|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Grunnen til jeg spør er at jeg akkurat er ferdig med boken: Monika-saken (av Robin Schaefer). Boken var veldig interessant - men kanskje aller mest skremmende.
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?En stor del av jobben til mine kolleger utføres jo i "lukkede rom" som man bare unntaksvis har tilgang til, så det er det selvsagt vanskelig å vite så mye om. Jeg vil likevel påstå, på bakgrunn av samarbeid utenfor klasserommet, interesse og engasjement for pedagogikk og fagdidaktikk og generelt elev- og menneskesyn som kommer fram gjennom mange år som kolleger, at jeg er i stand til å i alle fall kategorisere mine i tre grupper: Svært dyktige, dyktige og mindre dyktige. Heldigvis har jeg veldig få som jeg vil plassere i sistnevnte gruppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?
Enig.
![]() |
#4 |
Halloen!
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Jepp, Stompa- det også, selvfølgelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Jeg tror mange lar seg lure av hvordan kollegaene framstår. Hvis det er en de liker, synes er sympatisk og som utad virker som om h*n har kontroll på fagfeltet sitt, tror jeg det er lett for kollegaene å tro at h*n gjør en god jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Halloen!
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Jeg vil påstå at det er vanskelig å fake empati/sympati og å ha god kontroll på fagfeltet sitt er vanskelig å fake, altså. Vi har relativt mye faglig samarbeid, og det er lett å se hvem som kan hva og hvem som ikke har oppdatert seg siden 1960, f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Nja, jeg føler jeg har god innsikt på noen, og dårligere på andre
![]() |
#8 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Man kan fint ha god kontroll på fagfeltet sitt uten at det resulterer i godt utført arbeid |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Ja, og nei. Som andre er inne på så har jeg kolleger med svært varierende faglig bakgrunn og ansvarsområde. De fagene og oppgavene jeg kjenner og ser kan jeg til en viss grad vurdere kvaliteten på, samtidig vet jeg at det finnes en hel del oppgaver som jeg ikke ser og dermed ikke kan vurdere på samme måte. Jeg ser at vi har ulike kvaliteter, alle trenger heldigvis ikke være flink på alt, men det kan bli litt frustrerende dersom ikke all behersker de verktøyene vi har og skal bruke for å kunne samarbeide.
![]() |
#10 |
Halloen!
Selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Jeg kan google kollegaene mine og lett finne ut om de gjør en god jobb eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Jeg jobber på baseskole, så da får man av og til mer innsikt enn man skulle ønske. Det kommer bare som et lite tillegg til det de andre lærerne her nevner. Så jeg føler at jeg vet endel om nivået på mange av mine kollegaer. De fleste er heldigvis veldig flinke.
![]() |
#13 |
Skal rømme
|
Jeg har samme jobb som Teofelia, bare på et annet fagfelt, så jeg signerer dette. Så er det jo et ganske konkurranseorientert yrke også.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Vi jobber såpass tett at jeg tror jeg vet ganske godt hvem som er flinke i jobben sin. Alle opplever misfornøyde brukere i ny og ne, men noen får mer klager enn andre. I tillegg så merker man godt hvem det er som har orden i porteføljen sin og hvem som ligger etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Dette minner meg om jobben min. For noen år siden jobbet jeg med en kollega som ansees som veldig viktig. Vedkommende er alltid der kommenterer blir spurt om råd og sitter i en del komiteer for jobben. Vel vi jobbet sammen en stund Pga av ett arbeidsprosjekt. Jeg har aldri møtt en latere person noen gang. Vedkommende gjorde ingenting! Bokstaveligtalt møtte opp på jobb i tide, var stor i kjeften og så fan h*n alltid på noe kjempe viktig ( fullstendig urelatert ) ting h*n måtte fikse , undersøke , spørre osv. Det endte med at jeg gjorde absolutt alt alene |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
frakoblet
|
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Jeg tenker det handler om hva slags jobb man har. Vi jobber mye i team, og jeg vil påstå at "alle" vet hvem som er gode i jobben og hvem som ikke er det.
![]() |
#17 |
Leser
|
Interessant at du som er lærer kommenterer slik - det er som du sier: Ingen direkte kontrollmulighet mellom kollegaer. Og slik jeg oppfattet dette med etterforskninsledere (i politiet) jobber de på samme måte - de har samme type jobb, men jobber individuelt.
Hmm ... Ja, jeg skjønner at dette bidrar til vurderingen du gjør av kollegaene dine, og det kan jo likestilles med feks selgere, kundeansvarlige, førstelinje, de som jobber med reklamasjon etc vet noe om jobben til andre. De vurderer den ikke selv, men får innspill fra andre som vurderer den.
Ja, hvis man har vidt forskjellige arbeidsfelt er jeg enig i at det er vanlig å vurdere folk ut fra hvor hyggelige de er.
Ja, dette er jo et veldig viktig moment ... Jeg glemmer det innimellom, og jeg blir aldri overrasket over at folk med dårlig kompetanse leverer dårlig, men at flinke folk ikke gjør det er rimelig mystisk altså (de må jo blant annet ha fått denne kompetansen en plass i fra, så de kan jo ikke være 100% late?)
Så vidt jeg skjønner adresserer du det samme som Stompa sier: Du har tilgang til en annen kilde for informasjon som gjør at du i tillegg til å gi en kollegial bedømmelse, kan undersøke eksternt. (akkurat denne biten blir det hevdet i boken ikke eksisterer i politiet)
![]() |
#18 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?Vil si jeg hadde en viss peiling på om kollegene mine gjorde en bra jobb eller ei.
![]() |
![]() |
#19 |
© All rights reserved
|
Dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|