller ihvertfall bortimot. Jeg hadde nok insistert hvis et av mine barn hadde blitt invitert med. Så ja, milevis innenfor, men viktig å presisere det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Venner med på ferieFor din del gjelder det vel kanskje en 10åring og da er de jo med dere absolutt hele tiden og det er dere som styrer pengebruken.
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Venner med på ferieJeg synes det kommer litt an på den som initierer.
![]() |
#13 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Venner med på ferieVi har ikke begynt med det enda, men det vanlige er at familien til barnet dekker flybillett, tror jeg. De dekker også parkbilletter etc når de blir tatt med på sånt.
![]() |
#14 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Venner med på ferieJeg er vant til at slikt betales av den som inviterer.
![]() |
#15 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Venner med på ferieJeg tenker at det logiske er at den som blir invitert betaler sin billett og kanskje litt kostpenger.
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Venner med på ferieJeg syns også det er et viktig poeng å avklare dette med foreldrene før barna blir involvert. En av guttene mine ble flere ganger invitert med på ferie av noen som bare har ett barn, de syntes det var så greit at han hadde med en kamerat. Jeg tok det som en selvfølge å betale flybilletter og sende med penger til mat. Med fire barn så er det ikke alltid det passer å prioritere å bruke masse penger på at det ene barnet skal være på ferie med noen andre - jeg liker heller ikke så veldig at de skal være utenlands med andre enn oss. Han var med noen ganger likevel, siden han naturlig nok hadde veldig lyst, men jeg foretrekker helt klart å ikke få sånne forespørsler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Venner med på ferieJeg har ikke vært i den situasjonen selv ifht utenlandstur og fly, men tenker nok som Filifjonka. Det er uansett intet fasitsvar, så her må man, som flere sier, være helt klare fra starten. Samt spørre foreldre før barna involveres.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Venner med på ferieAvklare med foreldrene først ja, og gjerne informere barna om hva som er avtalen. I alle fall hvis man har et barn som mitt, som uten å nøle forkynner "Du trenger ikke ta med penger til annet enn lommepenger. Mamma og pappa betaler alt", når det ikke var min intensjon i det hele tatt. (True story, ikke ferie da heldigvis. Vi har måttet ta praten om å ikke være generøs på andres vegne mer enn en gang, for å si det slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Venner med på ferieNår det er såpass kostbart om en ferie i utlandet, så syns jeg at barnets familie bør være med på å spleise på kalaset. Men jeg tenker jo at det ikke er noen helt klare "regler" her. Det kommer an på både forholdet man har til den andre familien, begges økonomi, formen på ferie etc. En USA-tur med ekstra parkbesøk blir jo fort ekstremt mye dyrere med en person til, men å kjøre gjennom Europa til familiens feriebolig i Spania ikke blir det. Men som en generell greie syns jeg det er greit at det inviterte barnets familie dekker de store ekstrautgiftene, som flybillett og evt. dyre opplevelser, mens de inviterende dekker mat og slikt under oppholdet.
![]() |
#20 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Venner med på ferieVeldig viktig poeng å spørre foreldrene før man inviterer barnet! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|