|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Jeg tar meg friheten å starte en ny tråd med utspring i Storby-tråden fordi jeg gjerne vil ha en annen vinkling enn landet er kjipt-byen er kul og landet er sunt-byen er farlig. Det er veldig mange fine steder å bo som ikke er storby og som ikke er bygdedyrtettsted, og jeg ble plutselig nysgjerrig på hva som er kriterier for valg av bosted.
![]() |
#2 |
intro
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi bor i Oslo fordi det er den byen hvor vi (en filolog og en sivilingeniør) lettest får jobb, og fordi vi har et stort nettverk her. Vi studerte i Trondheim og trivdes veldig godt der, men jeg tenkte hele tiden at jeg skulle til Oslo når jeg var ferdig med studiene. Jeg er oppvokst i en nabokommune til Oslo og har familie og venner rett i nærheten.
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi bor midt i Oslo sentrum, og stortrives med den avgjørelsen etter å ha vært nomader i 5-6 år.
![]() |
#5 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi bor på landet pga gubbens jobb. Men satser på å få flyttet tilbake til byen asap!
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Jeg bor også der jeg er født og oppvokst. I Trondheim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi har valgt å bo i en mellomstor by. Dvs ikke en av de minste, men langt fra en av de største. Vi bor forsåvidt sentralt i østlandsområdet, med gode kommunikasjoner i alle retninger, og mange byer og mange servicetilbud (og kulturtilbud) innen rekkevidde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
sjelden
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi bor også langt ut i periferien på grunn av mannens yrke. Vi kunne ha valgt å bo i en mindre by, men det ville skapt mange vanskeligheter for min mann. Vi ville fått ekstremt lite tid til å være samlet familie og det er jo ikke ønskelig.
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi har valgt å bo rimelig nær min familie siden min manns familie er så veldig langt unna. Vi har dårlig erfaring med å bo langt fra begge familiene for da blir all ferie spist opp av familiebesøk og det ønsker vi ikke.
![]() |
#10 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Jeg bor i byen der jeg er oppvokst. Flyttet hjem i 2000 etter sju års studier i Trondheim og to års jobbing på Østlandet. Da fikk jeg plutselig behov for å bo nærmere familien.
![]() |
#11 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi bor på landet, ca 1 times kjøring fra Bergen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Jeg er født og oppvokst i Oslo, som mange begge mine foreldre, alle fire besteforeldre og 7 av oldeforeldrene. Det er min by, rett og slett.
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Tjah, jeg har etter en omflakkende tilværelse foreløpig slått meg ned drøye kilometeren fra der jeg vokste opp.
![]() |
#16 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?
Bomiljø - da tenker jeg på at området er stille og rolig, mange barnefamilier, trygt i forhold til trafikk, lite "bråk", lite kriminalitet, nærhet til natur, mye grøntområder, god skole i nærheten - den type ting tenker jeg på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi bor sentralt i Oslo. Jeg har bodd her fast siden jeg var 14, før de bodde jeg på diverse tettsteder i varierende størrelse på Østlandet i tillegg til Oslo (skilte foreldre). Sambo er tilflytter fra en litt mindre by på Østlandet.
![]() |
#18 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi hadde i utgangspunktet et ønske om å bo i Oslo (etter mange, mange år på Majorstua så blir man godt vant), men jeg og min eks hadde avtale om delt daglig omsorg for eldstemann da han begynte på skolen, så da eksen min flyttet hit, valgte jeg å flytte til samme skolekrets. Jeg følte lenge at bostedet var en klamp om foten; dyrt, langt til jobb osv., men vi gjorde det for eldstemanns skyld. Nå ser vi jo at vi faktisk trives her til tross for et snev av bygdementalitet. Vi tenkte alltid at vi skulle flytte fra Bærum når eldstemann ble eldre og ikke trengte en 50/50-ordning. Men yngstemann har spesielle behov, og har man barn med spesielle behov, så flytter man ikke UT av Bærum, det skal være visst. Hjelpeapparatet er meget godt her. Så nå blir vi sikkert værende. Selv om vi aldri blir bærumsk. Jeg er for lite "mårn dø" av meg til det.
![]() |
#19 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Jeg er født i Oslo og vokst opp i Stvgr. Flyttet til godt til Østlandet da jeg studerte og bodde mange år i Oslo. Nå har vi endt opp på final destination inntil jeg blir gammel og grå og skal dø i en leilighet i rullatoravstand til Frognerparken. Har valgt å bygge hus i en nabokommune til Oslo med 15 minutter med toget til jobben i Oslo og noen-og-tjue minutter til Oslo sentrum. Prioriterer gangavstand (<100 meter) på bilfri vei til barneskole, 10 meter til marka, kort vei til bademuligheter og gangavstand til tog til Oslo. Jeg føler jeg at jeg har flyttet til paradis.
![]() |
#20 |
er her
|
![]() Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?Vi bor på "utsiden" av en stor by, det er vel 20 min til sentrum ca.
![]() |
|
|