|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() En rettferdig julDette innlegget blir oppdatert med lenker til butikker og nettbutikker som selger fysiske produkter som er produsert på etisk vis. Geiter og andre symbolske gaver er fint, men denne tråden handler om fysiske gaver til gavemottaker.
I tillegg vil jeg oppfordre til å handle fra norske småbutikker, i stedet for store, internasjonale kjeder. Nå blir det ikke noe av, men om regjeringen hadde hevet momsfritaket for kjøp fra utlandet til 500,- så hadde det mest sannsynlig vært kroken på døra for svært mange små norske bedrifter. Mange av de små spesialbutikkene lever på småsalget; det som ligger på 2-300 kroner. Rettferdig og bærekraftig skal være mitt motto denne julen.
Sist redigert av Tallulah : 23-10-16 kl 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: En rettferdig julFor ein fin tråd, med mange fine lenker. Eg kjem til å følgje med for inspirasjon til eigen julegavehandel.
![]() |
![]() |
#3 |
This is normal!
|
![]() Sv: En rettferdig julTakk for fin tråd! Dette blir jeg jammen med på! Jeg tror ikke jeg klarer å bidra med butikktips, men jeg skal i hvert fall sjekke ut de du har nevnt. Det blir en helg i Oslo før jul, så da tror jeg vi skal gjøre unna mye av julehandelen da.
![]() |
![]() |
#4 |
Rockesøster
|
![]() Sv: En rettferdig julHerlig initiativ.
![]() |
#5 |
Rockesøster
|
![]() Sv: En rettferdig jul
![]() |
#6 |
Viser tenner
|
![]() Sv: En rettferdig julJeg er så lei den meningsløse jula, så dette er en fin måte å ta jula, og julefreden, litt tilbake!
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Ikke sant? I veldig mange år har fairtrade - kanskje spesielt klær - vært forbundet med hamp og nøtter og batikk og rare passformer. Men sånn er det ikke lenger. Mitt yndlingsklesmerke People Tree (som selges på etisk mote) har utrolig flotte og slitesterke klær.
![]() |
#10 |
Textrovert
|
![]() Sv: En rettferdig julVeldig god idé. Nå skal ikke vi kjøpe så mange gaver, men jeg skal virkelig prøve å kjøpe mest mulig fairtrade.
![]() |
#12 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En rettferdig julVeldig bra!
![]() |
#13 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: En rettferdig julSå bra! Kanskje du gidder å legge lenkene øverst sånn etterhvert? For jeg regner med denne tråden blir kjempelang, og da blir det så komplisert.
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Ja, det skal jeg gjøre!
![]() |
#16 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: En rettferdig julBare en kommentar til Se min kjole - det meste av tøyet produseres i India, men designeren drar selv ned og sjekker forholdene.
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
Det er jo absolutt ikke noe galt å kjøpe klær produsert i lavkostnadsland, så lenge det gjøres under gode forhold! Tvert i mot.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: En rettferdig julJeg er med! I fjor begynte vi så smått ved å gi Unicef-gaver, altså penger på vegne av de voksne slektningene. Det ble jaggu ikke spesielt godt mottatt, but I don't care, det ble sikkert godt mottatt i Syria. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|