Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Vin til pinnekjøttet

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-15, 12:50   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vin til pinnekjøttet

Jeg er ikke så glad i juleøl, så jeg er på leting etter noe god vin til pinnekjøttmiddagen på juleaften. Jeg har funnet noen tidligere, og kan gjenta det, men jeg vil gjerne ha noen konkrete tips.

Jeg mener å ha lest om musserende som passer til pinnekjøtt også, og hvis det stemmer er jeg veldig interessert i år få vite om hva som kan egne seg.

Gammel 21-12-15, 12:52   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin til pinnkjøttet

De siste årene har "alle" sagt at det er champagne man skal ha, men selv om det sikkert er riktig match og sånt så passer det ikke for MEG, føler jeg.

Vi har holdt oss til en god ripasso nå i mange år, kanskje en amarone om vi smeller til litt.

Gammel 21-12-15, 12:54   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin til pinnkjøttet

Vi har faktisk drukket hvitvin til pinnekjøttet de siste årene, og det har funket fint. Den må bare være tørr og "stram" nok.

Gammel 21-12-15, 12:54   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin til pinnekjøttet

Det som er årets julevin (med en engel på etiketten) skal visst passe til pinnekjøtt. Det er en rødvin altså. Jeg har ikke prøvd den selv.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-15, 12:55   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker en knusktørr cava.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-15, 12:56   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sverger til champagne med en ganske god dæsj pinot noir i (blanc de noirs eller litt mindre). De jeg har likt før, er ikke så lett tilgjengelige (må bestilles), men du kan trygt stole på Husets vin, tenker jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-15, 12:59   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ripasso til pinnekjøtt høres fryktelig ut, men jeg har nå ikke prøvd, da.

Gammel 21-12-15, 13:01   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Vi skal ha denne i år. Har ikke smakt, men skal være bra.

Gammel 21-12-15, 13:01   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en anbefaling jeg fikk på polet i sin tid, og så har jeg holdt meg til det siden. Funker for oss, i hvert fall.

Gammel 21-12-15, 13:04   #10
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg drikker musserende til det meste av julemat, fikk i år anbefalt en Cremant, den skulle også fungere ypperlig til lutefisk, så da kjøpte jeg noen flasker. Kan sjekke hvilken det var, om du vil, senere i dag.

Gammel 21-12-15, 13:11   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var en anbefaling jeg fikk på polet i sin tid, og så har jeg holdt meg til det siden. Funker for oss, i hvert fall.

Ja, jeg vet det er en del som sverger til det. Nå er jeg ikke så superglad i ripasso uten pinnekjøtt engang, så det er sikkert best jeg ikke prøver kombinasjonen.

Gammel 21-12-15, 13:14   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville aldri vurdert rødt til pinnekjøttet, men jeg ser polet har noen anbefalinger. http://www.vinmonopolet.no/artikkel/...pinnekj%C3%B8t

Jeg drakk Moët (Champagne) i fjor og den var aldeles suveren. Ellers ville jeg gått for en feit riesling.

I år skal jeg ha Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Brut, den er ganske rimelig i forhold til den høye kvaliteten. Den skal være perfekt til pinnekjøtt.

Jeg drakk en cremant til pinnekjøtt på lørdag, den var riktig god og sto fint opp mot røkt pinnekjøtt.

Gammel 21-12-15, 13:18   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg pleier å spørre på polet.

Gammel 21-12-15, 13:18   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Cremanten din er ren pinot noir, HV, så den vil jeg tro funket bra. Mer skeptisk til Diebolt-Valloisen din, som jeg for så vidt synes er kjempegod, men det er jo ren chardonnay, og det synes jeg ikke funker like bra. (Har prøvd uanstendig mange champagner til pinnekjøtt …) Vi får sammenligne notater etter jul.

Gammel 21-12-15, 13:24   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også veldig spent på den der. Det kan være at grunnen til anbefalingen lå vel så mye i at jeg lager en rotstappe med vanilje, smør og gulrot.

Gammel 21-12-15, 13:25   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Vanilje er jo kjempegodt til visse typer champagne. Nam, nam. Ja, det skal bli trist med jul.

Gammel 21-12-15, 13:28   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Følger tråden med interesse, da min svigermor ikke drikker øl, men er glad i vin. Hvitvin/champagne altså? Tror hun liker best rødvin.

For min egen del eksisterer ikke pinnekjøtt uten øl og akevitt, så det er en helt fremmed verden for meg, der alle de nevnte kombinasjoner høres rare ut.

Gammel 21-12-15, 13:30   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg liker ikke øl, stakkars, så noe måtte jeg jo finne på. (Jeg har for øvrig prøvd masse forskjellig riesling til pinnekjøtt også, men jeg synes champagne funker bedre.)

Gammel 21-12-15, 13:31   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:notererforhardelivet:

Gammel 21-12-15, 13:37   #20
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ville aldri vurdert rødt til pinnekjøttet, men jeg ser polet har noen anbefalinger. http://www.vinmonopolet.no/artikkel/...pinnekj%C3%B8t

Jeg drakk Moët (Champagne) i fjor og den var aldeles suveren. Ellers ville jeg gått for en feit riesling.

I år skal jeg ha Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Brut, den er ganske rimelig i forhold til den høye kvaliteten. Den skal være perfekt til pinnekjøtt.

Jeg drakk en cremant til pinnekjøtt på lørdag, den var riktig god og sto fint opp mot røkt pinnekjøtt.

Jeg er nesten sikker på at det er denne jeg har kjøpt, nå når jeg ser flasken/etiketten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.