|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Hvor helsemessig farlig er overvekt?Jeg har akkurat (siden januar i år) begynt å trene og jeg er overrasket over ... eh ... hvor "vanlige" folk som trener ser ut. De er helt, tja, ordinære i alle former, fasonger, størrelser og utseende generelt. Jeg hadde trodd at alle skulle se ut som en sånn instagram konto...
![]() |
#4 |
fri
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Det er nok sunnere å være tjukk og i form, enn tynn og sofagris ja. I tillegg spiller det en rolle hvor fettet ligger, hofte/midje-ratio er vel så viktig som BMI. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Før jeg fikk barn var jeg relativt godt trent (spilte volleyball på et godt bedriftslag og var på sats et par ganger i uka). Da fikk jeg beskjed av legen at overvekten min var relativt underordnet gitt den fysiske formen. Da hadde jeg en BMI rundt 30.
![]() |
![]() |
#6 |
En som trener
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Det kommer an på hvor overvektig man er, og så er det jo ulike sykdommer man har økt risiko for som overvektig. Kanskje er alle kardiovaskukære risikofaktorer (blodtrykk, kolesterol, blodsukker osv) normale, men man kan likevel ha forhøyet risiko for f.eks. artrose og kreft. Og så er jo det sentrale fettet (rundt og i indre organer. Ikke underhudsfettet rundt magen man gjerne ha litt av om man har vært gravid) farligere enn underhudsfett på lår, rumpe osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Veldig stor overvekt, type kraftig fedme, tror jeg har noen risikofaktorer som slår det meste av det du klarer ved å ligge tynn på sofaen, ikke minst at det er temmelig vanskelig, rent fysisk, å være veldig sprek når man bærer rundt på mye, fordi det belaster ledd sånn å bevege seg mye.
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Jeg er ca 20 kg overvektig men har flott blodtrykk, lav hvilepuls og er innenfor normalen når det kommer til "innvollsfett". Men i følge PTen min, så er dette faktisk utenfor normalen. Noen tåler helt klart overvekt bedre enn andre. Jeg tror nok livsstilen har mye å si. Man kan spise sunt og være aktiv selv om man er overvektig. Og det gjør jo at en overvektig ikke er en overvektig, nødvendigvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Jeg synes samtlige på senteret der jeg går (3T) ser ut som Instagramkontoer ... (samme by som him). Ja, utenom meg og venninna mi da ...
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Jeg går på SATSElixia og syns det er mange ulike både aldre og fasonger der.
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?
Akkurat dette er jo ikke noe rart, da, når man ser hvor utrolig lite trening mange bedriver mens de er på treningssenteret. For mange er visst hovedpoenget å skravle med vennene sine, og av og kaste litt rundt på noen lette vekter eller utføre øvelser helt feil. Overhørte en av PT-ene på senteret mitt her om dagen som gikk bort til ei som hadde stått i planke i et par minutter og forklarte (på en hyggelig måte) at hvis hun var i stand til å stå så lenge, og samtidig være på telefonen, gjorde hun øvelsen feil.
![]() |
#12 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Fat Fit.
![]() |
#13 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Det er sunnest (aka høyest forventet levealder):
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Også er det jo, som mange sier, stor forskjell på hvordan fettet er fordelt og hvordan genene er med tanke på blodtrykk, blodfett og blodsukker. Så det finnes ikke to streker under svaret her, heller.
![]() |
#15 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Se på familien din, holder folk seg greit og blir gamle selv om de er litt overvektig har man ofte genene til å "bære" litt overvekt.
![]() |
![]() |
#16 |
Leser
|
Nå har jeg ikke prøvd så mye da, vi har noe trening i arbeidstiden og så har jeg vært på litt yoga. Når jeg leser det Stompa skriver under her så kom jeg plutselig i minne at det også kan være på grunn av at jeg har sett alle "nyttårsforsettene" (jeg synes nemlig de jeg har sett tidligere har sett så superspreke ut - men dette er jo folk jeg har sett gjennom vinduet på de treningsstedene hvor man trener på "utstilling", sikker ikke samme klientell for å si det slik.
Jøss! Slår virkelig alternativ 1, alternativ 2? Jeg er vant til å forholde meg til BMI kategoriene og der er det bare undervektig og normalvektig, som jeg har sett, er slank et alternativ?
![]() |
#17 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Det er ikke sunnere jo mer du trener, nei, det er en J-kurve. Jeg mener å huske at bruddpunktet går ved rundt 7 t i uken, da får du dårligere hjertehelse av å trene mer. Man får mer atrieflimmer, f.eks.
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Overvekt disponerer for endel helsemessig uheldige faktorer. Men hvis msn er frisk og ikke har noen av disse faktorene (type kolesterol, blodtrykk, diabetes) har ikke vekta i seg selv noe å si. Og det blir ikke nødvendigvis bedre sv vektreduksjon, msn anbefaler stort sett heller tiltak for å ikke øke mer i vekt og å holde seg i god form. Det er skremmende lite effekt på livslengde av trening også. Selv om de som forsker på trening messer fra talerstolen at det skal ekstreme mengder trening til før kurven snur slik at det blir usunt.
![]() |
#19 |
En som trener
|
Men nå nevner du de kardiovaskukære risikofaktorene, økt kreftrisiko måles ikke på blodprøver og den er økt ved overvekt og spesielt fedme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg mener at det var i Legeforeningens tidsskrift det stod om forskning om inntak av fett og kreft. En type kreft hos møss hadde 20 % sjanse til spredning, økte du fettet i foret betraktelig så økte risikoen til spredning til 50 % (kan også ha vært 70 %, jeg skal se om jeg finner artikkelen). Fikk de mye palmeolje så ble spredningsrisikoen 100 %. Dette har jo med inntaket å gjøre, men man får vel tro at mus som får mye fett også går opp i vekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|