|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
finner ut av mye
|
![]() Røyking og graviditetI dag så jeg en tydelig gravid dame som røyket, og det fikk meg til å lure på om det egentlig finnes noen gode grunner for å fortsette å røyke når man er gravid?
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Røyking og graviditetVel, min mor hevda hardnakka at det var en Fin Ting at hun røkte under svangerskapet, både med bror min (1954) og meg (1969), for da var vi så små babyer når vi ble født, at hun ikke fikk problemer med å få oss ut, da hun hadde så smale hofter.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 30-07-16 kl 20:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Røyking og graviditetDa eg var i praksis på Volvat i si tid (15 år sidan) fann eg ei lærebok i kategorien svangerskapsomsorg av eldre dato. Der sto det at ein gjerne kunne røyke i svangerskapet for å få mindre barn og såleis enklare fødslar.
![]() |
#4 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Røyking og graviditetI en bok mamma har, om spedbarn, stod det at nybakte mødre med fordel burde ta seg en øl før amming, for da slappet man bedre av og melken kom lettere... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
A friend with benefits
|
![]() Sv: Røyking og graviditetEn tidligere venninne søt på FaceBook den sommeren hun var høygravid med tvillinger, om at det var for varmt til å gå ut og røyke...
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Røyking og graviditetDet er bare trist å se gravide røyke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Røyking og graviditetDet er grusomt å se gravide som røyker, og jeg vil tro at de fleste/alle i dag vet hvor farlig det er. Men det er jo dessverre også et faktum at det er veldig, veldig vanskelig å slutte å røyke, og det er nok dessverre helt urealistisk å tro at alle skal klare å slutte fordi de blir gravide. Noen god grunn er det jo absolutt ikke, men like fullt en slags grunn.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Røyking og graviditetJeg som aldri har tatt så mye som et drag av en røyk kan selvsagt ikke sette meg inn i hvor vanskelig det eventuelt er å slutte å røyke. Men jeg vet med meg selv at hvis jeg ikke hadde klart å slutte å røyke når jeg var gravid, så hadde jeg unngått å gjøre det så andre så det. Det er sikkert ikke så kult med stygge blikk heller, hvis man sliter veldig med å slutte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Røyking og graviditetJeg vet at noen røykere luller seg inn i en virkelighet der stresset det medfører for dem å slutte å røyke er farligere for fosteret enn røykingen. Og så får de trøst og støtte av likesinnede i på forum og Facebookgrupper. Gjerne der det kommenteres "En mor vet selv hva som er best for barna sine."
![]() |
![]() |
#10 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Røyking og graviditetNå kom jeg på den gangen jeg var ute på byen med ei jeg jobbet sammen med og noen av venninnene hennes. En av de var gravid og både røykte og drakk. Hun hadde nok ikke hatt den beste oppveksten da. Morfaren hennes var også faren hennes visstnok... Dette var forøvrig i UK.
![]() |
#11 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Røyking og graviditet
Det har jeg og sett, og de som påstår at helsepersonell har sagt at det er bedre å fortsette enn å bli stresset av å skulle prøve å slutte. Men er det egentlig noe hold i det?
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
Det tror jeg bare en løgn eller et utsagn som er grovt tilpasset, som er gjentatt i det uendelige.
![]() |
![]() |
#13 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Røyking og graviditetSvigermor røyket under hele sitt første svangerskap og det eldste barnet var 2,3 kg da han ble født til termin. Heldigvis hadde hun sluttet innen hun ventet mannen min og han var nesten 4,5 kg. Røykingen er selvsagt neppe eneste årsak, men forskjellen er påfallende.
![]() |
#14 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Røyking og graviditetEi jeg kjenner delte rom med ei dame på barsel, etter å ha født hvert sitt barn. De hadde ankommet føden noenlunde samtidig, og hun jeg kjenner hadde lagt merke til at den andre kvinnen rett som det var gikk ut for å røyke, med rier og alt.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
Nei, det er oppspinn fra ende til annen. Det finnes ingen gode grunner for å røyke i svangerskapet, og de som påstår annet er i beste fall uvitende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Det er ikke fryktelig mange år siden man fikk en halvliter øl på føden etter å ha født, det holdt de på med til et stykke inn på nittitallet, i allefall.
![]() |
#17 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Røyking og graviditetDet er vel ingen som har sagt at det finnes gode grunner til å røyke når man er gravid? Men det er altså ikke alltid så lett å slutte å røyke. Hadde det vært det så hadde vel flere sluttet.
![]() |
#18 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Røyking og graviditetLa oss si det sånn: Jeg røykte før jeg ble gravid. I det jeg sto med testen i hånda, sluttet jeg. For meg var ikke det noe problem i det hele tatt, tatt i betraktning vår lange prøveperiode. Men at det er vanskelig for mange, er jeg ikke i tvil om.
![]() |
#19 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Røyking og graviditetDa jeg var gravid første gang, i 1993, ble jeg ikke oppfordret til å slutte å røyke, men til å redusere og røyke mindre enn 5 sigaretter daglig. Jeg var ung, dum og ganske uvitende, men jeg visste likevel at røyking ikke er bra og sluttet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Drømmer
|
Det finnes faktisk leger som sier det ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
|