|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Les tilstandsrapporten skikkelig. Jeg hadde sjekket solforhold, selv om det kanskje ikke er vesentlig.
05 og 08 Sist redigert av millact : 28-02-19 kl 21:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Klinkekule og sjekke helling på badegulvet. Vinduslister. Fuktmerker og lukt
![]() |
#4 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Spør megler om hvilke påkostninger som er gjort i nyere tid med kvittering, kjøkken, bad, rør, elektrisk, vinduer, isolasjon, kledning. Spør om selgers energiforbruk.
![]() |
#5 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Om det er sjanse for at det kommer nybygg som ødelegger din utsikt - i fremtiden.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Lykke til på visning!
05 og 08 Sist redigert av millact : 28-02-19 kl 22:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Alt som har med vann å gjøre er potensiale for store og dyre skader. Jeg åpnet alltid opp skapdører for å se under vasker. Sjekke sluk og slikt.
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Les takstrapporten grundig, og vær særlig oppmerksom på alt som er merket tilstandsgrad annet enn 1. TG2 betyr at bygningsdelen har gått ut på dato eller har noen feil eller mangler og at det kan påløpe kostnader. TG3 betyr at noe er helt ødelagt eller så dårlig konstruert at det helt sikkert må fikses. Jeg ville ikke kjøpt noe med TG3 uten å sjekke med en fagperson eller noen som kan bygg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Om det er peis, sjekk at den er godkjent i forhold til nyere bestemmelser. Det er regler for hvor mange sider av pipen som kan være tildekket av brennbart materiale. Dette avhenger av såkalt oppstillingklasse. Er det oppstillingklasse 3 (stålrør inne i pipen), må bare to sider være frie for kontrolll. Er det ikke oppstillingklasse 3, må alle sidene være frie for kontroll. Vi måtte oppgradere pipen nylig etter brannvesenets inspeksjon og det ble dyrt (ca 100.000). Sist redigert av liefje : 01-03-19 kl 07:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Jeg er i samme prosess og leser tilstandsrapport grundig før jeg reiser på visning. Da er det lettere å være obs på de utfordringene som eventuelt finnes.
![]() |
#13 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Gå en runde rundt bygningen, sjekk om det er problemer med vann som renner inn mot bygget. Se etter om taknedløp og takrenner er i orden, om vann blir ledet bort fra huset.
![]() |
#14 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?
![]() |
#15 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?
Det skal være slik. Jeg har klaget inn takst med TG1 på 90 år gammelt panel og 90 år gamle vinduer. Klagen avvist, det var ikke tilstrekkelig bevisføring fra min side, og takstmann skrev til forbundet at det fantes nyere vinduer og panel også. Vel, det under 10%.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Hva undersøker jeg på visning?Vi er også i samme situasjon, og har aldri gjort det før. Når det står i taksten at vedkommende som har skrevet rapporten ikke er elektriker og at dette bør undersøkes av fagperson, hvordan gjør man det? Må vi be om det? Hvem dekker i tilfelle kostnadene?
![]() |
![]() |
|
|