|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Instrumentovergang (musikk)Vet det er mange flinke musikere her, så jeg prøver meg på å få litt innspill her (skal selvfølgelig diskutere det RL med andre)
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Instrumentovergang (musikk)Nå er det mange år siden jeg spilte et instrument, men jeg byttet i alle fall fra trompet til tenorsaksofon.
![]() |
#3 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Instrumentovergang (musikk)Det kommer helt an på hvorfor det skal byttes instrument. Det ligger en notelære og en musikkforståelse i bånn som uansett kommer til nytte. Har et barn som skiftet fra kornett til fløyte etter noen år, det gikk bra. Selv om grep og blåsemetodikk var helt annerledes. Man blir naturligvis satt litt tilbake, så derfor sier jeg det kommer an på hvorfor skiftet kommer. For noen barn er det viktig for motivasjonen å begynne med noe helt nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Instrumentovergang (musikk)Althorn er stemt i ess, (b-)kornett og baryton/euphonium i B. Grepstabellen er lik for de tre, mens valthorn i F har en helt annen tabell. I tillegg bruker man venstrehånd til klaffer på valthorn, høyrehånd på de andre messinginstrumentenes ventiler. Det er altså mindre forskjell på althorn og kornett enn althorn og valthorn. Det viktigste er hva hun selv ønsker, tenker jeg!
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: Instrumentovergang (musikk)
Det er i hovedsak fordi althorn er i liten bruk hun skal bytte - hovedmotivasjonen er jo "bruksområdet" for musikken hvis man kan si det slik. (Jeg kan anbefale fagott hvis det er populariteten man går for, forresten!
![]() |
#6 |
Tatt på
|
![]() Sv: Instrumentovergang (musikk)Jeg har byttet fra kornett til althorn og så til valthorn, som jeg spiller i dag.
![]() |
#7 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Instrumentovergang (musikk)Jeg ville sagt at det desidert enkleste var overgangen fra althorn til kornett/trompet. Jeg har spilt begge deler (+ baryton og trombone). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|