|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Rå melk vs. mangel på vaksinerI det siste har jeg lest fler og fler artikler om folk som får levert kjøtt, grønnsaker og også upasteurisert melk direkte fra gårder. Forrige helg leste jeg en artikkel om en familie som mente at denne melka absolutt var sunnest for deres barn, og hun fikk bare rå melk (altså ikke råmelk) å drikke.
Er dette hull i hodet? Er det sant? Ødelegger pasteurisering og homogenisering melka? Kan man bi syk av behandlet melk, og ikke av ubehandlet? En av argumentene i artikkelen jeg leste (http://www.dn.no/d2/2015/02/19/2123/Helse/melkerampen) var at faren kun gikk på renslighet, og var det på stell var det ingen fare. Men det er jo for så vidt tilfelle i nesten alle matforgiftningssaker; rutinene glipper.
Sist redigert av Tallulah : 24-02-15 kl 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerMannen fikk tidligere rå melk fra en kollega av og til, den tålte jeg faktisk bedre enn vanlig pasteurisert melk. Men jeg tåler så klart den laktosefrie best. Men det ble nydelig grøt av den melka, den er jo godt med fett i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerJeg har ikke så mye mot pasteurisering, er ikke det bare varmebehandling? Men homogenisering har ofte slått meg som en besynderlig og tvilsom prosess. Man knuser fettet slik at det sprer seg i melka, ikke sant? Mamma har alltid vært veldig skeptisk til homogenisering, vet jeg, og hun er ellers temmelig fremskrittsvennlig. Det er vel bare pasteurisering som gjøres av helsegrunner, melka blir vel både mer holdbar og mer "idotsikkert" med tanke på håndtering. Homogenisering gjøres vel av mer estetiske grunner, for at melka ikke skal skille seg?
![]() |
#5 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksiner
Det er jo ikke mer fett i fersk melk enn i H-melk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerSom melkeprodusent er jeg svært skeptisk at at rå melk skal omsettes komersielt.
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerFloksa, takk for ekspertuttalelser! Jeg tenker heller ikke at det i utgangspunktet er farlig å drikke rå melk, men som bonde syns jeg det må være skummelt å ta ansvar for noe slikt. Og enda skumlere når tredjeleddet (som ikke har noe kontroll over produksjonen utover at bonden ser koselig ut) velger å gi det til de små barna sine.
Aner ikke.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
Ja, ikke sant? Det er jo ren "kosmetikk" og jeg syns det er en ganske unødvendig endring av melken.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerJeg skulle gjerne ha sett statistikken hun refererer til. Det er jo ikke så rart at majoriteten av matforgiftninger kommer fra pasteuriserte meieriprodukter når det selges så lite upasteurisert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerStatistikken blir meningsløs, men jeg syns hun litt vaklende setter fingeren på et godt poeng: Jeg tror at vi har blitt så sløve pga at all mat er gjort (nesten) idiotsikker, at vi har sluttet å stole på sansene våre, og dermed blir vi sårbare for den lille marginen mellom "nesten" og "helt". Vi har sluttet å lukte på mat og bruke vettet, og stoler blindt på datomerking. Når vi spiser upasteuriserte oster tror jeg gjerne vi er mer obs.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerVi bruker en del rå melk, men ikke av helsemessige grunner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Nja, litt. Men samtidig ser jeg at dette lett kan sammenfalles med hvordan vaksinemotstandere mener at bare man bruker vettet så går det greit å ikke vaksinere. Pasteurisering er jo et udiskutabelt gode. Jeg lukter fremdeles på mat, og melkeprodukter er jo veldig lett å lukte at har blitt dårlige. Det er vel vanskeligere å lukte seg frem til bakterier i melk, før den har blitt dårlig, ref. Floksas historie om bakteriene i melka. Da har det jo ingenting å si om den er pasteurisert eller ikke, bortsett fra at med pasteuriseringen så har man en ekstra "sikkerhetsport" før det slippes til markedet og mange av de bakteriene blir drept.
![]() |
#16 |
can-jur
|
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerAltså. Bare for å sette dette i rett kontekst. Tuberkolose er i utgangspunktet er sykdom vi fikk fra ubehandlet melk....
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerJa, jeg er helt for pasteurisering og sikker behandling av mat, altså. Jeg bare syns det er synd at man på kjøpet har mistet en del "følelsen" med mat.
![]() |
#18 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Jeg tror det en del av en mye større prosess altså.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Rå melk vs. mangel på vaksinerJa, altså så lenge "hver mann si ku, høne, sau og gris" ikke er så veldig ønskverdig så er jeg helt for pasteurisering, altså! Og som sagt er det vanskelig å se at det skal være noe negativt med det. Det er jo bare varme.
![]() |
|
|