|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Synes du mørketida er vanskelig? (egne alt for "søringer" og "nordinger" ![]() |
|||
JA - bor utenfor mørketidsområdet, og får problemer når jeg må oppholde meg i mørketidslandet |
![]() ![]() ![]() ![]() |
27 | 33,75% |
NEI - jeg bor utenfor mørketidsområdet, får IKKE problemer når jeg må oppholde meg i mørketidslandet |
20 | 25,00% |
JA - jeg er nordlending, men sliter med mørketida |
6 | 7,50% |
NEI - jeg er nordlending, og sliter IKKE med mørketida |
15 | 18,75% |
Mørketid - Smørketid ... ![]() |
12 | 15,00% |
Deltakere: 80. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ad astra
|
![]() Synes du mørketida er vanskelig?Ble litt nysgjerrig - og da spør man;
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Kan ikke svare da jeg altså er søring, bo tenfo møketidsområdet, og aldri oppholder meg i det.
![]() |
#3 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Det er så ymse. Så jeg valgte det siste alternativet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Ja, det synes jeg.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Jeg har store problemer med at det er så mørkt om vinteren, og synes det er vanskelig også i Oslo.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Jeg har aldri vært nord for Geilo, men synes høst og vintermånedene er lange og triste her i sør, så jeg hadde nok ikke likt meg i nord i mørketiden.
![]() |
![]() |
#7 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Jeg er nordlending som har flyttet sørover. Jeg har aldri hatt problemer med mørketiden og synes ikke den er direkte vanskelig (dette er i grunnen ikke noe jeg tenkte over da jeg bodde i Nord-Norge, det er bare sånn det er), men jeg er glad for at jeg slipper det nå. Det er rett og slett hyggeligere med sol og skikkelig dagslys året rundt.
![]() |
#8 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Jeg bor ikke nordpå, men selv her på Østlandet så sliter jeg med mørket på vinteren. Alt blir tungt og søvnbehovet øker og tristheten setter seg. Dette er en av hovedgrunnene til at vi ikke engang tenker på å flytte nordover, hvor vi har helt fantastiske svigerforeldre, svoger og søskenbarn.
![]() |
#9 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Jeg kjenner det på energinivået når dagene blir mørkere - og er søring. Jeg kan synes det er spennende og eksotisk med nordlig mørketid og oppsøke det bevisst, men hadde nok slitt med å bli vant npk med det til å bosette meg i de nordlige fylkene.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Ja. Jeg bor i Oslo og syns i bunn og grunn vinteren er dritt. Det er mørkt når man går til jobb, og mørkt når man går hjem. Det handler ikke bare om mangelen på lys, men mangelen på varme også. Vi er jo heldige med at vi har noe sol, det verste er perioder når det bare er grått. Når det plutselig går opp for en at en ikke har sett sol eller blå himmel på mange uker. Jeg vet ikke om total mørketid hadde gjort noen stor forskjell, jeg tror sommeren hadde veid opp der, men utvidet kuldeperiode hadde jeg slitt med.
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Her er det jo ikke mørketid, men i lange perioder er det mørkt fra 14-15 tia til 09-10, sånn ca. (om jeg ikke husker feil)
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Jeg bor en plass det aldri er snø, for her er det svart og våt asfalt hele vinterhalvåret. Jeg er på jobb alle de timene det er sol, så i praksis ser jeg aldri solen da siden det er mørkt når jeg drar på jobb og mørkt når jeg drar hjem. Jeg sliter litt da ja. Men om vi får litt snø, så blir det straks bedre for da er det liksom litt lys allikevel.
![]() |
#14 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Nei og ja. Bor ikke i mørketidsland. Jeg liker at årstidene, lyset og været skifter. Det kan være litt trått i november, men så er det tilsvarende deilig når det lysner igjen i løpet av januar. Jeg tåler mørketida her sør relativt greit og tror ikke jeg vil få problemer med å oppholde meg nordpå i en periode. Skal ikke si hvordan jeg ville reagert på å flytte opp til mørketidsland og bo der mer permanent.
![]() |
#15 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Jeg bor utenfor mørketidssonen, og takk og lov for det, for jeg er usedvanlig værsjuk og helt avhengig av å se dagslyset i løpet av dagen, og aller helst må jeg se sola. Jeg blir direkte grinete om det går dagesvis uten at jeg ser glimt av sola.
![]() |
#16 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Spør meg igjen til neste år.
![]() |
#17 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?
Eg er òg der. Eg må ut i dagslys, og slit i periodar kor det ikkje går på grunn av jobb.
![]() |
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Jeg er vokst opp i Nord-Norge, men har bodd sørpå hele voksenlivet. Jeg hadde aldri problemer med mørketiden da jeg bodde der.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Synes du mørketida er vanskelig?Jeg har bodd seks år i Finnmark og merket mørketida mer og mer ettersom årene gikk. På slutten var den grusom.
![]() |
|
|