|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Har du hatt utvekslingstudent hjemme hos deg?Det ser visst ut til at vi får det fra august av. Jeg er sånn småskeptisk, mens mann og barn er veldig giret på dette. Jeg har hørt både gode erfaringer og mindre gode erfaringer fra andre vertsfamilier. Har noen her erfaringer med dette? Tips som kan være lurt å tenke på for å få det til å gå så knirkefritt som mulig?
![]() |
#2 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du hatt Utvekslingstudent hjemme hos deg?Vi hadde noen sommeruker i 1986 (jeg var i tenårene), men husker det som positivt.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Har du hatt Utvekslingstudent hjemme hos deg?Vi var vertsfamilie da jeg var ungdom, og jeg har selv vært på utveksling.
![]() |
![]() |
#4 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Har du hatt Utvekslingstudent hjemme hos deg?Ja, tre ganger de siste årene. Vi har vært velkomstfamilie, og dermed ikke hatt dem boende fullt år. De to som var her et helt skoleår hadde vi i 2-3 måneder før de fikk permanent familie, sistemann var her i den australske skoleferien november-januar.
![]() |
#5 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har du hatt Utvekslingstudent hjemme hos deg?Ingen erfaring, men vi er også i prosessen med å bli vertsfamilie fra august. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Har du hatt Utvekslingstudent hjemme hos deg?Ikke erfaring selv, men min onkel og tante hadde utvekslingsstudent fra Tyskland når jeg var ungdom. Både de og ungene syns det var en fin opplevelse og de har fortsatt kontakt nå over 20 år etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Har du hatt Utvekslingstudent hjemme hos deg?
Så spennende! Da kan vi utveksle litt erfaringer etterhvert! Våre barn er 18, snart 15 og 12,5 år når studenten kommer.
![]() |
#8 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Har du hatt Utvekslingstudent hjemme hos deg?Shute: takk for mange gode tips!!! Ønsker bidra til a dette går så knirkefritt som mulig for alle parter
![]() |
#9 |
trenger lading
|
![]() Sv: Har du hatt Utvekslingstudent hjemme hos deg?Jeg har bodd 10 år i USA (amerikansk far). Mens vi bodde der hadde vi 5 utvekslingsstudenter. Jeg var da i alder 7 til 12 år. Det var gjennom ASSE (eksisterer de enda?). Jeg husker det som stort sett fint med en storesøster/bror, og jeg tror mine sosiale foreldre trivdes godt med det. Ellers hadde de vel ikke gjentatt det 4 ganger.
![]() |
#10 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Har du hatt utvekslingstudent hjemme hos deg?Det Shute sier. Har hatt studenter, men bare på korttidsopphold - en måneds tid og sånn. Viktig å fortelle om hvordan vi gjør det i vår familie, og man kan gjerne jevnlig ta opp om det er noe de tenker på ifht norsk kultur og som de lurer på. Ikke forutsette at "alle vet" hvordan ting er/ foregår/ hva man forventer. Selv alle nordmenn har ikke samme mening om det. Sist redigert av Charlie : 18-05-16 kl 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Har du hatt utvekslingstudent hjemme hos deg?Jeg er på andre siden nå, og skal sende min 17-åring på andre siden av "dammen" etter sommeren. Det var nyttig å lese hvordan det er å ta inn en fremmed ungdom også fra dere som har gjort det, vi prøver jo å forberede henne litt på hvordan det er å skulle komme inn i en ny familie i et land med en annen kultur. Vi har opprettet kontakt med vertsfamilien, som for øvrig virker å være en utrolig hyggelig familie, og ikke minst sosiale.
![]() |
#12 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Har du hatt utvekslingstudent hjemme hos deg?
Er med i CISV, som driver med utveksling av barn og unge. Den generelle tilbakemeldingen om de norske utsendingene er at de er gode i engelsk sammenlignet med dem fra andre land, og de er modne og med "hue på rett plass". Kan være greit å vite, hvis usikkerheten kommer snikende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har du hatt utvekslingstudent hjemme hos deg?Nå har vi vært til intervju, og etterpå blitt godkjent som vertsfamilie. Etter hvert vil vi bl.a. få kontaktinfo til studenten. Vi har, i motsetning til de fleste, hele tiden visst hvilken student vi ville få, og dermed har prosessen hittil kanskje ikke vært like spennende for oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Har du hatt utvekslingstudent hjemme hos deg?Vi skal ha intervju i morgen. Er en bestemt student som er aktuell for oss også, men like spennende lell synes jeg
![]() |
|
|