|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Vi skal kjøpe vår første bolig, og jeg har sånn ca ti tusen spørsmål, tror jeg.
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Grattis! Det er totalt utmattende og ganske gøy. Jeg flyttet mentalt inn i alle boligene vi så på, og ble knust hver gang vi ikke fikk dem.
![]() |
#4 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Jeg anbefaler også å melde dere inn i OBOS. Vår første felles leilighet fikk vi faktisk nettopp fordi vi var de eneste med OBOS-medlemskap (meldt inn dagen før
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Jeg er også sånn som mentalt flytter inn, men jeg tror ikke jeg kommer til å bli knust, fordi alle vi ser på er fine for meg.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Husk å sette et pristak for dere selv så dere ikke blir revet med i budrunde. Lykke til!
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Angående overtakelse så kan det være greit å sjekke med megler hva selger ønsker seg, og så, dersom dere uansett er fleksible, legge dere tett mot det selger ønsker. For det kan ha ganske stor betydning for selger (sitte med dobbelt lån, for eksempel).
![]() |
#8 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Det er godt mulig det har forandret seg siden da, men da vi fikk leiligheten på ansiennitet så var vi ikke med i budrunden i det hele tatt. Megler bare ringte oss og sa at dette var høyeste bud og om vi ønsket å overta det.
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Om man skal ta leiligheten på ansiennitet må det meldes inn før fristen går ut. I Bergen lyses denne ofte ut før visning slik at forkjøpsrett er avklart når visningen går. Alle forkjøpsrettene er utlyst på OBOS.no
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!
Som jeg skrev: Dere må IKKE legge inn bud! Men dere må melde fra til OBOS i tide. Om dere får tilslaget kan dere alltids si nei. Les her.
![]() |
#11 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Det er vel sånn at man må melde inn forkjøpsrett innen en viss frist for at man skal kunne bruke den muligheten. Så ofte er forkjøpsrettslisten avklart før første visning, det er ofte gunstig for selger å ha kontroll på det. Er man da på topp på den listen, kan du bare sitte helt stille og vente til noen får tilslaget, så spør de dere om dere vil tre inn i kontrakten, og da sier du ja hvis du vil det. Alt. som det nevnes over, om de som står over dere på lista takker nei, så får dere spørsmål på samme måte. Står du på forkjøpsrettslisten trenger du altså ikke selv legge inn bud. Med mindre du ønsker å kjøpe leiligheten ved budrunde, og legge inn et sånt bud som gjør at andre på forkjøpsrett over deg på lista takker nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Dette var veldig nyttig info, som vi ikke visste noe om. Tusen takk! Kan vi si til OBOS at vi er interessert i flere boliger om gangen, eller må vi velge en og en?
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() |
#15 |
heimføing
|
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Ikke vis finansieringsbeviset til megler, da ser hun hvor mye dere kan betale, og megler er oftest interessert i høyest mulig pris pga da får hun mer provisjon. Snakk med banken, ha en kontaktperson som dere fører opp på budskjema, megler vil da kontakte denne for å sjekke at finansene er ok. Bank-kontakten vil si ja, uten å røpe hva dere har råd til (som står på finansieringsbeviset). |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Jeg er helt uenig.
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Vi har ikke supermye penger, men det vi ser på ligger ca 500.000 under det som er maks for oss, så jeg håper vi har litt å gå på.
![]() |
![]() |
#19 |
I mål
|
Men man kan by psykologisk lurt. Om man for eksempel øker med 10 000 og 20 000 er det tydelig at dere nærmer dere en grense, og mer sannsynlig at den andre henger på. Dersom dere fortsetter å dra til, mener jeg det er mer sannsynlig at folk hopper av fordi det virker som dere har mer penger. Jeg har gjort det sånn selv, og det samsvarer også med viktig lærdom fra Boligjakten på TV ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Hjelp - vi skal kjøpe bolig!Tallulah: Kravene våre er: langs t-banelinja, tre soverom, ikke behov for umiddelbar oppussing på kjøkken eller bad, og ikke helt åpen kjøkkenløsning. Vi har ikke høye krav til standard ellers.
![]() |
![]() |
|
|