Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-15, 09:52   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Det har vært en kjempespennende debatt om forbruk og forbruksmønstre de siste dagene og der var det noen som så vidt kom inn på dette med størrelse på bolig. Som jo kanskje er det mest synlige og største forbruket vi har, de fleste av oss.

Jeg er av og til fascinert over diskusjoner, både her inne og andre steder, over hvor mye plass man har og mener man trenger. Og så har jeg kommet inn i en liten diskusjon med meg selv i det siste og tenkte at dette var stedet å lufte den.

Vi bor i enebolig. Vi er en familie på fire. Vi har ca 120 kvadrat, stor stue, ett bad, ett stort soverom og tre veldig små soverom. Det vil si at jentene har hvert sitt rom og at vi har gjesterom. Vi leier også ut en liten leilighet i kjelleren, stue, soverom og tekjøkken. Leieinntekten er forholdsvis lav, vi har tatt et valg om at vi vil være en bitteliten barriere mot alle hushaiene som skor seg på at studenter trenger et sted å bo og vil sørge for at i hvert fall ett studentpar bor noenlunde rimelig i studietien, men selv om det ikke er mye penger, så er det et ekstra, skattefritt beløp inn på kontoen. Som vi bruker.

Nå har vi snart to tenåringer. Her forleden var storesøster i filmkveld hos en venninne og jeg begynte å tenke på hvor deilig det ville være med en kjellerstue. Å ha et sted der jentene kunne invitere sine venninner, eller vi kunne trekke oss ned dersom de ville ha besøk. Eller der en av oss kunne være om den andre ville ha sine egne venner på besøk. Og et ekstra bad.

Samtidig så må vi kutte i noe dersom vi mister leieinntekten, og vi fjerner en rimelig studentleilighet fra et allerede presset boligmarked.

Jeg nevnte det for mannen i går og han mente tydeligvis at det var helt idiotisk å vurdere å ikke leie ut lengre. Men jeg klarer ikke helt la være å tenke på det.

Samtidig som jeg mener at det er en økning i vårt luksusforbruk. Vi trenger jo bare en stue og ett bad. Men det hadde unektelige vært deilig med to.

Alternativet ville kanskje vært å vurdere påbygg på huset og finansiere det med leieinntektene. Men huset og tomten er dessverre ikke veldig velegnet til påbygging.

Synspunkter? Hva vile dere gjort.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.