Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kanintråden!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-15, 16:36   #1
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kanintråden!

Skorpioner, taranteller, hunder, katt og gudenevethva var vist ikke nok. Vi skal ha kaniner.
Skal ærlig innrømme jeg var mindre positiv til dette i starten, men etter å ha kjøpt inn utstyr, startet bygge utegård og hus blir jeg bare mer og mer gira! Nesten så jeg gleder meg til å ha disse dottene i hagen!

Målene på huset er 250x70cm (100cm med utstikket på taket). 1m av dette er innebygd med luke, resten har åpen front og overbygg.
Litt finpussing igjen, som hjørnebord, takshingel og dør.

Utegården blir på 2x6m (12kvadrat altså).
Siden kaninene skal gå ute 24/7 skal det bygges nettingtak. Mye ørn i området som sikkert kunne tenke seg kanin til middag. Der gjerdet ikke er intill mur, skal det graves ned rundt 50cm netting.
Om alt går etter planen blir ting ferdig i morgen.

Celine(7) godkjenner huset! Stakkars jentene tror jeg bare hjelper andre med å bygge kaninhus, og gården i hagen er til hundene Liten overraskelse!

Sist redigert av Bamsemums : 12-08-15 kl 16:43.
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-15, 16:46   #2
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kanintråden!

Og selv ikke utegården avslører deg?

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-15, 16:47   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Kva kaniner skal de ha og kor mange?

Gammel 12-08-15, 16:59   #4
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Er du medlem av den store kaninboka på Facebook? Hvis ikke er det mange gode tips og råd å få der.

Vi har to frittgående kaniner som bor inne. Lilly (kastrert gutt) og Marikken (kastrert jente ). Kaniner er nydelige dyr. Lystrer navnet sitt, kosete og søte. Masse personlighet har de også.

Gammel 12-08-15, 17:05   #5
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Og selv ikke utegården avslører deg?

Vi har en hund på 1.7 kg(pomeranian), flott luftegård til den vel? Det syns hvertfall jentene!

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Jeg er nok bare byggeansvarlig, så det jeg vet er at det er 2stk. en hvit og en grå. Samboeren min vet litt mere der!

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Er du medlem av den store kaninboka på Facebook? Hvis ikke er det mange gode tips og råd å få der.

Vi har to frittgående kaniner som bor inne. Lilly (kastrert gutt) og Marikken (kastrert jente ). Kaniner er nydelige dyr. Lystrer navnet sitt, kosete og søte. Masse personlighet har de også.

Jeg er medlem der ja. Allerede fått mye hjelp
Legg gjerne inn bilder!

Gammel 12-08-15, 18:07   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jobb mye med å få kaninene tamme og kosete i starten.
Jeg likte våre kaniner fordi de levde sitt eget liv og bare var kule å se på. Ungene syns de var skikkelig kjipe som ikke likte å bli kost noe særlig med og sånn.

Jeg pleide å sette meg ned med kaninene (de gikk løse inne i førsteetasjen på vinteren og hadde uteområde på sommeren), så kom de bort til meg og spiste og sånn, men de likte aldri å bli løftet på fanget og kost noe særlig med. De bare ville være der vi var uten at vi skulle gjøre noe med dem, liksom.

Gammel 12-08-15, 18:23   #7
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jobb mye med å få kaninene tamme og kosete i starten.
Jeg likte våre kaniner fordi de levde sitt eget liv og bare var kule å se på. Ungene syns de var skikkelig kjipe som ikke likte å bli kost noe særlig med og sånn.

Jeg pleide å sette meg ned med kaninene (de gikk løse inne i førsteetasjen på vinteren og hadde uteområde på sommeren), så kom de bort til meg og spiste og sånn, men de likte aldri å bli løftet på fanget og kost noe særlig med. De bare ville være der vi var uten at vi skulle gjøre noe med dem, liksom.

Regner med barn og samboer vil gjøre den jobben
Jeg er nok ganske lik deg der. Nok å se kaninene springe rundt for seg selv

Gammel 12-08-15, 18:24   #8
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Supert med kanintråd!!
Vi kjøpte oss kaniner for 1,5 uke siden. En gutt og en jente, begge skal snart kastreres. Mannen har bygd bur, og vi skal straks i gang med å bygge en luftegård. Foreløpig sllipper vi de løse i et flyttbart gjerde laget av kompostgjerde fra Biltema. Jentene har jobbet forsiktig med å bli kjent med dem, og de er allerede ganske kosete. Har lest Den store kaninboka, og er også medlem av den Facebookgruppa.

Begge ble kjøpt fra samme oppdretter og er dvergveddere.

Har ingen bilder av buret, men det kan vel komme senere. Her er bilder av søtnosene! (Gutten er svart og heter Stjerne, jenta er grå og heter Luna)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Luna.jpg (86,5 KB, 24 visninger)
Filtype: jpg Stjerne.jpg (68,1 KB, 21 visninger)
Filtype: jpg mat.jpg (28,6 KB, 17 visninger)
Gammel 12-08-15, 21:51   #9
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Er vist en mix To jenter.

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Supert med kanintråd!!
Vi kjøpte oss kaniner for 1,5 uke siden. En gutt og en jente, begge skal snart kastreres. Mannen har bygd bur, og vi skal straks i gang med å bygge en luftegård. Foreløpig sllipper vi de løse i et flyttbart gjerde laget av kompostgjerde fra Biltema. Jentene har jobbet forsiktig med å bli kjent med dem, og de er allerede ganske kosete. Har lest Den store kaninboka, og er også medlem av den Facebookgruppa.

Begge ble kjøpt fra samme oppdretter og er dvergveddere.

Har ingen bilder av buret, men det kan vel komme senere. Her er bilder av søtnosene! (Gutten er svart og heter Stjerne, jenta er grå og heter Luna)

Skjønne Hva betalte du for dem?

Gammel 12-08-15, 21:54   #10
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, de blir nok overrasket og glade! Må følge!

Vi har hatt tilsammen tre kaniner.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-15, 22:01   #11
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Så flott kaninhus!

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-15, 23:51   #12
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så glad når jeg ser at kaniner skal få det så bra. Flott hus og utegård du bygger. Jobber i dyrebeskyttelsen med kaniner og vi har dessverre alt for mange dumpede kaniner. I sommer har det vært helt ekstremt og vi har også sett forferdelig mye dårlig kaninhold. Koster litt å kastrere kaniner, men når de skal gå to sammen så bør de være kastrert (de kaller det kastrert på hunnkaniner også pga. noe med hvor lite/mye de tar bort) sånn at de ikke blir så hormonelle. Kaniner trives aller best to og to sammen og det kan være vanskeligere å få utekaniner veldig tamme enn innekaniner, men det har jo litt med hvor mye en gjør ut av det også og hvor mye en er med kaninene. Den store kaninboka er et veldig fint sted å hente seg informasjon og tips fra. Kaniner skal ikke sitte i små bur, noe dessverre veldig mange har misforstått.

Vi har to supertamme og kosete (så lenge de ikke blir løftet på) kaniner som bor i loftstua vår. Også har vi vært fosterhjem i sommer for en liten kaninbaby som snart er stor nok til å flytte hjemmefra. Den fikk vi når den var alt for liten til å flytte fra moren sin (var dumpet og forlatt), så den ser jo nesten på oss som foreldrene sine og er superkosete, vil løftes på så fort det er mulighet for det og er kjempesosial. Den synes til og med det er kjempestas med katten vår, men det er ikke helt gjensidig siden minste kaniner er så pågående.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-15, 08:57   #13
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir så glad når jeg ser kaniner som får plass til å utfolde seg Det er så ofte vi i dyrebeskyttelsen får inn kaniner som har alvorlige helseplager fordi de har levd i for små, trange bur. Hvis du vil ha en god referanse til beste måte å ha kaniner på, vil jeg anbefale bloggen til Marit Emilie Buseth. Marit Emilie er helt topp, og svarer mer enn gjerne på spørsmål fra kaninfolk som lurer på noe. http://maritemilie.com/

Gammel 13-08-15, 09:02   #14
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Vi fikk en liten angorakaninunge (2 1/2 mnd) for to dager siden. Vi skal være forvert for den. Den var nyklippet ved hening og så veldig rar og mager ut. Men hun er kjempeskjønn, tam, og i går hadde hun snust rundt inne hos oss på et teppe en stund, og da la hun seg ned helt inntil 9-åringen min og la seg til å slappe av. Etter å ha vasket seg og ordnet pelsen sin.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-15, 15:40   #15
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg blir så glad når jeg ser at kaniner skal få det så bra. Flott hus og utegård du bygger. Jobber i dyrebeskyttelsen med kaniner og vi har dessverre alt for mange dumpede kaniner. I sommer har det vært helt ekstremt og vi har også sett forferdelig mye dårlig kaninhold. Koster litt å kastrere kaniner, men når de skal gå to sammen så bør de være kastrert (de kaller det kastrert på hunnkaniner også pga. noe med hvor lite/mye de tar bort) sånn at de ikke blir så hormonelle. Kaniner trives aller best to og to sammen og det kan være vanskeligere å få utekaniner veldig tamme enn innekaniner, men det har jo litt med hvor mye en gjør ut av det også og hvor mye en er med kaninene. Den store kaninboka er et veldig fint sted å hente seg informasjon og tips fra. Kaniner skal ikke sitte i små bur, noe dessverre veldig mange har misforstått.

Vi har to supertamme og kosete (så lenge de ikke blir løftet på) kaniner som bor i loftstua vår. Også har vi vært fosterhjem i sommer for en liten kaninbaby som snart er stor nok til å flytte hjemmefra. Den fikk vi når den var alt for liten til å flytte fra moren sin (var dumpet og forlatt), så den ser jo nesten på oss som foreldrene sine og er superkosete, vil løftes på så fort det er mulighet for det og er kjempesosial. Den synes til og med det er kjempestas med katten vår, men det er ikke helt gjensidig siden minste kaniner er så pågående.

Takk for tips!
Det er dessverre noe som går igjen hos allt dyrehold. Folk setter seg lite inn i holdet og tenker ikke på sommerferie++.
Legg gjerne ut bilder av kaninene

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg blir så glad når jeg ser kaniner som får plass til å utfolde seg Det er så ofte vi i dyrebeskyttelsen får inn kaniner som har alvorlige helseplager fordi de har levd i for små, trange bur. Hvis du vil ha en god referanse til beste måte å ha kaniner på, vil jeg anbefale bloggen til Marit Emilie Buseth. Marit Emilie er helt topp, og svarer mer enn gjerne på spørsmål fra kaninfolk som lurer på noe. http://maritemilie.com/

Kaniner trenger plass ja Jo mer, jo bedre.
Skal sjekke ut bloggen!

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Vi fikk en liten angorakaninunge (2 1/2 mnd) for to dager siden. Vi skal være forvert for den. Den var nyklippet ved hening og så veldig rar og mager ut. Men hun er kjempeskjønn, tam, og i går hadde hun snust rundt inne hos oss på et teppe en stund, og da la hun seg ned helt inntil 9-åringen min og la seg til å slappe av. Etter å ha vasket seg og ordnet pelsen sin.

Planer om å ha den boende inne? Ser flere har det. Går på do i kattekasser og springer fritt

Gammel 13-08-15, 15:52   #16
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Dagens oppdatering.

Kom ikke helt i boks som planlagt. Forandret planene litt igjen.
For å få større plass i selve utegården har jeg plassert huset på utsiden av nettingen. Måtte da slå ned stolper i bakken for å eve kaninburet så taket går klar for nettingen som skal ligge oppå gjerdet. Tok litt tid, men det frigir mye plass som buret ville ha tatt.

Fikk også hatt på dør, endebord, tak og nesten fullført gjerdet. Hadde ikke gått uten min gode hjelper!
Utrolig deilig med ett slikt prosjekt når Celine er hjemme fra skolen! Slipper bli kjedelig og lange dager for jenta

Gammel 13-08-15, 15:56   #17
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Heldige kaniner som skal få bo der.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-15, 17:04   #18
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Ser flott ut!! Når du skal ha nettingtak på dette, hvordan blir det når dere skal gå inn og ut av inngjerdingen selv?

Gammel 13-08-15, 20:26   #19
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Heldige kaniner som skal få bo der.

Ja får håpe dem leve ei stund! 2stykker i første omgang.

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Ser flott ut!! Når du skal ha nettingtak på dette, hvordan blir det når dere skal gå inn og ut av inngjerdingen selv?

Prøvde tegne litt på mobilen.
Luke i gjerdet helt ute til venstre så man komme inn.

Lilla- Fastskrudd netting
Oransj- Nettingramme på hengsler
Grønn- hengsler
Også piler i retning nettingene vippes.

Da får vi gå fritt helt inn til huset.
Nettingen (lilla) like forran huset blir bare på 20cm, så den bevegelige nettingen går klar for utstikket på taket.
Håper jeg gjor meg forstått!

Gammel 13-08-15, 23:26   #20
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Det ser fint ut. Jeg ville plassert huset slik at du kommer under med trillebår. Da kan du kjøpe deg en møkkskrape på Felleskjøpet (koster en femtilapp) og skrape ut møkk/strø/høyboss osv. Det blir en del av det. Jeg bygde alle mine bur slik at trillebåra kom under. Veldig praktisk.

Jeg anbefaler ellers å sette inn noe kaninene kan skjule seg i/under i luftegården. De trives best med det. Lag gjerne en liten tunnel, det går an å bruke drensrør eller lignende. Du kan selvsagt også snekre et par små hus, gjerne med flatt tak, de elsker å sitte litt høyt og er gjerne mer på taket enn inni huset. Trestammer er også fint. Gi de gjerne greiner/kvister med bladverk, de er fine til både aktivisering og tannslitasje. Rogn er spesielt populært. Ellers anbefaler jeg deg å lage tett tak over en del av gården. Det gir både skygge og ly for regn og snø. Kaniner tåler varme veldig dårlig, så gode skyggemuligheter er viktig.

Mine kaniner hadde alltid dokasse. Jeg brukte trepellets i den. De fleste kaniner er superrenslige, så bare sett doen i det hjørnet du ser den bruker som do. Det funket stort sett på alle.

Ellers regner jeg med at dere kastrerer de selv om de er av samme kjønn? Ellers blir det mye krangling.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.