|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Gir norske bysentra terningkastJeg MÅ snakke om noe annet enn Trump kjenner jeg, og syns denne saken er interessant. Byutvikling har interessert meg lenge og jeg ha mang en gang revet meg i håret over manglende tanke på gateliv og gode uteområder.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastI byen der jeg vokste opp, var det en veldig levende gågate med ulike butikker, kafé, iskiosk osv. men der er det helt dødt etter at kjøpesenteret ble bygget på midten av 90-tallet. Om jeg ikke husker feil var det også noen politikere som ønsket å forby gratis parkering på kjøpesentre i Bergen fordi sentrum etter hvert ble så dødt, det var både billigere og enklere for folk å kjøre til et senter i utkanten enn å ta buss til sentrum av byen. Jeg mener også at det er problematisk dersom det nye regjeringskvartalet i Oslo blir bygget slik det er planlagt nå, for da blir det et gigantisk område i Oslo sentrum som blir helt uten butikker, kaféer eller andre grunner til å oppholde seg der om du ikke jobber der.
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastDette mener jeg utrolig mye om, og innser at jeg må lese den boka. Mange norske kommuner har tanker om hvordan man bør løse dette, men tør ikke å faktisk gjennomføre tiltak i frykt for å bli upopulære hos egne innbyggere.
![]() |
![]() |
#4 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastJeg er enig i at Sandvika fortjener ener på terningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastJeg synes min hjemby er nydelig å rusle rundt i, men vet den sliter mer og mer og taper for sentrene. Jeg tror det handler mye om tilgjengelighet. Sentrene har lett tilgjengelige og gratis parkering. I tillegg helt andre åpningstider. Når det er vinter, mørkt Og kaldt er det også klart at folk trekker inn. For min bys del er det lørdagen de overlever på, og jeg har lurt på om søndagsåpent også hadde hjulpet. Fridager er da folk har tid til å gå i butikker på dagtid. Sikkert brannfakkel, men det er ihvertfall de mulighetene jeg ser sånn umiddelbart.
![]() |
#6 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastJeg merket enorm forandring i min nordnorske hjemby etter at tre store kjøpesentre kom på plass for 17-18 år siden og jeg blir like overrasket hver gang jeg er på besøk. Det har sikkert vært positivt på mange områder, men det har definitivt gjort sentrum betydelig mindre hyggelig og interessant. Det har aldri vært noen generelt pen by, men det var hyggelig å spasere gjennom sentrum og det var der man traff folk, nå er alle på kjøpesentrene.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastVeldig spennende tema!
![]() |
#8 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastEg kan i alle fall skrive under på at Ørsta fortjene terningkastet sitt
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastJoda, Norge har vær og det blir ALLTID trukket fram. Om det virkelig var tilfelle burde jo Røros og Lom ha bombet fullstendig.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastBygda jeg kommer fra, som i utgangspunktet ligner en del på bybygda jeg bor i nå, er eksempel på det stikk motsatte når det gjelder byutvikling: Pga rot og dårlig samarbeid og trumpete butikk- og eiendomseiere, så har man endt opp med et skikkelig stykkevis og delt-sentrum. En klump ett sted, som kokte bort i tøys og klatting, tross nydelig beliggenhet og alt liggende tilrette, så en klump til 500 meter unna, og så et flunkende nytt senter godt og vel 500 meter fra det igjen. Akkurat sånn at det er klønete å gå fra klump til klump.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastJepp, enig, Tallulah. Storsenteret i Ålesund er en merkelig konstruksjon, siden det har vokst frem i gamle hus, men det har masse innganger og masse butikker på gateplan. Det tror jeg er viktig for at det skal funke. Og byen tåler at folk kjører til byen.
![]() |
#14 |
intro
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastStøtter terningkast 1 til Førde, der jeg en gang var på seminar.
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastBrrrr!
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkast
Jeg syns det kjøpesenteret i sentrum av Ålesund er beyond skrekkelig, men de har i det minste beholdt fasadene. Jada, stikkende isregn er fælt. Men det bodde folk i Ålesund før både storsenteret i byen og Moa. Det går an å tenke litt mer kreativt enn de gjør i den byen der, altså. Tenk deg å ha det flotte utgangspunktet, også rasere det så komplett!
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir norske bysentra terningkastLillestrøm er snedig! Den er jo helt klassisk norsk småby, med lav bebyggelse, koselige gater, oversiktlig sentrum, men så har den dødd helt! Hva skjedde der, egentlig??
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
Er det lenge siden du har vært der? Enig angånde kjøpesenteret, det er underlig, men syns det er verdt å fremheve at de ER i kontakt med gateplan, i det minste.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Nei, det er noen år siden nå altså. Og jeg vet de har blitt bedre etterhvert.
![]() |
|
|